Annons:
Etikett02-barn-0-12-mån
Läst 3908 ggr
AnnaLundin
2009-11-24 13:58

Nappanvändande kan leda till försämrad språkutv.

Jag hittade följande lilla artikel i Aftonbladet *LÄNK*:

"Spädbarn som använder napp löper upp till tre gånger så hög risk att utveckla talsvårigheter senare i livet. Det menar forskare efter att ha jämfört förskolebarn som använt tröstaren under tre års tid jämfört med barn som inte har gjort det, skriver Daily Mail.

Undersökningen gjordes vid University of Washington och inkluderade 128 barn mellan tre och fem år gamla. Även suga tumme eller nappflaska visade sig ha samma effekt, medan de som ammades längre hade lättare att uttala ord och ljud."

Mina egna reflexioner om detta är att det dels är ett alldeles för litet underlag av barn för att göra en trovärdig studie och dels att jag faktiskt inte tror på det. Nog för att vissa barn har svårigheter med språkutvecklingen och andra inte, men att påstå att nappanvändandet ska kunna ha med saken att göra, det tror jag inte på. Visst, om nappen används så länge och så mycket att gommen och käken påverkas plus att pluggen sitter i munnen medan de ska lära sig att prata, då kanske det kan ha en påverkan men annars måste jag säja att jag är väldigt frågande till hur det skulle kunna ha någt samband…

(Hade varit kul att läsa hela undersökningen, får se om jag orkar leta reda på den någon dag…)

Vad tror DU?

Annons:
MagArne
2009-11-24 15:51
#1

Läste något liknande om en specialnapp som ska minska risken för deformation på tänder och munnhåla p.g.a att barnet suger på napp eller tumme och gör att tänderna hamnar lite snet.

Går ju kanske testa denna napp och se om den är omtyckt?
Sen behöver ju kanske inte nappen sitta i munnen dygnet runt.

lisette
2009-11-24 15:58
#2

det där tror jag inte ett dugg på. min son är 2½, har napp på nätterna och har ett enormt ordförråd redan.

Kimpa
2009-11-24 22:23
#3

Min lilla syster ( för sådär 25år sedan) sög hårt och VÄLDIGT ofta på tummen och under flera års tid, och fick en fördjupning i gommen orsakat av att hon tröck upp tummen där. Hon fick problem med bl a "R"- ljuden. Hon fick hjälp med det av en läkare och efter en kort tids träning grejade hon det också.
Sen om det verkligen var pga fördjupningen i gomen som de sa…
Man kan ju faktiskt ha problem med vissa ljud ändå.

AnnaLundin
2009-11-25 08:34
#4

#3 - jag hade napp till jag var drygt 5 år och jag hade inga problem med tal eller språkutveckling. Mina största barn har alla tre använt napp till 3 års ålder och de två ädsta har inte haft några som helst problem. Trean saknar några bokstäver ännu (går hos logoped, 4½ år) men jag kan inte se hur det skulle vara orsakat av nappanvändande…

Kimpa
2009-11-25 13:16
#5

#4 nej självklart. Det var därför jag la till de två sista radernaFlört

SannaHolmgren
2009-11-30 08:02
#6

Min största och min mellersta hade napp till ca 3 år, den ena gick med den konstant i munnen (kändes det som) de fick beröm av barnläkaren när de just lärt sig prata om hur duktiga och välutvecklade de var i Språket med ljud och uttal. Min minsta hade inte napp, inte heller tumme och hon har haft vissa svårigheter med r-ljud.

Jag tror inte heller att det sämmer denna undersökning, då skulle så väldigt många fler ha större problem med Språket. Sen finns det säker några få barn som det sämmer på iallafall.

Annons:
[BeautifulPink]
2009-12-09 22:42
#7

Jag använde napp till 3 års ålder och sen bytte jag till tumme som jag använde till 7 års ålder och jag har inte haft några problem med tal eller språkutveckling.

johan
2009-12-11 18:01
#8

Beror det inte mycket på hur man använder nappen också. Jag har också lite svårt att tro att det är den fysiska nappen som mojäng som skulle vara boven, men skulle kunna tänka mig att man tränar mindre på att prata om man hela tiden har nappen i munnen.

Kan inte låta bli att dra paralleller till att åka barnvagn framlänges eller baklänges. Föräldrar pratar 3 ggr mer med sina barn när barnen åker baklänges och man har ögonkontakt med barnet. Om man pratar mycket med barnet och ger respons när barnet försöker prata så är det klart att det snabbar på utvecklingen.

Jag tror man får fundera på vad som är höna och ägg. Jag tror en napp kan göra att barnet försöker prata mindre och då kanske även föräldern pratar mindre med barnet.

Men jag tror precis lika gärna att man skulle kunna hävda att för mycket städning, musiklyssnande eller fiberberikade rågflingor kan hämma språkutvecklingen om det leder till att man som förälder tränar mindre med barnet.

Mvh // Johan

Född vid 334.00 PPM

Denna kommentar har tagits bort.
Upp till toppen
Annons: