Annons:
Etikett03-barn-1-3-år
Läst 9706 ggr
Salama
2009-10-17 17:19

Risifrutti till barn

Vad tycker ni om att ge barn på ett år risifrutti?

Annons:
regskylt
2009-10-17 17:36
#1

jag skulle hoppa över. framförallt sylten.

jag ger inte mitt barn mat med socker i. min dotter är nästna 15 månder

AnnaLundin
2009-10-17 23:07
#2

Jag tycker att tanken med Risifrutti är god, dvs risgröt + sylt till. Däremot är det en massa onödiga tillsatser i köpes-risifrutti som gör att jag helst undviker det.

#1 - det finns lättsockrad risifrutti som alternativ, om man vill.

(själv tycker jag att kolhydrathysterin har gått för långt idag, men det är en helt annan diskussion…)

regskylt
2009-10-17 23:22
#3

#2 jo, men jag är sockerberoende sedan barnsben, tack vare vad min mor valde att ge mig för mat när jag var barn. jag vill inte göra samma misstag, så jag uppmuntar inte socker hemma till mitt barn när hon är så liten och inte ens kan bestämma själv.

AnnaLundin
2009-10-17 23:37
#4

#3 - man behöver inte överdriva åt något håll, tycker jag…

regskylt
2009-10-17 23:45
#5

#4 jag anser inte att man överdriver om man står över att köpa vissa varor. på förskolan så får de ge ungen vad de vill, men i mitt hushåll så är det mina regler.

Rocktjejen
2009-10-18 02:18
#6

Tyvärr är det inte bättre med det låga socker innehållet för då innehåller det aspartam som inte alls är nyttigt.

Min dotter ger sin lilla kille risifrutti ibland som tex när hon ska till stan och ska ha med sig mellamål till den lille..annars undviker hon också socker så gott det går..

Annons:
AnnaLundin
2009-10-18 11:17
#7

#6 - det FINNS lättsockrade produkter som inte innehåller aspartam, tro mig, jag lusläser innehållsförteckningar eftersom aspartam är bannlyst i vårt hem…

regskylt
2009-10-18 13:08
#8

#7 och du säger åt mig att inte överdriva Flört

AnnaLundin
2009-10-18 13:16
#9

#8 - socker är naturligt, aspartam är det inte… aspartam skapar dessutom ett sug efter socker.

(och hälften av forskarkåren anser att det finns en betydligt ökad risk för hjärntumörer av aspartam, enligt en dokumentär jag såg för ett antal år sedan)

magma
2009-10-18 21:29
#10

Min uppfattning är att risifrutti i vilken variant som helst är en totalt onödig och värdelös produkt.

Man kan koka egen snabbrisgrynsgröt med mjölk på fem minuter och servera mosad banan eller annat fruktmos till.

Eller för den delen vanlig havregrynsgröt, jag kokar gryn med vatten, lite salt, mosad banan och en smörklick i till min fyraåring. Eller har i katrinplommon som är klippt i småbitar när jag kokar gröten.

Salama
2009-10-18 23:51
#11

Oj tack för att ni delar med er av era åsikter,, detta med åsikter om vad som är bra och dåligt att ge sig själv och sina barn är ju så olika och så får det vara.

Har provat att koka ihop all sorts gröt till min son som vägrar allt. Min mamma sa prova risifrutti ( den med mindre socker) så jag provade och han äter utan att gnälla.

Så vad gör man då när inget annat funkar. Är det inte bättre att min son äter sig mätt innan han ska sova så han slipper vakna flera gånger per natt för att han är hungrig? Tänker att han får ju inte andra saker med socker i och kör nästan enbart med ekologiska produkter.

AnnaLundin
2009-10-19 00:10
#12

#11 - om risifrutti är vad som får ditt barn att sova lugnt så tycker jag att du ska följa din magkänsla.

du kan ju alltid prova ifall det duger lika bra med Ris-Kvikk, Axas risgrött i "mjölkpaket", som är lite billigare att köpa. Sen kan du gå vidare till hemkokt risgrynsgröt med vanilj i och se om det duger…

regskylt
2009-10-19 00:26
#13

#11 om det är det enda som funkar så kör på det.

men axa riskvikk är lite billigare i större förpackningar som #10 sa. alltid värt att prova :)

Annons:
Salama
2009-10-19 00:27
#14

#12 tack det ska jag absolut prova

Trollhassel
2009-10-19 12:31
#15

Min far ger sockrade produkter varge dag, helatiden till sin 4-åring. Oboy, yoghurt, kakor, saft så fort han tjatar. Det kan jag med all säkerhet säga är riktigt illa. Pojken har överskottsenergi, skriker och bråkar helatiden. Det är klart att barnen ska få sötsaker (i alla fall från 1,5-2 års ålder)men jag skulle definitivt sätta gränsen vid lördarar. Annars är ju frukt, mjölk och annat jättebra som mellanmål.

När jag var liten fick jag bara sötsaker på lördagarna och jag var jätteduktig på att äta riktig mat på regelbundna tider. Fortfarande idag så har jag svårt för de allra sötaste produkterna och det är ju sunt.

Med Vänliga hälsningar

Myra Dessjack Medarbetare på Reptiler

Salama
2009-10-19 13:08
#16

#15 Så sant som du säger, man får ju absolut tänka på vad man ge sina barn och i vilka mängder. Men jag växte också upp på sötsaker och har väl altid varit en lite gottegris, men har också tränat och hållt mig iform och är väldigt frisk som människa så det är ju olika för varje människa.

Jag skulle aldrig ge mina barn för mycket socker vid låg ålder men det är inte så att jag överdriver eller underdriver.

Nordann
2009-11-23 01:10
#17

Jag gör "Risifrutti" själv istället.Inte lika sött och inga tillsatser.Mina barn är visserligen stora nu men de gillar den.Har ett barnbarn som tyvärr blivit tillvand med köpevarianten av både Risifrutti och risgröt så hon tycker inte det är tillräckligt sött.

Koka risgrynsgröt utan socker och salt.När den kallnat blanda med vaniljyoughurt så blir det lite sötare än enbart gröt.Sylt till eller mosade bär.

Zahara
2009-11-23 09:02
#18

Min lilla på 15 månader får detta. Hon  äter det mesta, håller godis till lördagar. Det sköna är att hom dricker hälst vatten eller mjölk och gillar inte saft :) Socker är okej men i lagom former.

inget är omöjligt. Det tar bara lite längre tid! gottoblandat

medarbetare på scrapbooking.ifokus

Susanne
2009-11-24 11:56
#19

Jupp, My äter Risifrutti. Smidigt om man som jag är lat och inte vill stå vid spisen flera gånger om dagen. Dock blir det oftast vanlig hederlig frukt.
Lightprodukter av alla de slag är bannlysta hos oss.
Att barn skulle bli mer aktiva av socker är en myt.

Susanne

Susanne Glad

Inget är omöjligt, vissa saker tar bara lite längre tid.

Åsa S
2009-11-24 20:55
#20

Lättsockrad risifrutti är nog värre att ge till barn än vanlig sockrad. Visst den lättsockrade har mindre socker MEN man har haft i glukossirap istället för sockret. Glukossirap är billigare + mer skadligt än socker, glukossirap ökar blodsockret bättre än vanilgt socker + många forskare varnar för att glukossirapen kan öka risken för diabetes, hjärtsjukdomar etc.

Såg att även orginalrisifrutti innehåller glukossirap så inget av dem är nog bra.

(+karragenanet som produkterna innehåller vet man ju är cancerframkallande i djurförsök, hur det är med människor vet man ej, i hemlige kocken står det att nya studier väntar, tills dess undviker jag produkter som innehåller detta)

Annons:
magma
2009-11-25 00:34
#21

#19:"Att barn skulle bli mer aktiva av socker är en myt."

Ha! Skulle jag vilja säga.Flört

Då har du inte sett mina barn skutta omkring som Duracellkaniner när det är läggdags efter att ha ätit lördagsgodis. Det slår aldrig fel, varje lördag- och enbart lördag- så har de mycket svårare att somna än alla andra kvällar i veckan.

spinkedink
2009-11-25 11:02
#22

Vår lilla på 17 månader äter inget annat än risifrutti till frukost, jag försökte också hitta ett bättre alternativ, men vanlig risgrynsgröt funkade inte.
Men jag googlade vidare och hittade någon som hade blandat ut vanlig risgrynsgröt med lite grädde.
Detta funkade faktiskt hjälpligt på vår tös, hon äter det, men inte lika gärna som äkta risifrutti.

Susanne
2009-11-26 08:40
#23

OT!

# 21.
13 myter om socker.
11. Socker gör barn hyperaktiva.
I en sammanställning av 23 olika studier såg man ingen effekt av socker på barns beteende eller tankemässiga förmåga. Mer omfattande studier har inte heller kunnat belägga att socker skulle orsaka hyperaktivitet. Det har inte gått att bedöma vad som är hönan eller ägget. Det kan lika gärna vara så att rastlöshet och överaktivitet leder till att barnen äter mycket godis och dricker stora mängder läsk.
Källa: Bellaeklundblogg.se

Susanne

Susanne Glad

Inget är omöjligt, vissa saker tar bara lite längre tid.

magma
2009-11-26 18:35
#24

Jag vet inget om hur dessa studier har gått till, hur många personer som ingått eller vilka som varit uppdragsgivare. Du kan hänvisa till hur många studier du vill, jag är trots det expert på mina barn. Jag skulle säkerligen kunna leta rätt på studier som säger motsatsen, eftersom man kan alltid hitta fakta som stödjer ens egen uppfattning- vilken uppfattning man än har.Flört

Mina barn äter inga stora mängder godis och dricker inte läsk till godiset utan vatten eller på sin höjd juice utspätt med vatten. Trots detta så har de varje lördag, utan undantag, mycket svårare att somna, det tar nästan dubbelt så lång tid som vanligt och de far upp ur sängen, snurrar runt under täcket, snackar, sjunger osv. Det vore ganska konstigt om de skulle vara överaktiva bara på lördagar, så att de varje lördag äter godis p.g.a sin överaktivitet?! Undrar hur detta passar in i de studier du hänvisar till?

Utöver den aspekten så kan jag säga att mina barn inte äter något som helst godis om inte vi vuxna har sagt att de får det, det är inte deras eget val om de ska få godis- däremot kan de välja att avstå.

Jag rekommenderar alla att använda sitt kritiska tänkande och sedan kombinera det med sina egna, högst personliga kunskaper om sina barn. På så vis snickrar man antagligen ihop den bästa, mest personligt anpassade lösningen.

AnnaLundin
2009-11-26 19:59
#25

Det är väl så att man vet att socker kan påverka en del barn med bokstavsdiagnoser, att de kan bli mycket lugnare om man minimerar de snabba kolhydraterna.

Och jag är övertygad om att det finns barn (och vuxna) som inte alls reagerar så på socker.

magma
2009-11-27 07:54
#26

Fast nu har inga av mina barn någon diagnos, och jag tror inte de är i riskzonen. Och jag tror också att det finns många som inte alls reagerar på socker på det viset, men därmed inte sagt att dessa som reagerar inte finns- också.

Zahara
2009-12-02 11:54
#27

man kan ju göra egen risifrutti. Koka egen tomtegröt med lite eller ingen socker i :) så blir den både nyttig och utan en massa tillsattser!

inget är omöjligt. Det tar bara lite längre tid! gottoblandat

medarbetare på scrapbooking.ifokus

Annons:
Upp till toppen
Annons: