Annons:
Etikett18-utrustning-säkerhet
Läst 1826 ggr
tezzie
2009-10-06 17:45

Byta bilstol?

När är det dags att byta bilstol?

Jag har fortfarande babyskyddet till min grabb på 7 månader och nu (tycker jag) att han börjar bli för lång för det. Huvudet går upp till kanten.

Finns ju många stolar idag från 0-4 år
Tex denna

Men som sagt, när byter man upp sig? Det sägs ju att babyskyddet är det säkraste!

Kanske kan ni tipsa om en bra andrastol??

*** Kärleken övervinner allt ***

Annons:
AnnaLundin
2009-10-06 22:23
#1

Man byter upp sig när babyskyddet är urvuxet.

Babyskyddet är bäst när de är som minst, men givetvis inte när det är urvuxet!

Mina barn har fått större stol runt halvåret, då jag tyckt att det blivit för trångt för dem med benen i babyskyddet. Vi har haft stolar som ivarot godkända från 0 månader och de har uttit ganska bra i dem när de varir 6-7 månader.

Zebben
2009-10-08 18:04
#2

När huvudet når över kanten på babyskyddet så byter man. Min dotter är 6 mån och har långt kvar i sitt babyskydd.

Vår 4 åring bytte vi till framåtvänd nu i veckan. Väldigt synd tycker jag, då det är säkrast att åka baklänges, men vad gör man när man inte längre kan vika in benen så hon får plats? Hon älskar visserligen sin nya stol då hon ser bättre och känner sig lite mer som en "stor tjej".

tezzie
2009-10-09 00:28
#3

Tack för svaren, då är det dags för oss att byta strax. Grabben är 7 månader och når snart upp till kanten!

*** Kärleken övervinner allt ***

Susanne
2009-10-09 11:16
#4

Viggo är bara 3 månader men stor som 6 månader. Vi bytte bilstol förra veckan då han under en längre tid gallskrikit så fort man sätter honom i babyskyddet.
Babyskyddet var dock inte för litet, det fanns 5 cm kvar upptill och han satt inte heller så han klämdes från sidorna.
Kanske att han inte gillade hur den var skålad, att magen klämdes på något vis.
Han fick i alla fall en stol som ska räcka till ca 8 års ålder och den är som han, lite bredare. I den sitter han tydligen riktigt bra, han somnar direkt.

Susanne Glad

Inget är omöjligt, vissa saker tar bara lite längre tid.

Lenore
2009-10-09 13:10
#5

Vi började också fundera över att byta ut babyskyddet när dottern började få trångt med benen men i affären sa personalen att det inte var urvuxet förrens öronen på barnet når kanten eller att barnet nått maxvikten.
Om man bytte tidigare riskerar barnet att få nackskador i det nya (och för stora) skyddet. Babyskydden är det säkraste alternativet! Hon sa att det är bättre att barnet får brott på benen än på nacken och vi kunde inte annat än att hålla med, det gav oss verkligen en tankeställare!
Dottern kan fortfarande ha sitt babyskydd och hon är 13 månader och vi kommer att ha det så länge hon kan och inte byta innan längden eller maxvikten är nådd.
Vi kommer även att vänta så länge vi kan med att vända henne framåt, det finns idag jättebra stolar även för större barn.

Zahara
2009-10-10 18:34
#6

bytade när lillan var 8 månader, har en acta graco cosmic comfort s. Super nöjd med den och lillan stortrivs! vÄl värd pengarna! ärfrån 6 månader upp till4-5 år

inget är omöjligt. Det tar bara lite längre tid! gottoblandat

medarbetare på scrapbooking.ifokus

Annons:
Upp till toppen
Annons: