Annons:
Etikett01-allmänt-om-barn
Läst 3255 ggr
regskylt
2009-10-07 23:25

Hårdträna barn

Vet inte vad jag ska mer än: Hur jä*la sjuk är inte farsan i huvudet? Han tränar sin 5åriga son.. Sliter ju på kroppen och jag tycker verkligen synd om pojken..

http://www.aftonbladet.se/webbtv/nyheter/utrikes/article5921835.ab

Annons:
JohannaEkroth
2009-10-07 23:47
#1

Stackars stackars barn!!!! Skrikandes

Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else

magma
2009-10-07 23:51
#2

Usch, beklämmande… Pojken ser allt annat än glad och sorglös ut i ögonen:(

JohannaMax
2009-10-08 00:21
#3

Sjukt…

Mode & Skönhet.iFokus -sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

elyse
2009-10-08 10:33
#4

Ett praktexempel på hur vi vuxna tvingar barn till saker de egentligen inte vill.

vinteralvan
2009-10-08 12:12
#5

Den stackarn får nog tyvärr mer än vanligt mat. Barn har inte testosteron nog att utveckla den typen av muskelmassa. Rynkar på näsan

Lenore
2009-10-08 12:19
#6

Jag har läst artikeln, det är helt j*vla galet! Socialen borde gå in och ta hand om barnet!

Annons:
Trollhassel
2009-10-09 11:54
#7

Bläää! Pappan kan köra upp dedär hantlarna där solen aldrig lyser. Sjukt, sjukt, sjukt!

Med Vänliga hälsningar

Myra Dessjack Medarbetare på Reptiler

elyse
2009-10-09 12:24
#8

Men man får tänka på att kulturen kring tyngdlyftning, boxning, brottning etc är helt annorlunda i Östeuropa än här. Att tävla och vara bäst är viktigt så reaktionerna är nog lite annorlunda i Rumänien (och kanske Italien, där de nu bor?) än här i Sverige. Var det någon som minns dokumentären om "Världens starkaste flicka"? Det var en 14-årig tjej som tränats av sin pappa för att bli världsbäst i tyngdlyftning. Hon hade också en 1-årig lillasyster som pappan satt tyngder på, runt hand- och fotleder för att hon skulle bygga muskler. Sjukt, men han är inte ensam.

Lenore
2009-10-09 13:03
#9

#8 Personligen struntar jag i hur kulturen ser ut där barnet bor, det handlar om barnets välbefinnande. Det borde även landets barnläkare vara insatt i tycker man, att det inte är bra för så små barn att träna så mycket.

elyse
2009-10-10 00:08
#10

#9 Du tror inte att "barnets välbefinnande" också är kulturellt betingat? Personligen tycker jag att det den här pappan gör är fel, men jag tror också att pappan är helt övertygad om att han gör detta för att det gynnar sonen.

magma
2009-10-10 11:14
#11

Nej.

Oavsett hur kulturen ser ut så förtjänar ALLA barn att vara barn och ha en barndom. På samma sätt som de flesta i vår del av världen (och även i länder där detta förekommer) inte anser att barn som könsstympas p.g.a gamla traditioner känner välbefinnande bara för att det är "kulturellt betingat".

elyse
2009-10-10 12:55
#12

#12 Det finns massor av lagar, t.ex. Barnkonventionen, som lyfter fram vikten av att få vara barn. Hur de tolkas och följs är en annan sak. Alla länder har inte skrivit på Barnkonventionen eller ens FN:s konvention om de mänskliga rättigheterna. Visst vill man spontant sätta ned foten och låta svenska soc ta hand om pojken, men om inte vi i väst försöker sätta oss in i hur livet kan vara i andra delar av världen kommer vi heller inte att kunna nå andra i så här viktiga frågor, för vad som är sunt förnuft/logik handlar om vilken kultur man råkar befinna sig i.

magma
2009-10-10 15:15
#13

Nu var det ju inte en diskussion om barnkonventionen eller FN, inte heller om att försöka sätta sig in i hur livet ter sig i andra delar av världen.

Utan du frågade "Du tror inte att "barnets välbefinnande" också är kulturellt betingat?" och där säger jag nej, det tror jag inte att det är.

Jag tror inte att barn mår bra (dvs känner välbefinnande) av att t.ex. behandlas som pojken i videon, giftas bort med främlingar som elvaåringar, könsstympas osv bara för att det är socialt accepterat och önskvärt av samhället i landet de råkar leva i.

Så gör inte detta till en diskussion om att "vi i väst" inte kan sätta oss in i andra kulturer, för det var inte vad diskussionen handlade om.

Jag anser absolut att det är viktigt att man inte automatiskt säger att "vårt" sätt alltid är det bästa, och att man kan ha inlevelseförmåga i vad som driver andra slags sociala grupper framåt, och vad för slags uttalade- och outtalade- regler som styr dem. Men från det till att säga att det är okej till förtryck, ojämlikhet, bristande mänskliga rättigheter och terror enbart för att "det är så de alltid haft det"… Det är en helt annan femma.

Annons:
elyse
2009-10-10 19:12
#14

#13 Jag tyckte att det passade bra med en parallell till internationella regler och hur vi förhåller oss til dem.

Egentligen ställde jag en retorisk fråga, för jag är övertygad om att synen på barns bästa är en kulturell (och främst socioekonomisk) fråga. Men det är intressant att höra andra argument, såklart. Detta är ju ett diskussionsforum. :) Det finns mycket som barn inte mår bra av. Kanske finns det saker som är accepterat här i Sverige som inte heller gynnar barn? Alla länder har regler och lagar, men hur man förhåller sig till dem och vad som ligger på gränsen är svårt att avgöra. Uppenbarligen klassas inte detta som barnmisshandel i varken Rumänien eller Italien eftersom pojken tränats i minst fyra år. Men, ingenstans i mina inlägg har jag påstått att det här fallet skulle vara etiskt OK.

Upp till toppen
Annons: