Annons:
Etikett11-samlevnad
Läst 5820 ggr
lisette
9/8/09, 12:03 AM

underhållsbidrag?

jag undrar om det verkligen finns en gräns på när man inte behöver betala underhållsbidrag mer?

har nämligen hört en gräns från tredje barnet, då slipper man betala underhåll för något av barnen.

stämmer detta?

Annons:
Susanne
9/8/09, 9:15 AM
#1

Det är helt inkomstbeprövat.
Tjänar den bidragsskyldige tillräckligt mycket får den betala oavsett hur många "nya" barn den skaffar.
Ska kolla runt lite hos Försäkringskassan, det är där alla uppgifter finns.

Susanne Glad

Susanne Glad

Inget är omöjligt, vissa saker tar bara lite längre tid.

lisette
9/8/09, 9:19 AM
#2

anledningen till att jag undrar är att min norska kompis fästman betalar 7500 i månaden till sin föredetta. de har två barn tillsammans. nu väntar min vän barn och jag hade för mig att det fanns någon form av gräns. 7500 är mycket pengar för underhåll tycker jag. förvisso är det norge, de har kanske andra regler?

min mans pappa har 10 barn och vad jag vet har han aldrig betalat underhåll till min svärmor.

Susanne
9/8/09, 9:34 AM
#3

Vilka regler som gäller i Norge har jag ingen susning om.
Hade han här i Sverige betalat de pengarna så har "hon och han" antingen kommit överens om det eller så har hon begärt det underhållet via en advokat.

I Sverige är bidraget som sagt inkomstbeprövat  MEN den som ska få bidrag kan avstå från det om den vill.
Har man inte inkomst att betala något bidrag så betalar Försäkringskassan ut hela beloppet själva.

Susanne Glad

Susanne Glad

Inget är omöjligt, vissa saker tar bara lite längre tid.

Susanne
9/8/09, 9:45 AM
#4

Förlåt, jag glömde säga att om bidragsskyldig skaffar fler "nya" barn sjunker dennes del att betala men försäkringskassan betalar fortfarande ut 1173:-/barn och månad. Försäkringskassan betalar aldrig ut mer än 1173:-/barn och månad. I Sverige.
Om man genom advokat kommit överens om annat regleras det med nya besök hos advokater.

Susanne Glad

Susanne Glad

Inget är omöjligt, vissa saker tar bara lite längre tid.

lisette
9/8/09, 12:04 PM
#5

aha. hittade du all info på FK?

tack så jättemkt för hjälpen susanne! =)

Susanne
9/8/09, 12:21 PM
#6

*hihi* har inte hunnit till FKs hemsida än. Det jag skrivit ovan är sådant jag redan visste eftersom jag varit med i den svängen ett par gånger.
Hjälper gärna till om jag kan och hinner.

Susanne Glad

Susanne Glad

Inget är omöjligt, vissa saker tar bara lite längre tid.

Annons:
Susanne
9/8/09, 12:23 PM
#7

Jag har skrivit fel!
Bidraget har ju ökat med en hel hundring, dvs. till hela 1273:-/barn och månad.

Susanne Skäms

Susanne Glad

Inget är omöjligt, vissa saker tar bara lite längre tid.

Miija
9/8/09, 11:53 PM
#8

När min förste son föddes ( 1993 ) tror jag det var så att om man inte hade råd att betala det man skulle så fick man en skuld till "staten" och på det viset kunde man få betala av sin skuld långt efter att barnet blivit vuxen, beroende på vilken inkomst man har. Någon som vet om det fortfarande är så?

Freke
9/18/09, 11:46 AM
#9

#8 Ja, det är så.

FK skickar det till Kronofogden som kan driva den fordringen i all evighet.

Hälsn. Freke

Medarbetare på Beroenden.ifokus & Brott.ifokus

Upp till toppen
Annons: