Annons:
Etikett01-allmänt-om-barn
Läst 1922 ggr
AnnaLundin
2009-11-03 17:20

Unga mammor...

När man talar om unga mödrar är det oftast tonåringar man pratar om. Men idag hittade jag något läskigt i Aftonblaskan, ett barn som fått barn. En elvaårig flicka… Förvånad Visserligen i sydosteuropa, men ändå. Och det verkar faktiskt som att det är ett förhållande av kärlek som resulterat i barnet och inte ett tvångsgifte eller våldtäkt.

http://www.aftonbladet.se/wendela/barn/article6059557.ab

Annons:
regskylt
2009-11-03 18:58
#1

just det där är sjukt… det är ett barn som får barn i verklig mening.

lisette
2009-11-03 21:04
#2

jag läste med artiklen och blev faktiskt inte förvånad när jag läste att det var romer. det är ju vanligare med barngifte i romerska släkter. kanske inte här, men i andra länder är det.

och kommentaren "nu är hon min nya leksak" gjorde mig lite rädd…

JohannaMax
2009-11-03 22:44
#3

Jösses!Förvånad

Mode & Skönhet.iFokus -sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

Hannapanna
2009-11-04 10:56
#4

Usch ja jag reagerade lika starkt som du Lisette på att de va hennes nya leksak… fy!

elyse
2009-11-04 21:33
#5

Det är tur att vi har andra normer här i Sverige. Men jag gissar att flickan inte ensam kommer att ta hand om sin bebis - i många andra kulturer är det alla kvinnor i släkten som hjälps åt med barnen.

[veralera]
2009-12-25 23:44
#6

"Nu är hon min nya leksak" lät lite läskigt, men å andra sidan får man tänka på två saker. 1- att det är översatt från ett annat språk, det kanske lät "bättre" på hennes eget språk (översättningar i tidningar blir lite roliga ibland…) och 2. hade en "vuxen kvinna", eller vad man ska säga, sagt "Min bebis är min nya leksak" så hade ingen reagerat, då hade man bara tagit det som en kul och småironisk kommentar.

Men jag tycker att trivs hon med sitt liv, och trivs med att vara mamma vid 11 års ålder, så låt henne vara det. Här i Sverige ligger ju medelåldern för att föda första barnet på typ 30 plus om jag inte minns fel, så många har svårt att acceptera mammor under 20, är det i ett land vanligt med 13 åriga mammor är väl kanske inte en 11 årig mamma någon "big deal".

Annons:
magma
2009-12-26 02:11
#7

Nej knappast! Jag hade reagerat på samma sätt vare sig det var en 35-åring eller en väldigt ung mamma som lagt kommentaren om "leksaken"!

Att tycka att det är OK att en småtjej på elva år blir förälder är ganska märkligt, likaså att det inte är någon stor sak med elvaåriga mammor om det i landet ifråga är vanligt med trettonåriga mammor. Vart ska "gränsen dras" för när det blir OK att vakna och reagera? Om det blir mer och mer vanligt med elvaåriga mammor, kanske det då är OK även med ännu yngre mammor- så länge de får mens är det acceptabelt?

Beror din inställning (tänker speciellt på den sista meningen du skrev) på att du själv blev mamma som ung? Du skrev i en annan tråd att du var 16 när du blev mamma, det är därför jag frågar eftersom du säkert fått utstå en del fördomar.

Förhoppningsvis har hon en familj som kan ställa upp för dem alla tre.

En annan sak är att pappan till barnet tyckte det var OK att ha sex med en elvaåring?! Läskigt. Visst, han visste det inte från början men det gjorde han garanterat när han gjorde barnet ifråga med barn. En tredje konstig sak- han riskerar sex år fängelse för att ha sex med en minderåring, ändå så fick de gifta sig?! Och det är dessutom vanligt med 13-åriga mammor?! Vart finns alla dessa bebisars pappor- i fängelse? Obestämd

regskylt
2009-12-26 02:21
#8

#7 det är inte säkert att de gifter sig lagligt, utan bara utefter tradition och religion. Det händer mycke ti sverige att utländska gifter sig religiöst men inte enligt lag. Och då kan ju inte staten sätta stop på samma sätt?

---

Lägger till nu när jagläste artikeln igen, de var ju ett romskt bröllop och jag vet 3 romer som är gifta enligt seden men inte enligt svenska staten.

för de som inte vet vad en rom är = zigenare

[veralera]
2009-12-26 21:52
#9

#7 Är hon nöjd med sitt liv låter jag henne vara det (vilket jag däremot kan säga att jag tvivlar starkt på att hon är…), vi har så olika värderingar i olika delar av världen.

Troligen så hjälper väl hennes föräldrar mycket till med barnet också, har märkt en sak med folk i min närhet - när en svensk får barn så är det "hon har fått barn", när någon av mina utländska kompisars släkt fått barn är det "vi har fått barn", de delar på "jobbet" så mycket mer och på ett helt annat sätt av vad vi "svennar" gör. De har ju oftast större släkter och större familjer också, och alla hjälper varandra.

#8 Jag förstår inte vad du menar…

Mirjami-78
2009-12-28 15:46
#10

I min lille sons kusin gifte sig nyligen enligt deras sätt. Nu var ju denna denna tjej/kvinna vuxen.

Ja jag reagerade med på kommentaren….Hon är min nye leksak. Jag hoppas på att hon får mycket hjälp och stöd från sin släkt och sina föräldrar.

Sajtvärd på Singelföräldrar och medarbetare på Misshandel samt på Svåra tider.

Inget är omöjligt det kan bara vara mer eller mindre besvärligt!!Cool

Upp till toppen
Annons: