Annons:
Etikett02-barn-0-12-mån
Läst 4512 ggr
AnnaLundin
11/3/09, 1:37 AM

bäbis hård i magen

I helgen hade vi förstoppad bäbis här hemma. Han håller på att börja äta fast föda och det är ju lite typiskt att det kommer då. Vi har nog haft en sådan omgång med de andra också men man hinner ju glömma mellan varven.

VI tog till katrinplommonpuré uppifrån och Microlax nerifrån för att lösa förstoppningen och nu är han tillbaka i sina vanliga gängor igen.

Det jag klurar på är hur mycket katrinplommonpuré brukar Ni ge när det börjar bli trögt i magen?

Kiwi och päron är också lösande, någon med fler förslag på livsmedel som funkar lösande eller möjligen drivande?

Jag borde kanske veta med fjärde barnet, men de andra har inte haft några stora problem med magen så jag har inte behövt tänka så mkt på det…

Annons:
vinteralvan
11/3/09, 10:40 AM
#1

Messmör är också lite lösande, det går att blanda i vällingen.

AnnaLundin
11/3/09, 2:08 PM
#2

#1 - det vet jag ju egentligen, men eftersom jag själv tycker att det smakar blää så har jag ingen stor lust att utsätta mina barn för det… Tungan ute

vinteralvan
11/3/09, 3:18 PM
#3

Man vet aldrig, bebisen kanske tycker det är jättegott. Nyttigt också.Skrattande

JohannaEkroth
11/3/09, 6:09 PM
#4

#2 Mamma gav mig messmör när jag var bebis på grund av förstoppning. Idag älsakr jag messmör. Flört

Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else

lisette
11/3/09, 9:04 PM
#5

messmör rekommenderar de väl inte att ge små barn?

JohannaEkroth
11/3/09, 9:11 PM
#6

#5 Min mor fick den rekommendationen av BVC 1981. Jag vet dock inte hur det är idag. Jag har inga egna barn.

Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else

Annons:
lisette
11/3/09, 9:19 PM
#7

vår bvcsköterska sa att man inte ska ge messmör, men nu när jag googlar så står det att det inte är ngn fara.

Mirjami-78
11/7/09, 2:01 AM
#8

Min stora son som är född -99 fick jag ge messmör till pga. trög mage. Sedan något man kan hälla i lite ut i välling är matolja om bebissen dricker det på kvällarna. De hjälper mot förstopning. Det gjorde jag till min son för bvc sa till mig att göra det.

Sajtvärd på Singelföräldrar och medarbetare på Misshandel samt på Svåra tider.

Inget är omöjligt det kan bara vara mer eller mindre besvärligt!!Cool

JohannaEkroth
11/7/09, 12:33 PM
#9

Man kan blanda ner messmör i välling också.

Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else

Kimpa
11/7/09, 11:33 PM
#10

Jag avslutade alltid "måltiderna" med lite efterrätt som päron- eller plommonpure då min första lätt fick hård mage. Det hjälpte rätt bra.

AnnaLundin
11/8/09, 12:07 AM
#11

Det verkar som att det var en engångsföreteelse att min plutt blev hård i magen, för nu funkar magen som den ska trots diverse olika maträtter på menyn.

Men det är ju ändå bra att samla lite erfarenheter i en och samma tråd för det kanske är fler med samma problem!

fisken-linus
11/9/09, 11:32 AM
#12

man kan ge morotspure med lite annan smak kanske ja jag har 6 barn man glömmer

Zahara
11/13/09, 9:25 PM
#13

messmör inehåller salt därför rekomenderar man den inte på bvc men det är ok med en tesked i vällingen på kvällen (viskning från bvc sköterska) Sen är även vindruvor, päron och banan bra vindruver lösande samma med päron medans banan e "undehållande"

inget är omöjligt. Det tar bara lite längre tid! gottoblandat

medarbetare på scrapbooking.ifokus

Annons:
Susanne
11/16/09, 9:53 AM
#14

Det viktiga med banan är att den måste vara VÄL MOGEN annars är den stoppande.

Viggo har "omogen mage", som BVC säger och blir lätt förstoppad. Han får Semper magdroppar i förmiddagsflaskan varje dag.

Susanne

Susanne Glad

Inget är omöjligt, vissa saker tar bara lite längre tid.

Upp till toppen
Annons: