Annons:
Etikett04-barn-3-5-år
Läst 11937 ggr
pernillaa
2009-10-04 17:59

Vad gör man?

Hej

Jag har en pojke på 3 år nu som är i trotsåldern och kan själv-perioden. Dock påväg ut ur båda tror jag, det är inte lika illa i alla fall.

Nu har den här pojken kommit tillbaka in i stadiet där allt ska in i munnen. Tungan är aaalltid ute, och precis allt han får tag på åker in i munnen utan några förbehåll. Han märker det inte ens själv, att han stoppar det i munnen.

Batterier, hörlurar, fjärrkontroll, kläder, fingrarna, nycklar, bollar, halsband, tvål. Han slickar på allt ute också, gungor, stolpar m.m.

Vad kan man göra åt det här som förälder?

Jag har förklarat för honom att det finns bakterier som gör att man blir sjuk som kan finnas på grejer ute och att man inte kan stoppa ner tungan rakt ner i smörasken när man är sjuk för att andra kan bli sjuka, att han förstör kläderna när han tuggar på dom, att han kan sätta grejer i halsen, att det kan vara farligt med batterier m.m. Men det hjälper inte.

Vad ska man göra?

Kram

Ha en bra dag! // Pernilla

Annons:
Freke
2009-10-05 02:12
#1

Jobbigt.. Synd att det inte är minusgrader ute!

Ett slick på en järnstolpe brukar lösa såna problem..
Nä.. skämt å sido, tror det inte finns något riktigt bra botemedel eller easy fix, har för mig att jag var något åt det hållet med som liten, har dom berättat.

Men min pappa som var en elak j--el han droppade tabasco på vissa ställen där han visste att jag brukad slicka.. hmm Slöt ganska fort med det då!

Hälsn. Freke

Medarbetare på Beroenden.ifokus & Brott.ifokus

Jonna75
2009-10-05 11:46
#2

Det där är en jobbig ålder, oftast så är dom ju så snablar snabba när dom stoppar i munnen så man hinner inte riktigt med.

Att förklara för en 3 åring brukar vara svårt för dom att förstå tyvärr. Man får vara noga med att inte ha farliga saker inom räckhåll, men har man en liten klätterapa så är ju det oxå svårt förstås.

Hur går det om du bara säger blää å rynkar ihop ansiktet då? Glad

Kanske försöka avleda med andra mer lämligare saker.

Som tur är så är det ju övergående, men ack så jobbigt när man är mitt i det.

Hoppas det ordnar sig iaf

pernillaa
2009-10-05 12:01
#3

Hahaha.

Ja jag har ibland övervägt "stopp och väx" som man penslar på naglarna för att sluta bita på naglarna. Men jag klarar inte av att göra så mot honom.

Ha en bra dag! // Pernilla

pernillaa
2009-10-05 12:07
#4

Såg inte #2.

Ja visst kan jag stoppa bort farliga saker men det är äckligt med en massa sptt och slem på varenda textil och det här med maten också. Han kan stoppa hela fejjan i maten och äter med fingrarna. Det kan jag reglera genom att hota med att ta bort maten, vilket jag har gjort ett par ggr. Det brukar fungera. Men jag menar vi kan ju inte bo i ett helt kalt hem bara för att han stoppar allt i munnen.

Jag stoppar ju bort det farligaste men fjärrkontrollen till dvd:n t.ex. åker batterierna ur ibland. Är så himla virrig också mitt i utbrändheten så jag vet inte om det är så smart att jag ska börja gömma bort saker, haha, för då hittar jag dom aldrig igen. =)

Ha en bra dag! // Pernilla

Upp till toppen
Annons: