Annons:
Etikett15-barnsjukdomar
Läst 3610 ggr
amlis
11/22/09, 10:01 PM

Alternativ till Panodil?

Barnen här hemma (8 resp. 10 år) är inte vån att få Panodil/Alvedon/liknande utan för det mesta så rider vi ut sjukdomen på naturligt sätt.

De enstaka gånger (kan räknas på en hand) jag försökte reagerade de med att kräkas redan efter första skeden(och de ska ju ta flera), tror det är bara ren motvilja, de blir helt hysteriskt om jag bara föreslå det…

Har ingen tanke på mer användning men det skulle kännas bra att ha något hemma ifall att…

Som under sommarens fjälltur då lilltjejen fick en rejäll febertopp långt bort från civilisationen… då använde vi till slut Aspirin, i små-små doser. Tablettform som fick sväljas, men det gick utan minsta problem så nu undrar jag om det finns nåt liknande svensk medel (acetylsalicylsyra) i barndosering?

Eller annat som ni själv kan rekommendera som funkar för era barn?

Har inte haft möjlighet höra med någon läkare än och apoteket var helt inne på att det är Panodil som gäller..

Annons:
magma
11/22/09, 10:17 PM
#1

Det finns ju Alvedon som är smaksatta som man antingen tuggar som en tuggtablett, eller löser upp i lite vatten. De är på 250 mg, och mina barn tar dem utan problem.

Men om jag inte minns fel så är det paracetamol i dem, och inte acetylsalicylsyra- är det av någon speciell anledning ni vill ha just den typen???

Vet man att det brukar bli problem att få i dem febernedsättande, så kan det ju också vara bra att ha suppar att ta till i absoluta nödläge, de kan ju ge dem till sig själva om de vill.

amlis
11/22/09, 10:28 PM
#2

#1 Ingen särskild anledning med acetylsalicylsyra. Var bara den enda vi hade tillgång till då i "nödläget". Föredrar det för mig personligen men vet att paracetamot anses som "vänligare" för barn.

Tuggtabletter Alvedon? Och de är extra för barn? Undrar varför apoteket inte ens nämnde de? Hur gamal är dina barn? Ska jag absolut kolla.

magma
11/22/09, 10:32 PM
#3

Mina barn är 4 år och 7 år. Tror de har hallonsmak.

magma
11/22/09, 10:51 PM
#4

haha, ja inte barnen då, utan pillrena förstås…Tungan ute

amlis
11/22/09, 10:53 PM
#5

Flört Tack för tipset

AnnaLundin
11/23/09, 8:50 AM
#6

Panodil finns som stolpiller, som alltså pillas in i rumpan. Funkar jättebra och kan inte kräkas upp! Kan givetvis upåplevas lite obehagligt men det är övergående och kanske något man får leva med.

Annons:
vinteralvan
11/23/09, 11:46 AM
#7

Vi kör också på Alvedons tuggtabl, funkar jättebra.

Jennifersthlm
11/23/09, 2:30 PM
#8

ja smältisarna funkar super på dottern på 7, grabben på 4 tar alvedon med sked/spruta och den är med skogsfrukts smak.. Om de trilskas för mycket så vlir det stolpiller ;)

Men det finns smältisar för både vuxna och barn. skönt att ha i bilen för man behöver inget vatten ..

Denna kommentar har tagits bort.
SannaHolmgren
11/23/09, 9:48 PM
#10

www.fass.se  Ett mycket bra uppslagsverk.

Bland annat 12 olika sorters alvedon eller panodil (samma sak fast panodil är billigare) Ibumetin till lite större barn (över 6 år och ska inte heller användas om man har laktosintolerans)

Läs gärna biverkningarna, man blir nästan mörkrädd.

Danielssonsgarden
12/2/09, 9:23 AM
#11

Funkar att krossa panodil också och ge med lite yoghurt eller nåt annat.
Vår äldsta son (6år) tar dem så. På honom funkar inget flytande.

Upp till toppen
Annons: