Annons:
Etikett02-barn-0-12-mån
Läst 6035 ggr
bummsan
2010-01-24 12:39

sluta med välling

Våran dotter blir snart 1 år o äter välling om nätterna.

Hon kan vakna 1-3 gånger per natt o lugnar sig inte förän hn får välling.

Problemet ligger i att vi är rädd för kraftig viktökning då vi har ett barn sen innan med, kompliserade symtom.

Älsta dotter är vi på grundliga undersökningar med osv….

Hur ska man göra???

Annons:
magma
2010-01-24 15:47
#1

Nu kommer jag vara väldigt rakt på sak och kanske aningens brutal, men ibland finns inget annat sätt… Ber om ursäkt i förväg.Tungan ute

Det jag skulle ha gjort vore att stå ut några nätter med att hon inte lugnar sig, efter högst en vecka borde det fungera- om inte helt perfekt så åtminstone bättre. Om ni gett efter och gett henne välling nu ett tag då hon krävt det på natten, så kommer ni antagligen få ett helsike de första nätterna! Men om ni är fast beslutna att det ska sluta ätas på nätterna, så finns det inget annat alternativ om ni inte vill att hon ska få lida för att ni inte orkar ta striden. Och den är jobbig, jag vet!!

Vår son var länge himla envis med nattätandet med flera uppvaknanden varje natt, medan dottern var tvärtom- så vi har fått en av varje;) Vi fick tillsist varva nattpassen då vi bestämde att det var slut med nattmaten, vi tog en natt var så den andra fick sova och efter knappt en vecka så sov han lugnt.

Jag tror inte det är så logiskt för henne att ge henne välling 1 gång och vägra henne de andra gångerna hon vaknar, utan antingen fortsätter ni som nu eller också så ger ni ingen välling alls nattetid.

Har ni gett henne en ordentlig kvällsmat innan läggdags så ni vet att hon är mätt, så behöver ni inte ha dåligt samvete för att hon inte får äta på natten! Tvärtom så ger det henne på lite längre sikt en bättre nattsömn, utan ständiga avbrott och uppvaknanden och mindre risk för karies.

Lycka till:)

bummsan
2010-01-24 18:49
#2

de är helt rätt de du säger.

Konstigt man vet ju redan, ändå måste man låta någon annan säga det.

Tack för det. Kyss

magma
2010-01-24 21:54
#3

Haha, skönt att du tog det som du gjorde… Tungan ute Ni får snacka ihop er och bestämma vilken natt ni ska börja- helst en då ni båda är utvilade och inte har så mycket för er och ska upp tidigt dagen efter. Lycka till!

bummsan
2010-01-26 23:06
#4

De värsta är vi är inte utvilade har haft vaket i 4 år då vår älsta är en människa som ej behöver allt för mycke sömn.

Men i helgen ska ja börja.

Hoppas på stöttning från dig / er. Obestämd

magma
2010-01-28 17:43
#5

Så länge ni är säkra på att hon fått ordentligt med mat innan läggdags, så behöver ni ivarjefall inte känna den där gagande oron att det kanske är synd om henne, att hon är hungrig osv. Kan säkert vara bra att ha en strategi innan också, hur ni ska göra när hon vaknar, vem som ska ta hand om situationen osv. Det är svårt att ta den diskussionen på natten om man inte är samkörda innan.

Lycka till!

AnnaLundin
2010-01-28 23:58
#6

Har ni provat att ge henne en flaska med vatten i stället för välling?

Annons:
bummsan
2010-01-30 16:37
#7

Har gjort det, men det är själva vaknadet man vill komma i från.

Skulle ju köra inatt nu då men det sket sig. Av några anledningar men messt mitt tålamod

magma
2010-01-31 18:39
#8

Ajdå;) Provade du men gav upp när hon protesterade, eller valde du att inte prova alls? Förhoppningsvis det sistnämnda… Flört

bummsan
2010-01-31 20:51
#9

Ja det sistnämda passade inte just nu synn nog.Gråter Ja ja de kommer en tid då….

magma
2010-01-31 21:04
#10

Ni har inte möjlighet att låta pappan ta hand om första natten, och att du sover med öronproppar i ett annat rum? Min personliga erfarenhet är att jag var mer sjåpig när vi skulle avsluta nattätandet än barnens pappa, och min teori är att det kanske har att göra med ren biologi?

Som mödrar är vi biologiskt anpassade till att rent fysiskt reagera på våra barns skrik med ökad mjölkutsöndring, för att vara beredda att ge vår avkomma mat. Jag gissar att vi har en mental reaktion också som gör oss beredda, inte bara en fysiskt, och det gör det väldigt svårt att låta bli att ge det gensvar som barnet skriker efter. Det handlar ju lika ofta om tröst, trygghet och närhet som om ren näring så det behöver inte alltid innebär hungerskrik som skapar den här responsen. Hoppas ni "får till det" nästa gång, lycka till!

bummsan
2010-02-21 15:42
#11

Måste ju berätta glömmt det.

3 veckan utan nattliga vak av barn så skönt.

Det hände av sig själ.

Tack för all suport.

Bumsibum
2010-02-21 21:38
#12

kan hon inte få tex vatten om nätterna asså.. då när hon vaknar, iband är de bar sugnehov typ

magma
2010-02-22 12:27
#13

Vad skönt, grattis!Glad

Annons:
Linda
2010-02-25 02:12
#14

Måste de sluta med välling redan?

Mina barn har druckit välling tills de var 4 år gamla , min 18 månaders äter fortfarande 3 flaskor per dag.

-När slutade ni andra?

Bumsibum
2010-02-25 10:06
#15

min dotter är 2 år och 3 mån (27 mån), hon får en då och då, oftast till kvällen innan läggdax, det var inte längesen hon fick 2 -3 omdagen.. bara nån månadsedan, men nu är e bara ca 1 ibland 2. Så hon får fortfarande! Glad

Bumsibum
2010-02-25 10:07
#16

Måste tilläga att hon får de ur en sån mug från "mam" sån man kan ha upp och ner utan att de kommer något, hon slutade med Nappflaska strax innan hon fylle 2 år.. Glad

AnnaLundin
2010-02-25 13:57
#17

#14 - jag håller med dig! Jag kan inte se varför det´är så bråttom med att sluta med välling. Okej att det inte ska vara huvudsaklig näringskälla, men som ett tillskott tycker jag det är ypperligt. (i normalfall, det finns givetvis alltid undantag av olika slag)

Våra stora slutade med välling samtidigt, det vare när den äldsta började förskoleklass (de var då 6½, 4½ resp 3 år), så morgonflaskan blev överflödig - det blev tidig fruost i stället. Kvällsvällingen slutade vi med lite tidigare, för att underlätta när de slutade med blöja nattetid.

Bumsibum
2010-02-25 14:00
#18

Jag tycker det är bra när ens lilla är sjuk, och kanske inte vill/orkar äta vanlig mat, men en välling gåt oftast alltid ner, då är det ju bättre det än ingen mat alls, så slutar man tex när ens barn är 1½ år, så blir den lilla sjuk när den är 2 år, och vill inte äta mat, då kanske den lilla inte vill ta välling för det var 6 månadersedan den lilla åt det sist, och kanske inte tycker om det mer, osv osv.

bummsan
2010-02-27 20:09
#19

Oj nu låter de som vi helt slutat .

Men de är de nattliga matningen vi slutat med. SÅ SKÖNT.

Varför av många orsaker, främst sömnbrist.

Hon får till kvällen.

[kvasthilda1972]
2010-02-28 16:51
#20

Min 14 mån dotter får vatten när hon vaknar och vill ha… har en flaska vatten vid sängen och hon somnar gott efter en skvätt….

Annons:
Linda
2010-02-28 20:18
#21

#19 Men i växa fasen behöver de energin från välling även på natten;)

magma
2010-02-28 21:05
#22

Men hennes dotter är runt året, och då behövs det absolut inte extra mat/energi på natten- inte ens när de kommer in i tillväxtfaser. Kroppen är fullt kapabel att få i sig all den näring den behöver under sin naturligt vakna tid efter den första spädbarnstiden, barn äter helt enkelt mer i perioder och mindre i andra. På dagtid:)

Linda
2010-03-01 00:18
#23

-Jasso du, det har aldrig några av mina 3 barn fattat..

magma
2010-03-01 21:42
#24

Och du vet att de behöver maten rent fysiskt för att klara av tillväxtfaserna???

En troligare förklaring är att barn i dessa faser ofta blir mentalt påverkade, många bli gnälligare, sover sämre, blir mer klängiga och vill inte vara så långt ifrån mamma och pappa- och kan behöva lite extra närhet och trygghet även nattetid.

Mina barn insåg med hjälp från oss föräldrar från att de var 8-9 månader att de inte behövde äta mat på natten, att de faktiskt överlevde och klarade sig utmärkt ändå- och vi vuxna uppskattade att hela familjen fick en sammanhängande nattsömn och barnen blev gladare och orkade mer på dagen. Och trots att de självklart gick igenom olika slags faser genom åren, så var inte dessa perioder anledning till att behöva börja äta på natten igen. Som förälder så får man ju tänka logiskt åt sina barn, mer ju mindre de är, för de tänker ju inte direkt att de borde "fatta" olika saker eller ej… Flört 

Barn kommer ju in i flera olika tillväxtfaser en bra bit upp i åren, så om man tycker att barn måste äta på natten för att växa tillräckligt så undrar jag hur man rent praktiskt avgör när barnet är stort nog att växa bra utan nattätande?

Bumsibum
2010-03-01 21:46
#25

håller med nr 24! Glad det är ju meningen att man ska övergå till att inte behöva mat på natten, de normala är ju att inte äta på nattetid, bara dom fösta månaderna/året olika.

Linda
2010-03-01 22:09
#26

#24 Vad underbart att vi har en barnläkare här jag kanske pmar dig sedan om råd..

Min läkare förövrigt sa att det är bra om man kan nattmata om det verkar som barnet behöver det.

Vänligen/Linda 3 barns mamma

magma
2010-03-01 22:51
#27

Varför taggarna utåt? Det finns ingen anledning att bli syrlig, det är bara onödigt. Men visst får du kontakta mig om du behöver råd, du är så välkommen.Flört (Observera glimten i ögat här till vänster! Mycket blir lättare här i livet med en sådan)

Jag trodde det var ganska allmänt känt att många barn blir gnälliga, klängiga och kan få separationsångest i perider av utveckling och tillväxt, men vad vet jag, det kanske bara är mina barn som är funtade på det viset.

Nu har du ju redan talat med en läkare som sagt att det är upp till dig att avgöra- och det har du gjort med dina barn, och alla andra gör det med sina barn precis som jag också gjort och gör. Alla här skriver ju utifrån sina egna erfarenheter. 

Du har rätt att tycka att TS dotter behöver nattmat om du vill! Men precis som du har rätt till en åsikt så är det min rätt att ha en annan om jag vill och uttrycka den. I slutänden är det ju barnets föräldrar som avgör.

Och ja, jag ser din underskrift. Jag såg redan i #23 att du har tre barn. Personligen så tycker jag inte att man automatiskt får mer på fötterna med ökande antal barn, det är alltid individen som är avgörande. Men vad vet jag- jag har ju bara två stycken barn i livet- men eftersom vi verkar hålla räkning här så kan jag föra till protokollet att jag de fakto också är en trebarnsmamma, även om mina barns storebror inte finns hos oss idag.

Annons:
bummsan
2010-03-01 22:58
#28

Oj het diskution detta.

Men en tanke är att kroppen ska ju vila natte tid, o att man ej ska behöva äta då.

Tid för återhämtning, tillväxt mm.

Klart spädbarn är ju spädbarn.

Men när de närmar sig 1år ,då säger då jag stopp.

Lycka till med era matningar el icke matningar. Flört

magma
2010-03-01 23:07
#29

Hihi, ja detsamma:) Skulle min yngsta (4,5 år) vakna och vilja ha mat inatt skulle jag nog ramla ur sängen…Skrattande

Håller det i sig förresten, icke-matningen menar jag? Sover dotra gott?

Linda
2010-03-02 01:31
#30

#27 Nej jag var inte syrlig jag trodde att du verkligen hade yrkes erfarenhet i ämnet eftersom du skrev ovan till mig:Men hennes dotter är runt året, och då behövs det absolut inte extra mat/energi på natten- inte ens när de kommer in i tillväxtfaser. Kroppen är fullt kapabel att få i sig all den näring den behöver under sin naturligt vakna tid efter den första spädbarnstiden, barn äter helt enkelt mer i perioder och mindre i andra. På dagtid:)

Jag tycker att det är du som är sarkastisk och syrlig..Eftersom du även skrev detta till mig:Jag såg redan i #23 att du har tre barn. Personligen så tycker jag inte att man automatiskt får mer på fötterna med ökande antal barn, det är alltid individen som är avgörande. Men vad vet jag- jag har ju bara två stycken barn i livet- men eftersom vi verkar hålla räkning här så kan jag föra till protokollet att jag de fakto också är en trebarnsmamma, även om mina barns storebror inte finns hos oss idag.

och jo jag tror nog att man ökar erfarenheten av barn om man är som jag hemmafru och lever för mina barn.

Alla har vi rätt att ge olika råd men det är så tråkigt att det bara finns "ett" råd som är det "rätta" när sådanna här trådar startas.

Jag tror inte att en 4,5 åring behöver nattmat som du valde att klämma till i ditt inlägg #29 men en ett åring tror jag inte alltid att man "behöver" känna sig så stressad med.

Självklart så behöver föräldern godnattsömn även det lilla barnet.

-Och tro mig efter att ha varit småbarnsförälder som jag i 8 år så vet man "allt" om att vilja ha godnatt sömn..Så det var inte det jag skrev jag bara undrade om det var yttrepåtryckningar att sluta med nattmålet eller om det var något som absolut självvalt.

Mina barn har slutat med nattmål runt ett år och ett och ett halvt om du undrar mitt inlägg #14 så var det välling som mål innan de gick och lade sig.

Vänligen/Linda

magma
2010-03-02 02:08
#31

Jag ger uttryck för mina åsikter när jag skriver, jag har aldrig påstått att jag har yrkesexpertis. Och jag har aldrig påstått att det är min sanning eller inget alls!

Jag tycker att det är så självklart, att allt som skrivs på sådana här forum är ett uttryck för individuella åsikter och inte sanningar. För mig känns det därför överflödigt att i varje mening där ett ställningstagande eller en åsikt uttrycks, behöva skriva "jag tycker att.." eller "jag tror att.." eller "min åsikt är att…" Kanske jag behöver bli ännu mer tydlig, vad vet jag, har jag uttryckt mig luddigt så ber jag om ursäkt.

Jag kan dock inte uttrycka det tydligare än det jag har skrivit en bit här ovanför:

"Alla här skriver ju utifrån sina egna erfarenheter. Du har rätt att tycka att TS dotter behöver nattmat om du vill! Men precis som du har rätt till en åsikt så är det min rätt att ha en annan om jag vill och uttrycka den."

Om du av någon anledning trodde att jag var barnläkare- trots att du ju redan varit inne på min personliga sajt och läst om mig, där jag tydligt skriver att jag är en nattarbetande undersköterska- så är det inget jag kan påverka.

Varför är det syrligt att skriva, att jag inte anser att man automatiskt får mer på fötterna som förälder med ökande antal barn? Det är ju så jag tycker, det är ingen tillspetsad kommentar. Som med allt annat i livet så är alla ens erfarenheter beroende på en själv som individ, och hur man förvaltar det man går igenom och möter. (Anser jag, är bäst att tillägga.)

Varför skulle man få en ökad erfarenhet av barn om man "lever för sina barn" som du skriver att du gör och är hemmafru? Tror du att de som får erfarenhet av att jämka barn, arbete och familj skaffar sig mindre erfarenhet som föräldrar? Kanske det istället är så att de skaffar sig andra aspekter på föräldraskapet, inte mindre erfarenhet utan erfarenheter som är annorlunda mot dina.

Alla dessa olika föräldrar som finns, skulle antagligen ha glädje och nytta av att se världen ur någon annans ögon ibland- du som hemmafru likväl som yrkesarbetande föräldrar.

PS: Mitt svar om min 4,5 åring var ju faktiskt inte till dig, utan riktat till den som skrev inlägget ovanför det jag skrev, dvs inlägg #28 som skrev:"Men en tanke är att kroppen ska ju vila natte tid, o att man ej ska behöva äta då. Tid för återhämtning, tillväxt mm. Klart spädbarn är ju spädbarn. Men när de närmar sig 1år ,då säger då jag stopp."

Det är synd att du tog det svaret som riktat till dig, för det var det absolut inte!

Linda
2010-03-02 02:15
#32

#31 Hold your horses…Det var inte meningen att elda upp dig så..

Vill bara punktera en liten sak, nej jag hade inte läst på din sida..Var inne och kikade för att se om du var någon medlem jag känner mest av nyfikenhet.

Det var ett par år sedan jag hade tid att vara inne på iFokus och en del av orsaken var att jag tyckte att det var krävande att vissa medlemmar inte kan diskutera utan att det blir trams (ber om ursäkt om jag var delaktig).

och jo, vet du jag är hemma fru nu och jag VET att jag har bättre inflytande på mina barns liv än vad jag hade när jag var yrkesarbetande.

jag behöver inte förklara mig men hemma fru är något jag valde efter en massa år då jag trodde att jag hade allt under kontroll, men inte hade det.

Det här har INGET med tråden att göra så jag ber om ursäkt till trådskaparen och väljer att avsluta komentarerna genom att följande säga.

Allt för många har för mycket tid att elda upp sig för..

Vänligen/Linda

magma
2010-03-02 02:50
#33

Men hallå, inte så patroniserande tack, det är bara onödigt. Jag är inte mer uppeldad än vad du själv är bara för att jag benar upp saker och ting eller för att jag väljer att inte lägga ner diskussionen.

Jag är inte mycket för att linda in eller kalla saker för något annat än vad de är, klarspråk underlättar och är nödvändigt för erfarenhetsutbyte. 

Vad gäller hur mycket eller lite tid jag har så vet du ju exakt hur mycket tid jag eller vem som helst annars har, dygnet har 24 timmar för alla- vad nu det har med något alls att göra? Tack och lov att folk har tid att skriva här, annars vore det inte mycket till diskussionsforum.Flört Tungan ute 

Även om vår avstickare hamnade till viss del utanför TS fråga i #0 nu mot slutet, så började ändå diskussionen genom att vi hade olika åsikter om nyttan av att äta på natten- och det måste man väl ändå säga håller sig inom ämnet?

Forumet existerar ju för att folk ska diskutera, mötas och dela med sig av erfarenheter, åsikter och ställningstaganden.

Ingen har sagt att du behöver förklara dig, och det behöver du heller inte. Men nu var det ju iofs inte inflytande vi talade om utan erfarenhet. Skönt för dig att du hittat rätt i livet, och får det du behöver från dina barn. Många verkar gå genom större delen av sina liv utan att någonsin känna att de hittat helt till fullo hem.

Upp till toppen
Annons: