Annons:
Etikett19-utflykter-resmål
Läst 2733 ggr
lisette
2009-11-19 17:41

vända på stolen?

när ska man eg vända på bilbarnsstolen?

jag vet att det är bäst för de att åka baklänges så länge som möjligt. men nu börjar fötterna nudda baksätet. ska han behöva knöla ihop sina ben för att få plats?

Annons:
AnnaLundin
2009-11-19 18:26
#1

Rekommendationen är ju, som du vet, att de bör sitta bakåtvänt så länge som möjligt, helst åtminstone till 4 års ålder.

Jag minns inte hur gammal Loke är Skäms men så länge han inte har vuxit ur stolens ryggstöd (övre kanten ska vara under ögonens/öronens överkant) bör du nog fortsätta ha honom bakåtvänd. Kanske kan en annan stol hjälpa dig? De stolar jag har haft (Britax Eclipse) sitter en bit ovanför sätet och i dem kan de sätta fötterna mot ryggstödet med lite lätt böjda ben utan att det ser varken trångt eller knöligt ut.

Numera anges ingen direkt minimigräns, men det jag läst mig till tidigare är att de bör vara minst 3 år, minst 100 cm långa och väga minst 15 kg (för att bilens bälten ska funka som de ska).

lisette
2009-11-19 18:39
#2

han blir tre i slutet på mars, är 93.5 lång och väger strax över 15 kg.

jag har för mig att det varit 15 kg tidigare som rekommendation när man ska vända dem om.

har faktiskt inte tänkt på hur han sitter höjdmässigt i stolen. alltså var han har huvudet. får kolla det imorgon.

AnnaLundin
2009-11-19 18:53
#3

#2 - han är alldeles för kort att vända, mina har varit över metern när jag har vänt dem för att de vuxit ur stolen på längden (alla strax efter 3 års ålder - jag har långa barn…).

Låt honom sitta med böjda ben eller leta reda på en annan stol är mitt råd.

Kimpa
2009-11-19 21:38
#4

Min ena som snart är fem år har fått vända för bara ett halvår sedan, men då satt han med ganska ordentligt hopdragna ben…
Ville ha han bakvänd så länge det gick, men tillslut blev det för trångt och obekvämt.

lisette
2009-11-19 21:40
#5

ja det får väl bli som du säger anna. jag bara kom att tänka på det idag när jag hämtade honom.

har faktiskt bekanta som vänt sin son och han är itne mycket längre än loke och bara 3 ½

AnnaLundin
2009-11-19 22:11
#6

#5 - det är ju upp till varje förälder, men man ska vara medveten om att de åker säkrast bakvänt medan de är så små. Detta bland annat eftersom huvudet är så tungt i förhållande till övriga kroppen och de har inte stadga nog i nacken att "hålla fast det" om det smäller.

Annons:
johan
2009-11-19 22:58
#7

De vanligaste orsakerna till att barn skadar sig i olyckor är att man vänt stolen för tidigt och att man inte monterat stolen rätt.

Så låt du Loke pk baklänges ett tag till!

Anna har redan fått fram all fakta som är värd att få fram. :)

Mvh // Johan

Född vid 334.00 PPM

magma
2009-11-21 11:44
#8

Dottern blev fyra år 2 juni i somras, henne vände vi ungefär två månader innan dess. Hon är lång, men vet ej exakt hur lång hon var då. Vi använde en likadan stol till henne som till storebror, som går att flytta framåt/bakåt och alltså justera hur mycket benutrymme barnet får efter hur långa de är. Det blev ju trångt på platsen därbak, men det kändes som mindre viktigt.

Det är denna vi hade till dottern.

När sonen var liten så fanns inte just den här modellen, han hade den som var före denna- den kunde man ställa avståndet på en skena under stolen, den senaste modellen där använder man "stången" framtill att ställa avståndet med.

Upp till toppen
Annons: