Annons:
Etikett04-barn-3-5-år
Läst 4824 ggr
Zebben
2009-09-24 17:09

Blir galen...

Min dotter 4 år har börjat smaska något fruktansvärt. Hon har gjort det tidigare men inte så här mkt. Verkar som om det kommer i perioder.

Saken är den att jag klarar inte av att äta eller ens sitta med bland folk som smaskar. Det kryper i kroppen på mig och jag tycker det är otroligt störande. Annars har jag gott om tålamod, men smaskande Skrikandes

Hur gör jag?? vi äter ju mellis och middag ihop. Beroende lite på vad hon äter så smaskar hon mer, mindre eller inte alls. Till mellis blir det ofta fil och flingor m. smörgås. Och då smaskas det ofta. idag är jag trött och blev så klart lite extra irriterad. Fel, ja vet!  Är det för höga krav på att kunna "kräva" att hon stänger igen munnen? Eller när ska man "ta tag i" såna här problem?

Annons:
Trollhassel
2009-09-24 17:49
#1

Åh, jobbigt! Kan föreställa mig hur du känner dig. Jag irriterar mig på min hund ibland och med vissa saker får man ju lägga band på sig.

Jag har ju inga barn än (kommer i Mars) men jag vet att min storasyster tuggade med öppen mun. Mina föräldrar såg det som dåligt bordsskick och bad henne stänga munnen. Jag tror inte att hon tänkte mer på det, utan bara slutade smaska.

Med Vänliga hälsningar

Myra Dessjack Medarbetare på Reptiler

sandra1977
2009-09-24 18:32
#2

ja fyy..det är det värsta jag vet oxå!!!! jag har sagt till min 9 åring i ganska många år nu att man tuggar med stängd mun..o nu som först börjar hon fatta Glad men nej, jag tycker inte att det är tidigt att påminna dom lite om att det behöver ju inte låta från munnen sådär när man äter…

Zebben
2009-09-24 19:51
#3

Jag påminner henne hela tiden, men det känns inte bra att behöva tjata, för 2 sek efter att jag påmint henne så smaskar hon igen. Idag blev jag som sagt grinig och tog helt enkelt bort maten en stund samtidigt som återigen försökte förklara. Hon blev ledsen (hon var också trött idag) och ville inte äta mer när jag ställt fram tallriken igen. Med andra ord gick det inte alls bra. Fel av mig att öka kravet när hon var ovanligt trött, samtidgt som jag var trött och helt enkelt blev extra irriterad.

Susanne
2009-09-24 21:41
#4

#3, Tänk om situationen varit omvänd. Hur hade du reagerat om hon tog bort din tallrik SkrikandesOskyldig
Kanske att det fungerar om du nästa gång tar din tallrik och lämnar bordet själv och låter henne fundera på den reaktionen en stund.
NEJ, det är inte för tidigt att börja med gott bordskick, My är knappt 1½ år och får inte uppföra sig precis hur som helst vid matbordet.
Tyvärr är det bara tjat som gäller och det vet vi ju alla hur kul det är … inte alls!
Helt plötsligt en dag upptäcker man att den fula vanan inte längre finns kvar och man är noga med att inte nämna det för då kanske den kommer tillbaka.
Vissa saker tar tid och alla har vi dåliga dagar men det är ok för de flesta dagarna är vi alla bäst!

Susanne Glad

Susanne Glad

Inget är omöjligt, vissa saker tar bara lite längre tid.

regskylt
2009-09-24 21:52
#5

usch vad jobbigt. jag klarar inte alls va smaskande, är en fobi för mig, allvarligt.. jag ryser och blir riktigt äckald av det.

vet inte riktigt vad du skulle kunna tänkas göra.. säga till henne att hon inte behöver äta med öppen mun?

Zebben
2009-09-26 00:11
#6

Hon sitter och har alltid suttit som ett ljus vid matbordet ända sedan hon var mkt liten. Hon är otroligt duktig och mogen för sin ålder, men det är bara detta med smaskandet. Jag klarar verkligen inte av det.

Idag hade vi faktiskt musik på i bakgrunden. Hade lite fredagsmys med tända ljus och egenbakade pizzor då alla gör sin egen med fyllning. Hon hade en kompis över för första gången och plötsligt kom jag på att hon inte smaskade. Eller jag hörde åtminstonde inte något. Hrm…kan man ha lite musik på under middagen? Allt känns bättre än att jag ska behöva slippa stålsätta mig varje gång hon sätter igång och smaskar.

Annons:
Susanne
2009-09-26 00:20
#7

Du tror inte att det beror på att hon är väluppfostrad?
Man smaskar väl inte så att gästerna hör Flört

Susanne Glad

Susanne Glad

Inget är omöjligt, vissa saker tar bara lite längre tid.

sandra1977
2009-09-26 11:12
#8

jag kom å tänka på….det är inte lite trots då..eftersom hon vet att du inte gillar det….o får hon då annat att fokusera på under middan såsom musik el kompis så liksom "glömmer" hon bort att trotsa "provocera"..bara en tanke.Glad

Zebben
2009-09-26 17:39
#9

#7 Precis, så klart det är så Flört

#8 Nä, tror inte det. Jag upplever det inte så. Jag tror bara att hon är så van vid att göra så att det liksom sitter i ryggmärgen. Å ska hon låta bli att smaska så måste hon tänka/koncentrera sig på det hela tiden. Vilket både är tråkigt och jobbigt när man vill sitta och mysprata om hur dagen har varit.

AnnaLundin
2009-09-26 17:56
#10

#9 - jag tror ju på att uppmuntran funkar bättre än kritik (även om jag nog kanske inte är lika bra på det i praktiken som i teorin Skäms).

Kan du kanske införa någon form av belöningssystem där hon får samla "poäng" för varje måltid hon lyckas tugga med stängd mun. (poäng i form av guldstjärnor på ett papper och efter t.ex 2 guldstjärnor blir det belöning, efter ytterligare 4 kommer nästa belöning etc.)

Zebben
2009-09-27 01:05
#11

#10 Absolut är det bättre med uppmuntran än kritik. Är ju hundinstruktör och ja, barnen får samma fostran som hundarna. Eller ja samma är väl att ta i Tungan ute men tankesättet är exakt likadant.

Hade hon varit hund, hade jag klickat och belönat för varje gång hon tuggar utan att öppna munnen. Skrattande  Och visst skulle jag kunna göra något sorts poängsystem, men jag tror inte ens hon skulle klara en måltid utan att ta någon smasktugga. Och vart drar man gränsen då? Om Du inte tuggar mer än 3ggr denna måltid så får Du en guldstjärna Känns inte heller rätt, för det måste ju bli en oerhörd press på henne och en känsla av att jag och sambon liksom följer varje tugga hon för till munnen. Vill inte göra en för stor grej av det.

Jag får väl börja ha små öronproppar som knappt syns och så försöka nämna det någon gång då och då att det både låter och ser trevligare ut när hon håller munnen stängd. Och hoppas på att hon liksom de allra flesta barn slutar med det så småningom.

Tycker det är så svårt!

PillanN
2009-09-27 12:00
#12

Att införa en liten glasspinne efter middag eller mellis är inte helt fel,det får de ofta på dagis. Kanske skulle försöka med att säga,alla som äter fint får en glass efter maten?

magma
2009-09-27 20:12
#13

Jag har samma problem:) Min dotter blev fyra i juni, och hon har aldrig smaskat förut. Men sedan några månader tillbaka så är hon "hopplös" med att tugga med öppen mun! Och jag klarar verkligen inte av att lyssna på tugg och smask med öppen mun, det får det att krypa i hela kroppen. Kan ha svårt för tugg/smaskljud t.o.m om folk tuggar med stängd mun..!

Påminner henne hela tiden, och oftast så räcker det med en blick för att hon ska komma ihåg att stänga munnen. Tror faktiskt att hon gör det utan att tänka på det alls, hon bara glömmer att stänga munnen! Vilket skulle ge mig väldigt dåligt samvete om jag skulle belöna barnen med något efter maten och så får hon inget- bara för att hon inte tänkt på detta med munnen… *hm* Skulle kännas som ett straff för något hon inte rår för. Fast har man bara ett barn är det förstås lättare.

Men jag skulle inte säga något innan om "belöningen" (är eg emot alla former av mat/godis som belöning) utan låta det komma som en glad överraskning efteråt om barnet gjort rätt, för att förstärka rätt beteende istället för att "muta" fram det.

Min fundering över detta med min dotters smaskande, är att hon har så himla mycket som pågår i skallen just nu vad gäller språk och social utveckling- att detta med bordsskick hamnat långt bak på prioriteringslistan… Tungan ute

Annons:
Zebben
2009-09-27 23:45
#14

#13 Håller med Dig och känner igen mig i det Du skriver.

Och förundras över hur lika barn och hundar faktiskt är. Det sista Du skriver om att det pågår så mkt i barnets utveckling gäller ju samma för hund. Under deras utvecklingsfaser får man minska kraven, ta fast på några färre regler och hålla dem och sen acceptera att det kommer bakslag.

elyse
2009-09-28 18:20
#15

Jag som är 25 år kan smaska ibland, utan att jag tänker på det. Tycker att det räcker med att påminna och absolut inte bli arg, för det är inte alltid så lätt att styra.

Tallgarden
2009-09-29 20:38
#16

n du inte tugga ordentligt och sen blir det svårare att andas geonom näsan när du har mat i munnen. Men man behöver inte öppna så mycket och inte smaksa heller. Det går.

Men till problemet så tror jag att en glass eller liknande kan vara bra som någon skrev längre upp. DIrekt belöning och inte i form av en stjärna som kommer vid ett senare tillfälle.

mammaz
2009-09-29 20:54
#17

Kom att tänka på en sak när jag läste detta. Kanske är era barn täppta i näsan och det är därför de smaskar!? Svårt att äta om man är förkyld eller har allergi så näsan är täppt.

Vet inte om det är detta men det var bara en tanke.

Zebben
2009-09-30 00:45
#18

Igår när vi åt middag, så sa hon efter en stund - Mamma, jag smaskar inte nu, jag har lärt mig hur man gör.  Å faktiskt, hon smaskade ingenting. Jag hade inte nämnt någonting om smaskandet. Får se om det håller i sig.

#17 nnä, hon är inte täppt i näsan. Men annars kan det ju helt klart vara en anledning till smaskande

sandra1977
2009-09-30 09:18
#19

duktig tjej!!!Glad

PillanN
2009-09-30 11:09
#20

#18 Vilken duktig och förståndig tjej du har Flört

Annons:
magma
2009-09-30 14:05
#21

Bravo:) Kul att hon själv var medveten om hur duktig hon var, och att hon klarade av det på egen hand!

Zebben
2009-09-30 14:23
#22

Ja, toppen! Får se hur det låter idag. Men det viktigaste är att hon har insett att man ska tänka på det och att hon själv faktiskt uppmärksammade att hon kunde.

Upp till toppen
Annons: