Annons:
Etikett18-utrustning-säkerhet
Läst 9081 ggr
MagArne
11/18/09, 8:35 PM

Bilbarnstol, fram eller baksätet?

Är det dumt att sätta bilbarnstolen i baksätet om man som förälder är ensam i bilen vid lite kortare bilturer? Säg en 20min tur till affären m.m?

Är ju inte hela världen att åka och få sin airbag urkopplad på verkstad men om de sitter lika bra bak som fram så känns det ju lite onödigt. Borde även vara lättare att få till bra solskydd utan att skyma sikten för föraren också.

Vad anser ni andra med lite erfarenhet i ämnet?

Annons:
magma
11/18/09, 9:39 PM
#1

Vi hade yngsta barnet i babybilstolen i baksätet i flera månader när hon var liten, kanske upp till 4 månader?

Kimpa
11/18/09, 9:54 PM
#2

Jag har alltid haft bägge barnen i baksätet, från nyfödda tills idag och fortfarande ( nu 3 och snart 5år)
Mycket tryggare för dem.

JohannaMax
11/18/09, 11:18 PM
#3

Jag skulle aldrig sätta en baby i baksätet utan uppsikt. Vill kunna se den hela tiden. Så när jag köpte nya bilen vart det raka vägen till verkstan för att ta bort airbagen.

Mode & Skönhet.iFokus -sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

AnnaLundin
11/19/09, 12:04 AM
#4

#3 - jag har känt som du med mina tre första barn. Men sen köpte vi en 7-sitsig bil och det går inte att koppla ur krockkudden på den, så jag har haft alla barnen bakom mig sen dess (3 år sedan). Och när lilleplutt föddes kändes det helt naturligt att ha honom bak. Det är bara lite krångligare när han blir ledsen, för man kan få stanna och kliva ur bilen för att trösta. Men ibland lyckas man peta i honom en napp genom att sträcka bak handen bara…

#0 - nej, det är inte alls dumt att sätta stolen i baksätet, det är jättemånga som kör så alltid och det funkar jättebra.

Denna kommentar har tagits bort.
MagArne
11/19/09, 10:33 AM
#6

Vet inte om folk är paranoida eller om det verkligen stämmer att det inte räcker med att bara koppla ur airbagen, den bör monteras ur helt och hållet från bilen. Jag har även krockkudde i framstolarnas ryggstöd, fast dessa når nog inte barnstolen då det är för att skydda huvudet vid sidokrock.

Låter dyrt och omständigt att montera ur airbag helt från bilen och sen kanske det behövs återställas i framtiden.

Jag är iaf lite tveksam till barnstol där fram utan vill nog hällst ha där bak. Min sambo är tvärt om så vet inte hur pass envis jag ska vara. Men får väl se när det väl är dags och om det inte funkar med baksätet.

Men känns iaf skönt att få lite mer info om ämnet. Tack tack :-)

Annons:
AnnaLundin
11/19/09, 10:54 AM
#7

#6 - sidokrockkuddar anses inte utgöra någon fara för barnstolarna, utan det är de som löser ut rakt framifrån.

Ett av skälen (vet inte om det finns fler) till att inte bara koppla ur utan att montera krockkuddarna helt är att det är en liten knallhatt (sprängämne) som utlöser krockkudden. Och det finns ju alltid en minimal risk att den löser ut även om elen är bortkopplad. (t.ex vid brand)

Jag skulle personligen inte sätta en bakåtvänd stol på plats där kudden sitter kvar, även om den är urkopplad. Men det är ju ett val man måste göra själv.

Och när vi nu ändå är inne på ämnet - en bakåtvänd stol fram ger fulla sittplatser bak. En bakåtvänd bak kan i många fall, beroende på hur rymlig bilen är, göra att passagerarstolen framför blir mer eller mindre omöjlig att sitta i pga att den måste vara i läget längst fram och dessutom med ryggstödet väldigt upprätt.

*mej älska vår stora bil* Kyss

MagArne
11/19/09, 11:05 AM
#8

#6 Hmm, mer saker jag inte tänkt på. Blir till att provmontera några barnstolar och babyskydd fram och bak och se hur illa det står till i bilen.

Vi har en VW Bora -99 (En Golf IV sedan) vilket inte är speciellt stort.
Dock tillåter inte budgeten en ny större bil just nu…. men skulle vara bra skönt med en typ V70 och bara kasta in vilken barnvagn som hällst där bak. Jag saknar min gamla Volvo 745 Gråter

Niklas
11/19/09, 12:31 PM
#9

Det brukar sägas att barn sitter säkrare bak vid krock. Det får väl vägas mot att det kan vara svårare att ha uppsikt över dem.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Salama
11/19/09, 1:02 PM
#10

De rekomenderar starkt att man monterar ur krockkudden fram för det har visat sig att de som enbart är urkopplande ändå kan smälla vid en krock.

Vill man ha uppsikt över sitt barn i baksätet så finns ju små speglar avsedda för att sätta bak.

Susanne
11/19/09, 1:31 PM
#11

Det sägs att barn sitter bäst i bak och även om jag tycker att det är lite känslomässigt jobbigt när jag är ensam i bilen med barnen så är det så korta sträckor jag åker just då så jag biter ihop.
De sitter bakåtvända på varsin sida längst bak. På så sätt kan en vuxen sitta mellan dem. En stol i mitten är nedfälld i golvet och den andra står en bit framför barnstolens rygg så att det blir ett mellanrum där. Som jag förstått det så får inte barnstolarna lutas mot framförvarande stol, det ska finnas ett mellanrum på några centimeter (har jag fattat fel?).
Jag är väldigt tudelad när det gäller att ha barn sitta i framsätet. Ja, en baby villl man gärna ha uppsyn över men när de blir större vill jag itne ha dem i fram alls. Å andra sidan ska man ju ha uppsyn över trafiken när man kör … knepigt det där.

Susanne

Susanne Glad

Inget är omöjligt, vissa saker tar bara lite längre tid.

AnnaLundin
11/19/09, 3:48 PM
#12

Babyskydden bör ha mellanrum framför sig, de större bakåtvända stolarna brukar lutas mot framförvarande stol eller panelen längst fram.

lisette
11/19/09, 5:37 PM
#13

det finns ju speglar man kan sätta upp i baksätet om man vill ha koll på barnen.

Annons:
Kimpa
11/19/09, 9:36 PM
#14

#13 tänkte precis säga detsamma som dig lisette. Sätter man upp en spegel ser man barnet.
Jag kanske låter lite hård, men vad är det man vill ha uppsikt på en liten bebis? Den kan ju inte ta sig någonstans precis, och blir den ledsen så hör man ju det…

Har haft mina någon enstaka gång i fram och tyckte min koncentration på körningen blev betydligt sämre då man gullar och tittar mer på barnet än om det satt bak. Dessutom ville min ena gärna hellre" sitta i mitt knä " ( en riktig mamma gris Flört)än brevid mig när han kunde se mig. Satt han bak och kunde pyssla med någon liten leksak var han nöjdare.

Min erfarenhet på det hela.

magma
11/20/09, 12:00 AM
#15

Jag gullade inte mer med mina barn då de satt fram. Däremot var det lättare att stoppa in nappar som gled ur munnen, servera en leksak (som låg redo mellan sätena) då och då eller ge bebisen en tuggvänlig bok ibland.

Mina barn sov sällan långa stunder i bilen och var ofta missnöjda! Skulle jag ha lyssnat på deras gallskrik skulle jag absolut ha varit en dålig förare! Eller ha stannat bilen på ett säkert ställe och gått ur varje gång för att barnet satt där bak- ja då skulle vi aldrig ha kommit fram;)

Det finns studier som visat på att barn som sitter fram i mindre utsträckning råkar ut för bilolyckor. Jag kan tänka mig att det beror på att det är frestande att den sjunde gången strunta i att stanna bilen- istället kanske man sträcker sig bakåt och släpper vägen med blicken för en sekund.

johan
11/20/09, 10:13 AM
#16

Det bästa jag gjort är att koppla ur airbag och kunna ha Meja i framsätet. Klart mycket lugnare resor nu.

Mvh // Johan

Född vid 334.00 PPM

magma
11/20/09, 3:20 PM
#17

Vi hade tur att inte ha en kudde fram vid passagerarsätet. Numera är de ju 4+7 år och sitter båda bak- äntligen har vi vuxna återerövrat framsätet! *heureka* Tungan ute

Kimpa
11/21/09, 10:22 AM
#18

#15 ja, det klart det beror lite på hur "gnälliga" barn man har. Jag har nog varit ganska befriad från de problemen.

MagArne
11/22/09, 4:46 PM
#19

Har idag provat en Britax BabySafe plus med bältad bas i bilen. Tyvärr så skymmer den höger backspegel om man har solsufletten på. Misstänker att alla andra stolar också gör det som har en suflett över huvudet.

Baksätet blev ingen hitt då man måste köra fram framstolarna massor för att få plats med barnstolen.

Så i dagsläget ser det ut att vi placerar stolen fram och får airbagen avaktiverad. Sen får vi se vad vi kan göra åt solskyddet utan att skymma sikten för föraren.

lisette
11/22/09, 8:54 PM
#20

#19 det blir ju så med en bakåtvänd stol i baksätet. att man får dra fram framsätet jättemycket, men det får man leva med.

Annons:
johan
11/22/09, 11:41 PM
#21

#19: Köp en sådan där spegel som man har när man övningskör och som sitter utanpå den vanliga sidospegeln.

Mvh // Johan

Född vid 334.00 PPM

AnnaLundin
11/23/09, 8:46 AM
#22

#21 - en husvagnsspegel funkar utmärkt - om man nu måste ha sufflett på barnstolen.

MagArne
11/24/09, 2:54 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#23

Har testat fler stolar idag

Britax

MagArne
11/24/09, 2:56 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#24

Akta Graco

Lutar nog åt en Britax då den skymmer mindre samt tar mindre plats i baksätet. Tycker det är synd att stödbenen är för långa i kortaste läget annars hade stolarna även passat i mitten i baksätet.

MagArne
11/24/09, 3:00 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#25

I mitten av basätet stöter vi på detta problem med både britax och akta. Stödbenet är för långt. Typiskt :-P

Men Britaxen fick precis plats bakom förarstolen så då sitter min sambo bra bakom passagerarstolen. Jag är 187cm och hon 176cm

AnnaLundin
11/24/09, 3:14 PM
#26

Kanon att du har provat ett gäng i bilen, det ger ju en bättre uppfattning om vad som funkar bäst.

(I övrigt inser jag att jag är rätt nöjd med mina gamla Britaxar, som monteras med remmar och bilbälte, utan någon bas eller några stödben. Funkar utmärkt för oss.)

Niklas
11/24/09, 3:18 PM
#27

En sak värd att tänka på när det gäller bilbarnstolar, är att en del bilar har kortare bälten i vissa säten, så att de inte når runt alla stolar. Det minns jag att vi råkade ut för i en Volvo för tio år sen. Det är väl ett sätt att spara några kronor i tillverkningen.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Annons:
johan
11/24/09, 4:17 PM
#28

Finns det forskning på om det blir mycket säkrare med stödbenet och sådan där bottenplatta?

Vi hade inte det på babyskyddet och inte heller på barnstolen vi har nu.

Mvh // Johan

Född vid 334.00 PPM

Upp till toppen
Annons: