Annons:
Etikett03-barn-1-3-år
Läst 2377 ggr
AnnaLundin
12/23/09, 12:07 PM

Ta emot dagbarn?

Någon som vet ifall man behöver några särskilda tillstånd för att ta emot dagbarn, som privat dagmamma? Eller är det bara att köra igång?

(jag har F-skatt sedan tidigare, så skattemässigt är det inget problem)

Annons:
martdat
12/24/09, 1:20 AM
#1

tja, kolla med kommunen, de borde väll veta, problemet om du ska köra det som eget är väll hur det ska finansieras? menar, jag betalade ca 500 i månaden för att ha min dotter hoss dagmamma, o då ingick all mat o så, så det blir ju inte lätt att få ihop det ek om du kör eget, jag hadde i oför sig en "svart" dagmamma" ett tag och hon tog 5 kr i timmen, mat o fika inkluderat, men hon hadde aldrig klarat det om det inte var för hennes man jobbade,

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

AnnaLundin
12/24/09, 10:05 PM
#2

#1 - Det är ju ett par veckor med ledig personal på kommunen, så det känns inte som att jag kan få svar just nu - tänkte om någon här hade koll…

Angående finansiering förstår jag inte riktigt hur du menar? Jag är ju ändå hemma med våra egna barn, så att ta emot ett barn till skulle ju snarast ge mig en liten extra inkomst. Anledningen till att jag ens tänkte tanken är att det är överbelagt och kö till alla dagis och dagmammor i kommunen, så en av mina vänner får ingen plats till sin ybgsta dotter i januari och kommer därför troligen tvingas skjuta på sin jobbstart. Så jag tänkte helt enkelt att jag kanske kunde göra en insats…

martdat
12/25/09, 12:07 AM
#3

#2 aha, jag trodde du menade att kunna leva på det, missförstod jag,  hoppas kommunen svarar snart då,

vet en kompis till mig som inte hittade barnomsorg när hon jobbade, kommunen anställde en annan kompis till henne att passa barnet med lön, det var i ulricehamn har jag för mig, hemskt om din väninna inte kan jobba pga ingen barnomsorg,,,,

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

johan
12/26/09, 12:01 PM
#4

Hade du tänkt att man ska kunna använda sin "dagis-peng" och att du ska få betalt via kommunen, eller tänker du dig ett helt privat och fristående alternativ?

Mvh // Johan

Född vid 334.00 PPM

AnnaLundin
12/26/09, 1:46 PM
#5

#4 - grundtanken var nog helt fristående, eftersom det är ett mer eller midre "akut" behov av barnomsorg som skulle täckas. Jag misstänker att det ska till en attans massa ansökningar och krångel om man ska gå via kommunen.

Sen slog det mig precis nu, att barnpassning räknas väl som en hushållsnära tjänst? *funderar*

johan
12/26/09, 2:28 PM
#6

#5: vet inte riktigt hur reglerna är, men om du i princip bara är "barnvakt" borde det ju vara betydligt enklare. Tycker att det bara borde vara att betala vanlig skatt då.

Om de har föräldrapenning kvar kan de väl till och med överlåta den till dig om du tar hand om barnen? Det kan man ju göra till far- och morföräldrar t ex.

Mvh // Johan

Född vid 334.00 PPM

Annons:
lisette
12/26/09, 10:35 PM
#7

jag har för mig att du måste ha utbildning för det. men har man över ett visst antal barn själv så behövs ingen utbildning.

Upp till toppen
Annons: