Annons:
Etikett03-barn-1-3-år
Läst 3260 ggr
Manfred2
11/24/09, 2:20 AM

frågor om barn vid 1års ålder?

Hejsan

Jag har inte barn men är nyfiken.
ett barn vid 1års ålder hur mycke ska dom sova? och hur viktig är dygsrytmen osv?

när ska man sluta med välling och börja ge ordentlig mat?

är de värkligen farligt med chilli och starka saker? (förstår självklart att deras små magar itne klarar så mycke starkt) men är de värkligen SÅ farligt?

om dom är oroliga på nätterna vad kan man då göra för att få dom att sova lugnare?

tacksam för svar =)

Annons:
AnnaLundin
11/24/09, 2:32 AM
#1

Det finns inga absoluta svar på dina frågor.

De bör sova så mycket de behöver - solklart, va? Behöver de sova middag två gånger om dagen så bör de få göra det. Behöver de sova mellan kl 20-08 så låt dem göra det. Det varierar väldigt mycket mellan barnen.

Sluta med välling - gör du när du tycker att den inte fyller någon funktion längre. Mina tre äldsta slutade samtidigt med vällingen, det var när den största började förskoleklassen och det inte längre var praktiskt att börja morgonen med en flaska välling och äta frukost lite senare… (den yngsta av dem var då knappt 3½) Välling morgon och kväll är väl helt okej, men ge "riktig mat" också på dagtid.

Det är normalt inte farligt med kryddor, men man behöver inte överdriva.

Ett barn som sover oroligt - det finns många orsaker. Sover barnet i eget rum? Egen säng? Eller hos föräldrarna? Äter barnet före sovdags? Vad? Hur ser dagarna ut i normalfall, lugna, stressiga, mycket händelser?

Manfred2
11/24/09, 2:39 AM
#2

lilltjejen somnar väll vid nio halv tio och vaknar kanske vid tolv, två och fyra. hon äter innan hon somnar och somnar om och hon sover i egen säng för de mesta. sängen står i samma rum som sina föräldrar. familjen går väll upp mellan elva och halv ett på dagarna. sen sovs de inte så mycke på dagen. en tupplur på 20-30minuter kanske om ens de.

anlednigen att jag frågar är för att jag är skeptisk till att gå upp så sent på dagarna. rutiner ska väll vara a och o? eller?

AnnaLundin
11/24/09, 9:35 AM
#3

#2 - om det är rutiner som passar för den familjen så är det väl inget fel med det.

Susanne
11/24/09, 11:47 AM
#4

Rutiner är A och O men olika familjer har olika rutiner.
Vad många gör lite tokigt är att de börjar med "slappa" rutiner där man sover lite hur som helst för att bli helt förtvivlade när de börjar jobba och måste ändra på rutinerna och barnet/barnen inte "hänger med". För många barn är det jättejobbigt att ändra mellan sommar och vintertid.

My är 1½ och tar en tupplur ett par timmar mitt på dagen. Hon lägger sig 19 och sover till 06. Periodvis sover hon oroligt och det är ofta i samband med att rutiner har ändrats, vi kan ha varit på öppna förskolan och något trist hände där. Hon har tappat napen och hittar den inte, oftast enkla små saker men som tar tid för henne att bearbeta.

Mat… ja du, det är olika för olika barn hur mycket de äter och av vad. Välling morgon och kväll kör vi med så länge hon vill.
Stark mat. Nej, det är inte farligt, det äts mycket stark mat i andra världsdelar och när man inte har några referenser så vet man inte vad stark mat är. Vi äter ofta lite hottare mat och den enda gången jag tar undan mat åt henne innan jag kryddar är när det ska vara så starkt att näsan rinner på oss vuxna.
Salt ska man dock vara lite försiktig med men det är jag alltid. Vi andra kan salta mer när maten ligger på tallriken om vi känner för det.

I det stora hela ska man göra precis som man själv tycker utom när det gäller barns säkerhet, där ska man vara jättenoga och inte slarva.

Susanne

Susanne Glad

Inget är omöjligt, vissa saker tar bara lite längre tid.

sandra1977
11/24/09, 11:47 AM
#5

som anna säger så är det väldigt individuellt,jag har en pojke på 14 mån..han går o sover ca19.30,sover hela natten till ca 07 äter då en flaska välling,äter vanlig frukost vid ca 08.30 går o sover ca 1,5 tim efter frukost. ca 12,mat..välling el mellanmål (yoghurt o smörgås)vid ca 15,sover ca 1,5 tim

mat vid ca 17,välling innan läggdaxGlad så ser det ut hemma hos ossGlad

Manfred2
11/25/09, 12:36 AM
#6

tack så mycke :) har fått bra med svar nu =)

kan man ta bort inlägg själv??

Annons:
AnnaLundin
11/25/09, 8:30 AM
#7

#6 - nej, det kan man inte. De ligger kvar, eftersom det kan finnas fler som vill ha svar på samma fråga som du har tällt. Glad

Upp till toppen
Annons: