Annons:
Etikett08-nybliven-förälder
Läst 2508 ggr
jn84
2010-02-24 01:24

Sova hårt

Undrar om det är fler föräldrar än jag som sover stenhårt om nätterna?

Dottern föddes för 7 veckor sedan och jag känner ingen oro för henne alls om nätterna. Hon sover upp till 7 timmar i sträck och jag sover under hela den tiden utan att vakna en enda gång. Innan hon föddes så kunde jag ha ett hum om hur länge jag sovit när jag vaknade (jag kände om jag sovit i ungefär 1 timme eller i 6 timmar). Nu har jag inte en susning om vad klockan är när jag vaknar. 40 minuters sömn kan kännas som 8 timmar.

Jag inbillar mig att jag vaknar så fort dottern låter det minsta, men egentligen har jag nog ingen aning för jag sover ju.. Men jag har aldrig vaknat av att hon gallskrikit, utan bara av hennes knorrande innan hon vaknar ordentligt.

Samsover inte med henne (mer än om jag somnar när jag ammar) för jag har ingen koll på vad jag gör när hon ligger bredvid mig. En gång drömde jag att hon var en fluga som jag försökte slå ihjäl med armbågen…

Är det fler än jag som sover så hårt? Jag känner mig som en dålig mamma som så totalt "glömmer bort" dottern på natten, men det känns som att jag inte kan göra något åt det. Hur gärna jag än vill vakna under natten för att kolla att hon andas så går det inte. Då måste jag ställa klockan..

Annons:
regskylt
2010-02-24 01:42
#1

Jag vet hur du känner dig. Jag sover som en stock har nedsatt hörsel. När min dotter var liten (bebis) så sov hos hos oss och då vaknad ejag lätt av henne.. Nu när hon är över 1 och ett halvt så sover hon i eget rum med stängd därr (pga katter) och jag vaknar inte alls. Det gör min man.. Och när han var borta i helgen så tog det lång tid innan jag vaknade och då gallskrek hon.. jag sover väldigt hårt.

Jag tror inte att det är någon fara, du behöver inte vakna om hon inte vaknar. Det kommer nog att gå bra. du vaknar ju antagligen någon gång till slut när hon har vaknat :)

Lenore
2010-02-24 10:49
#2

Så är min sambo också, han sover verkligen hårt! Även om det är han som går upp på natten om dottern vaknar är det så gott som alltid jag som väcker honom, för han hör inte henne förrens hon börjar gnälla och jag vaknar för minsta lilla knorr.
Kan tillägga att dottern sover i eget rum på andra sidan lägenheten men vi har babyvakt, dock var det likadant både när vi samsov och när hon sov i spjälsängen i samma rum.

Tycker inte att du bör känna sig som en dålig mamma för att du inte vaknar stup i kvarten. Var glad för det isället, är man orolig för andningen finns det larm. Jag var jättenojig och vaknade en gång i halvtimmen den första tiden efter dotterns födelse och det var jättejobbigt, och vi hade andningslarm på henne också. Dottern vaknade dessutom varannan timme hela dygnet för att amma och när hon väl sov hade jag verkligen uppskattat om jag också kunde sova ordentligt då! Så var glad för din "gåva", du vaknar ju ändå när hon börjar knorra så då är det ju ingen fara. Det hade varit värre om du inte vaknade förrens hon skrek i högan sky!

Upp till toppen
Annons: