Annons:
Etikett18-utrustning-säkerhet
Läst 3095 ggr
johan
2009-10-12 22:12

Test av vinteroveraller

Vi föräldrar har testat vinteroveraller. Coop:s overalll vann testet. Som vanligt var Reima och Nanook också bland de bästa i testet.

H&M var bland de sämst overallerna, liksom regnkläderna. PoP och Didriksson ville tyvärr inte vara med.

>> Till artikeln

Jag gillar att läsa sådana här tester för jag tycker det är viktigt och roligt att köpa kläder som gör utelek roligare.

Men jag blir alltid lite irriterad på testerna också. De testas aldrig under realistiska former. Man kan inte basera ett test på hur overallen beter sig efter en enda tvätt och man kan inte mäta slitstyrka på barnkläder genom att gnugga med sandpapper på tyget.

Jag vill veta hur vattentät en overall är efter 20 tvättar. Jag vill veta hur en overall håller av att krypa runt i skogen och leka i sandlådan. Jag vill veta hur smidig och följsam overallen är. Jag vill veta vad overallen har för andrahandsvärde. Jag vill veta hur miljövänlig och allergivänlig overallen är. Jag vill helt enkelt veta mer om hur den är i verkligheten.

Mvh // Johan

Född vid 334.00 PPM

Annons:
magma
2009-10-13 00:31
#1

..och hur den håller att krypa med på asfalt- som varit nedisad och grusad med krossat grus som är vasst och skarpt som glas, och som efter att isen smält ligger kvar på asfalten… Där har mina barns overaller fallit igenom några gånger kan jag säga.

I år har jag för första gången köpt Reima Tec+, overall åt dotra (4 år) och täckbyxor åt sonen (7 år), han hade redan en vattentät jacka från Lego som funkat jättebra.

De har haft Lego runtom annars i ett par år, men mot slutet av säsongen så har de- trots hög slitstyrka och bra vattentäthet osv- ändå gått sönder i små, små revor på främst knäna. Och då är ju vattentätheten kaputt. Ska bli mycket spännande att se hur Reiman är i jämförelse, om den är värd det nästan dubbla priset mot Legon eller ej!

johan
2009-10-13 00:43
#2

Vi hade en Nanook till vår dotter förra vintern och den kommer hon kunna ha den här vintern med. Förra vintern hade hon precis lärt sig gå och nötte inte särskilt mycket på den. Blir nog annorlunda i vinter.

Man får passa på att köpa dom när det är rea på sommar eller höst. Det blir lite gambling med storleken, men det kan det vara värt för att köpa dom till 50-70 % av originalpriset. Det är ungefär samma som andrahandsvärdet är efter ett år.

Mvh // Johan

Född vid 334.00 PPM

[Stampelina]
2009-10-13 17:33
#3

Vi har som vanligt köpt hela kittet från PoP till båda våra barn. Vi har aldrig varit missnöjda med kläder från PoP och tror inte vi kommer bli det i år heller.

Förra året testade vi förresten Didriksson till vår äldsta flicka som då var 5 år. Vi var inte alls nöjda då dragkedjorna nöttes fort och det blev hål i byxorna vid knäna där hon krupit omkring mycket. Nu lever vi dock i en del av landet där det inte blir speciellt mycket snö, hade det varit mer snö och mindre asfalt så hade vi säkert tyckt annorlunda dock. 

Jag förstår att H&M inte fått toppbetyg, min syster har tidigare köpt vinterkläder där och hon upplever det som att de kläderna snabbt tappar färgen och missfärgas samt att de efter ett par tvättar inte längre håller väta borta, detta trots att hon använder tvättmedel med impregneringsmedel i och givetvis inget sköljmedel.

Upp till toppen
Annons: