Annons:
Etikett01-allmänt-om-barn
Läst 3682 ggr
Salama
12/11/09, 10:37 AM

När ska man berätta??

Hej jag undrar vad era erfarenheter är, när det kommer till att berätta för familj, släkt och vänner om barn nr 2 ???

Annons:
Salama
12/11/09, 10:38 AM
#1

Tänkte liksom när ska man berätta och hur?!

johan
12/11/09, 5:44 PM
#2

Vi berättade nästan direkt. Vi blev så överraskade att vi blev gravida igen så fort när det tagit fler år första gången.

Tror vi var typ i vecka 5 eller så när vi berättade. Och det var ungefär då vi fick reda på det själva också.

Hade det inte blivit något hade man ju ändå berättat varför man var ledsen.

Mvh // Johan

Född vid 334.00 PPM

lisette
12/11/09, 6:23 PM
#3

#2 nej men grattis! när är det dags?

JohannaMax
12/11/09, 7:13 PM
#4

#2 Grattis! Undrar med när det är dags?

Mode & Skönhet.iFokus -sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

johan
12/11/09, 9:18 PM
#5

#3, #4: Beräknat datum är 22 januari, men med Meja gick vi över precis två veckor, så vi räknar kallt med att gå över lite den här gången också.

Ska bli spännande. :)

Mvh // Johan

Född vid 334.00 PPM

JohannaMax
12/11/09, 11:10 PM
#6

Oj! Då är det ju inte lång tid kvar!

Dottern kom dagen efter beräknat och jag räknade kallt med att denna skulle komma tidigare eller allra senast sagt datum men jag gick över två veckor…morr…

Mode & Skönhet.iFokus -sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

Annons:
Salama
12/12/09, 1:36 PM
#7

Ok är nog i vecka 5-6 nu började ana eftersom illamåendet och tröttheten kom.

[YlvaP]
12/14/09, 10:11 PM
#8

För min mamma, syster och kompis berättade så fort jag plussade. Något senare på jobbet. Men sen har jag inga svårigheter att berätta om det blivit ett missfall eller som det hände en gång Missed abortion.

AnnaLundin
12/14/09, 11:10 PM
#9

fördelen med att berätta tidigt är att det är lättare för omgivningen att förstå varför man mår dåligt/är aptrött och varför man är ledsen vid ett ev missfall.

nackdelen är att man kanske inte vill att hela världen ska veta

Vi har väntat med att berätta till efter vecka 12 ungefär, alla fyra gångerna. Det har känts bra så.

Lenore
12/15/09, 9:01 AM
#10

Vi berättade för alla samma dag som vi plussade precis som med första barnet. En sådan nyhet kan jag inte hålla mig ifrån att berätta och ser ingen anledning att vänta heller eftersom dom ändå hade fått veta om ett ev missfall.

Jobbet ringde jag en vecka efter plusset (jag plussade sent, i vecka 13) då jag fick veta hur långt gången jag var eftersom det innebar att jag inte hann återgå till arbetet innan bebisen kom.

Salama
12/16/09, 5:30 PM
#11

När vi väntade vårat första barn så väntade vi till efter 18 veckor innan vi berättade, men nu känner jag att jag vill berätta tidigare. Har inte gjort det än men efter första mötet på MVC kanske det blir av.

Tummisa
1/10/10, 2:16 PM
#12

Min dåvarande partner ville hålla de hemligt. Hennes föräldrar reagerade så starkt när hon blev gravid första gången. Klockan var lite över 12 på natten. då lånade jag hennes mobil och smsade att hon var med barn. Tänkte att hennes föräldrar sover ju de ser ju inte de förrän dagen efter och då pratar de ju med henne när jg är på jobbet. Jag hade givetvis fel. De ringde direkt

Salama
1/10/10, 2:20 PM
#13

#12 haha hur reagerade din partner? Hur hur reagerade hennes föräldrar?

Har själv börjat bli lite orolig då mina föräldrar reagerade negativt på vårat första barn, men har ändå tänkt att det är annorlunda med andra barnet.

Annons:
Tummisa
1/10/10, 2:22 PM
#14

Jag berättade för partnern. Hon blev lite konstig. Hennes föräldrar blev däremot glada. De enda de oroade sig för var ekonomin

exitingsvillemo
1/10/10, 3:33 PM
#15

#12 du gjorde vad, säger du?? Berättade du för hennes föräldrar utan hennes vetskap? Hade min sambo gjort det hade jag blivit vansinnig, det är väl ändå ett beslut som man tar tillsammans.

När man ska tala om är upp till var och en. Vi berättade ganska tidigt, alla visste ju att vi försökte bli med "syskon" =)

Nr 3 berättade vi om ganska sent, av olika anledningar. Man får helt enkelt känna efter NÄR det känns rätt =)

Tummisa
1/10/10, 3:45 PM
#16

Bättre att få de överstökat. Då får de väl bli sura då

exitingsvillemo
1/10/10, 4:38 PM
#17

#16 Tyckte din tjej likadant? Obestämd

Tummisa
1/10/10, 4:51 PM
#18

De gick ju bra efteråt…

Salama
1/10/10, 6:33 PM
#19

Kan förstå Tummisa´s situation när partnern vill berätta men kanske inte vågar, och det är ju fel. Man ska inte behöva vara rädd för att berätta tycker jag. Då kan det nog vara skönt att få en spark i rumpan och jag tycker att Tummisa visade att han fanns vid sin partners sida även om hennes föräldrar blev sura och arga.

Tummisa
1/10/10, 6:39 PM
#20

Som partner ska man ju alltid stötta varandra…

Annons:
Upp till toppen
Annons: