Annons:
Etikett04-barn-3-5-år
Läst 9014 ggr
MammaA
2009-11-30 12:03

Ditt bästa recept till kräsna barn?

Tänkte höra om ni vill dela med er av era bästa recept till kräsna barn? Jag har två barn 4 och 6 år och de är väldigt svåra med maten. Vi provar med än det ena än det andra men det är får rätter som faller dem i smaken. Favoritmaten är Mamma Scans köttbullar och makaroner… men minna hemrullade köttbullar är inte alls så populära…. Så har ni något superduper recept som alla barn älskar så snälla dela med er!
Tack! 

Annons:
MagArne
2009-11-30 17:50
#1

Va? hemmarullade köttbullar som är så gott? Gärna med potatismos, gräddsås och lingonsylt till. Muuums!!

Hemrullade köttbullar går utmärkt att grädda i ugnen på bakplåtspapper. Slipper man jaga runt dem i stekpannan och går sönder. Inget stekfett för den som jagar kalorier också.

Mizzy
2009-11-30 20:38
#2

Provat att låta barnen själva laga maten? Med hjälp av dig så klart =) Oftast är det roligare för barnen att äta när de själv lagat maten =)

Lägg upp maten lite roligt kanske? Som en gubbe eller en bil kanske?

Annars har jag inga tips tyvärr :/

Lycka till! =)

AnnaLundin
2009-11-30 22:23
#3

Mina barn älskar också Mamma Scans köttbullar och ratar hemrullade…

Och jag har tre stycken som är kräsna med maten, som givetvis tycker om olika saker… Så antalet maträtter som funkar för hela familjen är inte så stort.

Det jag undrar är vad gillar de mer än köttbullar och pasta? Vad äter de i grönsaksväg? Ris? Potatis? Kyckling? Alltså, vilka "ingredienser" duger åt dem?

vinteralvan
2009-12-02 13:18
#4

Roliga namn på rätterna har funkat på mina barn som t ex: Modiga prinsessans supersallad, älvdressing, sommarmos (potatismos med hackad spenat i), Kalle Anka burgare (pannbiff).

SannaHolmgren
2009-12-02 14:25
#5

Mitt tips: Ät tillsammans med barnen när de är ordentligt hungriga, ät samma mat som dem och prata aldrig om mat som "äckligt" eller "hatar det" eller "usch". 

Undvik att lassa upp jättestora portioner, lägg upp fint på tallriken färgglatt, och bjud in ett eller annat barn att äta med er. Kompisar har jättebra effekt på aptiten.

Barnens bästa här:

  • grillad kyckling, krydda med endast grillkrydda servera med ris och hemlagad kantarellsås. Skyn efter kycklingen är jättegod till riset.
  • "fuskköttbullar" stek köttfärs, kryddor och mycket finhackad lök, rör ner lite mjöl, späd med buljong, smaka av med salt och peppar och lite soja för färgens skull. Servera med kokt potatis och lingonsylt. (Så slipper du rulla köttbullarna/pannbiffarna och barnen älskar detta). Och köttfärs är bra, det går att variera i oändlighet.
  • fisk med persiljesås  koka torskfiléer med lök i klyftor, lite vitpepparkorn och salt. Gör vitsås, häll ner hackad persilja och ett kokt hackat ägg. Lite gröna ärtor. Mums.
  • Pannkakor - behöver inte kommenteras - det är alltid gott.
  • Spaghetti med köttfärssås.
  • Hemlagat potatismos till lite olika goda rätter.
  • Ät ute i skogen med ett paket med grillkorvar, lite torr ved och en varsin grillpinne att grilla korven på. Serveras med korvbröd.
  • Kycklingfilé kan vara torrt  att äta hela bitar. Dela dem och gör grillspett. Roligt ris blir det om man lägger karamellfärg i det.
  • Soppa   2 lit buljong, en hög med skivad potatis, en rejäl hög med grovrivna morötter,  1 pkt krossade tomater, ½dl chilisås, 400g färdigstekt köttfärs med lök, en hel del valfria grönsaker. Smaka av med salt och peppar, Strax innan servering, blanda ner ½ dl hackad persilja.
  • Snabbnudlar säger jag så jublar barnen. Det är perfekt om man är superstressad och det är gott och roligt att äta tycker mina barn, men lite dåligt näringsinnehåll. Ska inte ätas för ofta, men bra om man vill bryta en negativ spiral med barn som bara sitter och petar på potatisen och köttet.

Oj det blev långt. Men jag har väldigt roligt i köket när jag lagar mat, och mina barn är inte kräsna alls så vi har tur. Vill du ha receptet på hemlagad svampsås så kan jag leta upp det?

Upp till toppen
Annons: