Annons:
Etikett01-allmänt-om-barn
Läst 2164 ggr
AnnaLundin
2009-10-11 14:29

Urvuxna kläder - var gör ni av dem?

Var brukar Du göra av urvuxna barnkläder?

Jag har tidigare sparat det mesta och använt till de yngre syskonen, men nu blir det inte fler barn här så nu är det dags för stor utrensning.

En del av kläderna kommer användas av sista barnet, så de läggs i en "spara-hög". Övriga kläder sorteras i fyra högar:

  • Ge bort till nära släkt/vänner
  • Sälja, t,ex Tradera
  • Skänkes till välgörenhet
  • Sopsäck

De två översta är sånt som är tillräckligt fint för att kännas lite "värdefullt".
Det jag tänker skänka bort är felfritt, men känns inte tillräckligt fint för att vara lönt att sälja.
Det som hamnar i sopsäcken är sånt som är utslitet/urtvättat, där resåren har torkat sönder eller om det t.ex finns fläckar som inte går att tvätta bort. Dvs sånt man inte ens vill skänka bort.

Det jag nu funderar på är vem jag ska skänka skänkeslådorna till? Här finns insamlingslådor till Erikshjälpen och Emmaus plus att det ju går att skänka till Röda Korset. Gemensamt för alla dessa tre är att kläderna säljs och pengarna går till välgörande ändamål.

Fast grejen är att jag mycket hellre hade velat skänka kläderna till någon organisation som skickar kläder direkt till behövande, t.ex till barnhem i östeuropa.

Är det någon som känner till några såna organisationer?

Annons:
vinteralvan
2009-10-11 22:03
#1

I Högdalen (Stockholm) finns en second-hand affär som heter Re-Tur som samarbetar med Baltikumhjälpen. Dom säljer som kan säljas och resten skickas till Estland. Även Brännkyrka kyrka (också Stockholm) samlar på sig ett lager som en man personligen åker iväg med till barnhem i Estland.

Upp till toppen
Annons: