Annons:
Etikett20-tips-råd
Läst 10458 ggr
Jenny7744
2010-01-30 19:09

Sova i egen säng!

Någon som har bra tips för att få barn att sova i sin egen säng?!

Känns som jag har försökt allt… Tusen olika ursäkter varför han inte vill sova i sin egen säng, eller iallafall komma o väcka oss på nätterna. Han är 5 år…

Lampa tänd, vi har lampan tänd… då är det fel lampa som är tänd osv osv…

Vatten, vi har glas på bänken som han kan dricka… vattnet tar slut…

Han drömmer mardrömmar "säger" han då vi har sagt att det är ok att komma till oss då han har läskiga drömmar… Inte sova utan vi vill att han går till sin säng efter att vi tröstat honom…

Vi låter han inte titta på vissa program på tvn o inte spela läskiga spel osv…

Kanske någon vet något som vi inte prövat!

Annons:
AnnaLundin
2010-01-30 22:52
#1

Var har ni hans säng? Eget rum eller inne hos er?

Utan att veta vad ni har provat så kommer några förslag:

1: Mjuka varianten - låt honom sova i egen säng i ert rum och successivt slussa ut honom till sitt eget.

2: Uppmuntringsvariant - använd någon sorts belöningssystem, t.ex guldstjärnor, röda prickar eller kryss i rutor. Sätt upp tydliga mål vad som händer vid ett visst antal prickar, t.ex: "3 röda prickar så får han ett nytt kul bäddset" (varför inte gå och titta ut något som han görna skulle vilja ha i förväg och använda som morot?), 5 prickar samma vecka ger en tur till McDonalds och 7 roda prickar ger ett besök på något kul lekland. Sen är stegen uppnådd, för det gäller ju givetvis bara första gången målet nås.

3: Hårt mot hårt-variant - han kommer upp till er för att det funkar, han får ju uppenbart göra det… Flört Kommer han upp så led/bär direkt tillbaka honom till sin säng! Är han ledsen o har mardrömmar eller nåt, trösta honom i hans säng. Det ska bli hans säng som är den naturliga platsen att vara och sova. 

Sen en generell kommentar - många använder "gå in på ditt rum!!" och "gå och lägg dig i sängen!!" som nån form av bestraffning vid dåligt beteende. I min värld ger det bara ett barn som ser sitt eget rum och sin säng som en plats för bestraffning i stället för en trygg fristad. I sådana fall kan jag förstå om barnet inte vill sova i egen säng…

Hoppas detta kan ge dig några nya infallsvinklar i alla fall! Lycka till!

Jenny7744
2010-01-31 16:55
#2

#1 Tack för tipsen!

Vi har inte låtit han sova i egen säng i vårat rum men jag har sovit på madrass i hans rum några nätter, flyttat till rummet utanför några nätter osv.

Vi kör med guldstjärnor o det har fungerat ibland o ibland inte…

Jag brukar leda honom till sitt rum o trösta men han kommer alltid tillbaka efter någon timme…

Min sambo brukar bli så trött att han till slut skriker åt honom "gå o lägg dig" osv men jag försöker att inte bli arg (trots att man blir sååå trött) o försöka med allt. Vissa säger att man bara ska säga: Nu är det natt, dax att sova. Natt sova. Har prövat det o jag har prövat att prata bla bla..

Han somnar alltid i sin egen säng.

AnnaLundin
2010-01-31 18:52
#3

"Jag brukar leda honom till sitt rum o trösta men han kommer alltid tillbaka efter någon timme…"

Det är bara att fortsätta att vara envis och leda tillbaka honom, för så länge han lyckas kommer han fortsätta.

Om det behövs och om det fungerar tycker jag inte att det är alldeles fel att visa att man inte accepterar att han kommer upp hela tiden genom att höja rösten litegrann. Fast det är ju lite balansgång, för han måste kanske få komma den där gången då de riktligt läskiga mardrömmarna visat sig.

Du måste helt enkelt vara mer envis än han är! (Åh, vad lätt det är att säja… Tungan ute)

Jag ska också erkänna att vi inte har jaft några som helst problem liknande dina, men jag tror egentligen inte att det är någon skillnad mellan detta och andra liknande problem…

melia
2010-02-07 21:28
#4

Min minsta sov i min säng tills hon var 2 år, sen fick hon en egen säng alldeles bredvid min säng, sen flyttade vi sängen till ett annat hörn i vårt sovrum där vi gjorde en egen liten myshörna åt henne med sänghimmel o vägglampa som lyser svagt rosa när hon sover, dom små stegen har hon accepterat och sover snällt i sin säng. Nästa steg för oss så småningom är att flytta ut hennes säng i hennes eget rum :)

johan
2010-02-07 23:41
#5

Vi har gjort så att jag sover på en madrass i dotterns rum. Då sover hon i sin säng i sitt rum, men om hon vaknat och varit ledsen har jag suttit hos henne och klappat på henne eller ibland låtit henne sova på madrassen med mig.

Mvh // Johan

Född vid 334.00 PPM

Linnea
2010-02-08 10:33
#6

Vi var vldigt trångbodda förut så vår son (som fyller 5 i år) sov i vårt rum och oftast i vår säng eftersom rummet var så litet så sängarna stod precis intill varandra. I november så flyttade vi så nu har han eget rum (äntligen tyckte jag). Han somnar alltid i vår säng (har somnat i sin egen 1 gång) och sen brukar vi flytta honom när vi lägger oss men när vi vaknar ligger han alltid i vår säng igen. Han väcker oss inte när han kommer på natten.

Det här börjar bli lite frustrerande, ska nog prova nån sorts belöningssystem som AnnaLundin förslog.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

Annons:
Upp till toppen
Annons: