Annons:
Etikett03-barn-1-3-år
Läst 10256 ggr
johan
12/28/09, 12:29 AM

Bokstäver och siffror

När började era barn intresserade för bokstäver och siffror?

Min inte ens tvååriga dotter är helt tokig i främst bokstäver, men senaste veckan har även räknandet kommit på allvar.

Hon känner igen nästan alla bokstäver i alfebetet, vet precis vem i storfamiljen som har vilken bokstav först i namnet och sitter ofta vid matbordet och tittar på förpackningar och pekar ut bokstäver.

Senaste veckan har hon även börjat räkna. Mest som ramsor, men även mängder som fingrar, halkskyddsfiskar i duschen, strumpor, etc.

Jag har lekt ganska mycket med bokstäver med henne. Vi har stora bokstavsmagneter på kylskåpet och dom pysslar vi ofta med. Räkna gör vi ofta med fingrar och tår eller t ex när vi gör välling eller ger AD-droppar. Vi läser även mycket för henne, ofta tre fyra sagor både när vi nattar på kvällen och på morgonen i sängen på helgerna.

Men nu tycker jag hon är så himla duktig och jag funderar på om detta intresse ofta kommer i tvåårsålderna och jag bara är löjlig stolt pappa, eller om hon faktiskt är rätt tidig med det? Hur var era barn?

Mvh // Johan

Född vid 334.00 PPM

Annons:
AnnaLundin
12/28/09, 9:53 AM
#1

Svaret på din fråga är att hon ÄR tidig. Glad

Vår ädsta dotter var jättetidig med siffror och bokstäver, ungefär som er meja. Sen har hon ju jobbat hårt på att lära sina syskon samma sak - lillasyster har väl gått rätt bra även om det stora intresset kanske saknas. Lillebror är inte alls lika intresserad av bokstäver och siffror även om det är på gång nu.

Jag minns tydligt en gång när jag hade de tre barnen i bilen, minstingen var bäbis, de andra två måste ha varit ca 4 resp 2 år, och fyraåringen satt och försökte lära tvååringen alfabetet… Då blir man lite ful i skratt Skrattande

lisette
12/28/09, 7:37 PM
#2

loke räknade innan han fyllde två. bokstäver har vi faktiskt inte övat på.

exitingsvillemo
12/28/09, 10:26 PM
#3

#0 din lilla tjej ÄR tidig =)

Vår kille började räkna så fort han började prata nästan, så han har varit väldigt tidig med siffror.

Bokstäver har inte börjat förrän nu, intresset har helt enkelt inte funnits tidigare (han är 5 nu)

Har börjat löeka med bokstäver sen ungefär 4 månader tillbaka och kan nu alla bokstäver, samt skriva och läsa enkla ord.

Zebben
1/4/10, 7:30 PM
#4

Min dotter kunde räkna när hon var 3 år. Siffror är mycket mer intressant än bokstäver. Bokstäver är fortfarande inte så jätteintressant. Hon undrar vilka bokstäver vi i familjen börjar på men mer än så är det inte. Hon är 4½ år.

[YlvaP]
1/7/10, 8:56 PM
#5

Min äldsta flicka trodde jag var tidigt med sina 2,5 år när hon började med siffror och bokstäver. Hon kunde skriva sitt namn innan hon fyllde 3.

Mellersta är nu 6 år och det börjades ungefär för ett halv år sedan med bokstäverna. Inte det minsta intresserad innan dess.

Minstingen som nu är 3 år räknar mycket även om det blir fel men inte för bokstäverna än.

Bumsibum
2/13/10, 1:54 AM
#6

vad gullig film! Glad

min dotter ä'r nu 2 år och 3 månader, hon räknade till 4 vid 1½ års ålder, sen des har hon med varigt tokig i siffror, räknar en hel del, ibland komemr dom som do ska iföljd ibland hulern ombulern.

ibland kan det vara 1,2,3,4,8,10,11,12,13,17  ocv alltså en del i föld men även hulornombulern.

kul är det iaf! Flört

Annons:
Linda
2/16/10, 5:02 AM
#7

Såklart att din dotter är överbegåvad, vad annat kan man vänta med en mamma som är lärare och en pappa som du;)

Mina ungar hade inte lika tur deras mamma är blondin..så deras främsta intresse är typ bakugan, smink och balonger så karriären för dem är utstakad: Neo kommer bli bakugan tränare (kanske blir tufft på arbetsförmedlingen…, Nova sminkös och Tyra typ clown(perfekt fatta hur många ungar som fyller år varje dag, hon kommer ha fett mycket jobb) men det e ok det med.

"Mamma blondin pappa nörd och det blidde en exotisk dansös"

Upp till toppen
Annons: