Annons:
Etikett25-off-topic
Läst 7717 ggr
Mymlan
2009-09-15 21:18

Barn- moped

Undrar då en person *vuxen* skjutsar ett barn på ca 5 år på moped så undrar jag räcker det att 5 åringen har en Cykelhjälm på sig, ska det inte vara en annan sorts hjälm?

Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.

I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.

Smile to the world, than the world smiles to you

 

Annons:
LisaF
2009-09-15 22:56
#1

har själv undrat samma sak, kul att du frågar (:

/ Lisa
Medarbetare på Träning iFokus

magma
2009-09-16 00:58
#2

Eh.. Varför skulle det räcka med en Cykelhjälm?! Har den vuxne en Cykelhjälm på huvudet??? Jag skulle aldrig i livet sätta mina barn på en moped utan en mopedhjälm på knoppen.

Hmm. Har funderat lite till. Det borde vara ganska svårt för en femåring att bära upp en tung mopedhjälm modell vuxen, men om det inte finns i barnstorlek så borde det rimligtvis finnas bättre skyddshjälmar än cykelhjälmar. Slalomhjälm, kanske!?

Mymlan
2009-09-16 01:02
#3

#2 Nu gäller det ej mina barn då de är 14 år och 20 år gamla.. Frågan var bara om det är lagligt etc..

Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.

I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.

Smile to the world, than the world smiles to you

 

magma
2009-09-16 01:08
#4
magma
2009-09-16 01:09
Mymlan
2009-09-16 01:19
#6

#5 Men här säger de en Cykelhjälm är okej för barn under 7 år..

Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.

I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.

Smile to the world, than the world smiles to you

 

Annons:
Mymlan
2009-09-16 03:02
#7

Moppe-hjälm lag

Här kan man oxå läsa om vad det står ang detta..

Enligt vad jag fått veta så ska en moppe hjälm vara för tung för barn under 7 år så de skulle skada sig mer om olyckan vore framme.

Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.

I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.

Smile to the world, than the world smiles to you

 

Susanne
2009-09-16 10:45
#8

Det finns integralhjälmar för barn. Tjejerna hade det när vi körde snöskoter.

Susanne Glad

Susanne Glad

Inget är omöjligt, vissa saker tar bara lite längre tid.

magma
2009-09-16 15:40
#9

Jag kan bara säga att det måste gå att hitta ett passande alternativ- om moppehjälmar är för tunga så kan man använda slalomhjälmar eller som Susanne skriver integralhjärmar (som jag inte vet exakt vad det är;) Vet bara att jag personligen inte skulle förlita mig på en Cykelhjälm, då skulle jag hellre avstå från att sätta barnet på en moped.

Susanne
2009-09-16 17:28
#10

För mig personligen så skulle det inte räcka med en vanlig Cykelhjälm på barnet men det står tydligt i länken som Mymlan hänvisar till:
Den som färdas med motorcykel eller moped ska använda skyddshjälm. Hjälm behöver inte användas av passagerare som inte fyllt sju år och som använder annat lämpligt huvudskydd, t ex en Cykelhjälm för små barn.
Och lite längre ner: Kravet på skyddshjälm, lämpligt säte och skydd mot ekrarna finns i Trafikförordningen (SFS:1998:1276).

**OT!
**#9, Integral är egentligen ett matematiskt uttryck som jag inte vet något om MEN en Integralhjälm har det hårda skyddet framför munnen, har den inte det skyddet kallas den för öppen hjälm.

Susanne Glad

Susanne Glad

Inget är omöjligt, vissa saker tar bara lite längre tid.

magma
2009-09-16 23:01
#11

Då har ju Mymlan på egen hand hittat svar på det hon undrade i #0, så då är ju problemet löst.Flört Jag är egentligen inte så intresserad av själva lagstiftningen, och uppfattade inte att det var det som TS undrade över. Tolkade det som en mer allmän fråga om det är OK med Cykelhjälm, och svarade att det inte är det för mig. Svarade bara utifrån mitt perspektiv.

Jag känner mig dock väldigt kritisk och frågande till vad som står i lagen.

Varför ska den som kör mopeden vara tvingad att bära hjälm, och inte ett mindre barn? Vars huvud är ännu känsligare än en vuxens eller en 15+ tonåring? Om samma regler gällde för barn under 7 år, så skulle marknaden vara snabb som attan att ta fram mopedhjälmar anpassade även till barn under 7 år!

Susanne
2009-09-16 23:39
#12

Håller med dig, magma.
Jag kan inte förstå hur det kan vara lagligt för mindre barn att åka moppe med en så, i sammanhanget, dålig hjälm som Cykelhjälm.
Det var bra att Mymlan tog upp frågan, jag blir sällan upprörd men detta är ta-mig-f*n det värsta jag läst på länge. Lagen alltså, inte inläggen här.

Susanne Glad

Susanne Glad

Inget är omöjligt, vissa saker tar bara lite längre tid.

Mymlan
2009-09-16 23:42
#13

#12  Varför kan de bara inte göra hjälmar passande mindre barn men anpassat för moped.

Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.

I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.

Smile to the world, than the world smiles to you

 

Annons:
magma
2009-09-16 23:47
#14

Precis det jag också undrar!

Susanne
2009-09-16 23:57
#15

# 13, det finns "riktiga" hjälmar för barn.
Själv anser jag att det är en billig försäkring för mitt barn MEN de växer ju ur hjälmen väldigt fort och jag tror att man därför drar sig för att köpa en hjälm som kostar mellan 700 och 1500:-. 

Susanne Glad

Susanne Glad

Inget är omöjligt, vissa saker tar bara lite längre tid.

johan
2009-09-17 12:39
#16

Är inte det största problemet med "riktiga" hjälmar att de blir för tunga? Risken blir därför att man får värre skador av whiplatch-karaktär av hjälmens tyngt, än skadan man skulle fått av att ramla med mopeden.

Vad blir egentligen den stor skillnaden på skador med cykel och moped? Man cyklar ju i princip lika fort som en moped kör (lagligt). Man kör blandat i trafiken och på cykelbanor, precis som mopeden.

Risken borde vara lika stor att ramla, bli påkörd eller vad det nu är.

#15: Ja, det är tråkigt när snålheten bedrar visheten.

Mvh // Johan

Född vid 334.00 PPM

Jennifersthlm
2009-09-20 23:35
#17

Min son har haft cross hjälm sen han varit 3 ½- och dottern har riktig mc hjälm sen hon var 6.. så visst finns det och jag tycker att man ska ha en riktig hjälm på om man åker moppe…

Mia-
2009-09-23 13:02
#18

Cross hjälmar finns för små barn. Våra har haft det sedan de va 3 år

Zahara
2009-09-23 16:21
#19

Min sambos syskonbarn har åkt MC sedan de var små (3år) och det finns hjälmar till så små, dock lite dyra men både hjälm, skydd och mc ställ finns :)

inget är omöjligt. Det tar bara lite längre tid! gottoblandat

medarbetare på scrapbooking.ifokus

PillanN
2009-09-23 17:10
#20

Jag kör min son till dagis varje dag med moped,och han har självklart en mopedhjälm,modell crosshjälm. Den passar perfekt och är dessutom lätt. Dom kostar…visst,men det är en billig livförsäkring om olyckan skulle vara framme.

Annons:
Upp till toppen
Annons: