Annons:
Etikett01-allmänt-om-barn
Läst 1496 ggr
johan
2009-09-17 18:40

Ingen dagislämning mellan 8-8:30?

På mitt dagis så har dom en regel att dom inte vill att man lämnar barnen mellan 08:00 och 08:30, för då äter dom frukost och vill inte bli störda.

Jag kan förstå att barnen ska få matro när de äter. Men här finns det ingen annanstans att lämna än i lunchrummet denna tid.

Kan det verkligen vara så att man får bestämma när föräldrar får inte får lämna sina barn? Just runt 8-tiden känns ju som en rätt rimlig tid att vilja lämna.

Mvh // Johan

Född vid 334.00 PPM

Annons:
AnnaLundin
2009-09-17 19:54
#1

Det är väl förmodligen så att de förväntar sig att de som börjar jobba kl 8 lämnar barnet strax före 8. Då kan de äta frukost med barnen ostört.

De som har 15-timmarsplats har ju oftast inga tider att passa och de får nog anpassa sig efter dagis önskemål.

För ja, jag tror nog att de kan bestämma när de kan ta emot barnen, för att deras verksamhet ska fungera. Åtminstone har jag förstått det så när jag har följt diskussioner om saken på andra forum.

elyse
2009-09-17 23:28
#2

Det låter som en sen frukost-tid! Men rent spontant kan jag förstå pedagogerna. Man vill kunna ta emot barn och föräldrar på bästa sätt och ha tid att prata lite och det går ju inte om alla sitter till bords då. Kan du inte lämna 07:50-55?

AusaBausa
2009-09-17 23:41
#3

Ja det är rätt bra för barnen som äter frukost att få äta i lugn o ro än att bli avbruten hela tiden av att pedagogerna ska ta emot fler barn. Samt att de som lämnas får ett bra mottagande.

Tror dock inte att man kan vägra ta emot barnen den tiden OM det inte är som du skrev Anna 15-timmarsbarn, där har man rätt att sätta tiden. Tyvärr finns det nog inte på mga ställen att de har så mkt personal att dem även kan ta emot barn i annat rum för att dem ska lämnas under frukosttiden.  Har man 8-tid o det är frukost då så brukar vi säga att dem ska lämna 5-10 min innan för att vara på plats till frukost.

8:00 är nog en rätt vanlig frukosttid på förskolan.Förutom vi då som nu har 7:30

elyse
2009-09-18 00:05
#4

#3 Jo, jag har också varit med om att man haft frukost kl 8 på en förskola, men när jag arbetat på fritids och två andra förskolor har frukost varit kl 7.

regskylt
2009-09-18 02:29
#5

min man och jabg råkar jämt lämna vår dotter när frukosten har börjat. men det är fördel för oss, för då kommer hon av sig från att vara panikledsen till att få något at göra. ingen har klagat hittills (ett par veckor har hon gått) men det är inget vi strävar efter, att lämna vid frukosten. Men det står på hennes schema att hon ska lämnas 7.30 och då rkar de precis sätta sig vid frukosten, och vi är där på klockslaget..

AnnaLundin
2009-09-18 10:30
#6

#5 - kommer ni precis medan de håller på att sätta sig är det säkert helt okej, det hade varit värre om ni kommer när de har suttit i 10 minuter…

Annons:
johan
2009-09-18 11:41
#7

Har svårt att tänka mig att ALLA föräldrar hellre låter barnen äta frukost på dagis än hemma, så jag tycker det kunde finnas ett alternativ för de som behöver kunna lämna mellan 8-8:30 och för de barn som precis ätit frukost innan de kom.

Om det är få som inte vill ha frukost räcker det med en som kan vara med dessa barn någon annanstans. Är det många som inte vill ha frukost behöver man inte hela personalstyrkan i lunchrummet.

Om man vill och om föräldrarna vill tycker jag det skulle vara ett rätt enkelt problem att lösa så att barn som kommer tidigt kan få frukost, få äta i en lugn miljö och att övriga kan få lämna sina barn när det bäst passar deras arbetstider.

Mvh // Johan

Född vid 334.00 PPM

AnnaLundin
2009-09-18 13:07
#8

kommunikation med dagis är förmodligen bästa sättet att lösa saken… Cool

AusaBausa
2009-09-18 19:58
#9

tyvärr är väl belastningen mga ggr rätt så stor på förskolan så det finns inte möjlighet att dela personal på 2 grupper..MEN som Anna skriver så allt kan kanske lösas om man pratar med personalen på berörd förskola. Har dock aldrig varit m om att föräldrar som lämnar 7.30 när det är frukost INTE vill att barnen äter..

men vi har som så att lämnas det barn mitt i frukost som INTE ska äta så sitter dem i soffan o väntar t de barn som ska äta, ätit klart. MEN vi har itne möjlighet att gå ifrån bordet o ta emot utan dem går själva in o lämnar sina barn hos oss..

Inga problem här med det..

Upp till toppen
Annons: