Annons:
Etikett01-allmänt-om-barn
Läst 2914 ggr
[YlvaP]
11/26/09, 5:50 PM

Hjälp med kvällsrutiner

Första gången som jag skrivet ett eget inlägg här inne.

Jag skulle vilja få en massa bra tips på rutiner kring kvällsläggningen och lugnet innan det. Jag vill påpeka att jag själv är dålig på rutiner och har en del diagnoser bakom mig (mkt troligtvis, svaret kommer i februari).

Jag har för det mesta utgått från mitt eget mående och vissa dagar kan dom spela tv-spel tills sängdags eller se på tv. Det springs en massa efter det att jag nattat dom. Jag har inget tålamod för sånt och brister lätt då det upprepas flera gånger efter det.

Jag ber om er hjälp för att hitta ett fungerande sätt att få barnen lugna och samarbetsvilliga på kvällarna så att dom får en snällare mamma som kanske orkar med dom.

Tack på förhand.

Annons:
AnnaLundin
11/26/09, 8:01 PM
#1

Välkommen hit!

Hur stora/små är dina barn?

[YlvaP]
11/26/09, 8:05 PM
#2

Jag har tre flickor i åldrarna 3, snart 6 och 7,5 år.

AnnaLundin
11/26/09, 8:21 PM
#3

Ungefär som mina stora då (flicka snart 8, flicka snart 6, pojke 4½) Våra kvällsrutiner brukar se ut ungefär så här:

  • Kl 18-18.30 - kvällsmat
  • därefter omklädning till pyjamas, tandborstning osv
  • om tid finns får tjejerna plocka fram kläder till morgondagens skola
  • avslutas med sagoläsning och nattning, mellan kl 19.30-20
Kimpa
11/26/09, 9:48 PM
#4

Här är det liknande.
Vi äter mellan 17,30-18.00
sedan leker barnen lite med pappa
Pyjamas och borsta tänder ,toa
Vid 18.40 ungefär brukar de få se lite på barnprogram/film för att varva ner och sedan är det saga i sägen för den ena vid 19 och den andra 19.30 ( om han inte redan somnat i soffan!)

De är 3 och 4 ½år

MiiM
11/26/09, 10:15 PM
#5

Delar med min/vår Eftermiddag/kvällsrutin:

Ca 14:30-15:00 Kvällsmaten (Mina barn har alltid haft lite struligt med magarna och ändrat till denna tid och det har blivit mycket bättre.)

Ca 15:00-17:00 Läxor/läsning/Pyssel/sagoläsning. (Beror på vad som passar.)

Ca 17:00-18:00 Alla städar upp i sina rum + sysslor.

Ca 18:00-19:20 Tv/kortfilm/Tv-spel/data (Beror på vad som passar.) Samt kvälls smörgåsar eller gröt som oftast ges vid ca 18:00.

19:20 Alla går och borstar tänderna samt går på toan och sedan går dom in på rummen för att klä på sig pyjamasen/det dom sover i och väntar på oss.

Vi går in antingen en förälder eller båda beroende på och försöker lyssna på vad barnen har att säga om dagen och andra funderingar och frågor som kan dyka upp.

Ca 20:00 Barna ska då näst intill ha somnat om det så all dess oro och frågor har besvarats. Om inte sitter man en stund till och pratar lugnt med dom.

Vi har även ett schema här hemma med utdelade sysslor och som är då med belöning samt plus och minus system.

Då alla har en viss summa i månaden men som beroende på om dom gör sina sysslor eller inte så det kan bli både plus och minus senare då månadens slut och allt ska räknas ut och var och en får den summan/månadspeng som den har då rätt till beroende på hur den har skött sig samt att under månaden kan dom även göra bonus uppdrag som ger dom mer pengar eller annan bonus.

Det har gjort att mina samarbetar mer och gör sitt bästa och vissa ja dom flesta gånger tycker dom det skönt att få ta ansvar och att vara med att hjälpa till. Men alla har sina bra och dåliga dagar.

(Vissa dagar kan detta inte bli direkt så här självklart man är trotts allt mänsklig och Helgerna är mer slappade så säga och barna har då inga direkta sysslor för schemat är måndag till torsdag samt att söndagen är stor städar dagen då alla i hela familjen städar tillsammans.)

//M

 

[YlvaP]
11/27/09, 1:15 PM
#6

Tack alla för era fina tips. Kan säkert knåpa ihop något eget. :D

Annons:
Upp till toppen
Annons: