Annons:
Etikett02-barn-0-12-mån
Läst 7555 ggr
jn84
2010-02-18 13:46

Har utevistelsen gjort henne sjuk?

Dottern är 6 veckor gammal och brukar vara ute 2-5 timmar om dagen. Eftersom hon alltid somnar när vi promenerar så får hon sova kvar ute eftersom hon sover bäst där.

Hon sover självklart aldrig i vinddrag och när det är kallare än 5 minus brukar jag lägga en filt över suffletten så det ska bli lite varmare där.

Har mätt temperaturen i vagnen vid hennes ansikte en gång när det var närmare 10 minus och då andades hon luft som var 3 minus.

Nu är hon sjuk. Enligt bvc borde så små barn inte kunna bli sjuka, så jag funderar på om allt hennes sovande ute har gjort henne sjuk? Hon började igår med att låta som en gammal rökare när hon hostade och man hör att hon är tjock i halsen. I morse var hon dessutom täppt i näsan. (Hon låter riktigt sjuk när hon hostar) 37,5 i temp. Jag kände mig lite tjock i halsen igår också, men ingenting annat. Idag börjar pappa bli förkyld med nästäppa och allmän sjukdomskänsla.

Jag ringde bvc i morse och de tyckte att jag ska avvakta så länge hon andas normalt och äter som hon ska. Jag frågade om vi kan gå ut och då svarade sköterskan att hon inte riktigt visste. Men att vi borde kunna ta en liten promenad om jag ser till att det inte snöar eller blåser på henne (låter som att jag tänkte lägga henne direkt i snön?!).

Men tar vi en promenad så kommer dottern somna och tar jag då in henne så vaknar hon och kommer inte vara på roligt humör. Alltså finns alternativet promenad och sova kvar ute, eller ingen promenad alls. Vad har ni gjort?

Kan så små barn få problem med luftrören av att andas in mycket kall luft? Och kan det göra mer skada om hon går ut i minusgrader igen? Vi har ungefär 5 minus just nu.

Annons:
AnnaLundin
2010-02-18 15:33
#1

jag kan inte tänka mig att hon skulle ha blivit sjuk av att vara ute, frisk öuft är det bästa som finns. Även om den friska luften är kall - det viktiga är att hon själv håller värmen.

[Tassy]
2010-02-18 15:35
#2

Är inte jättehemma på bebisar, men väl biologi. Att bebisen inte kan bli sjuk är helt fel. En så liten bebis har skyddet kvar av mammans immunförsvar däremot, så hon har förmodligen starkt skydd. Men sjuk kan hon bli precis som du. Så är pappan sjuk så verkar det helt logiskt att den lilla också blivit smittad helt enkelt. Tror inte det har med utevistelen i sig att göra eftersom du hållt koll på temp och sådär.

Kan tyvärr inte svara för resten av frågorna eftersom jag som sagt inte är hemma på hur man bör/inte bör göra med sjuka spädbarn Glad

AnnaLundin
2010-02-18 16:38
#3

#2 - det är faktiskt ganska ovanligt att spädbarn blir sjuka i vanliga förkylningar och sånt, möjligen lite snuviga.

#0 - Jag är böjd att hålla med bvc-sköterskan om att så länge hon äter normalt och andas utan problem är det bara att avvakta. Men ge gärna näsdroppar för att hjälpa henne att hålla luftvägarna fria. Bäbisar andas ju främst genom näsan.

Och jag kan inte se någon anledning till att ni inte skulle kunna gå ut.

[Tassy]
2010-02-18 16:57
#4

#3 Jag ville bara få fram att det inte är omöjligt att de kan bli fullt sjuka, eftersom BVC tydligen uttryckt sig som om hon inte hade kunnat bli det Glad

[Catteklina]
2010-02-18 17:47
#5

Det sa dom till mig med att bebisar inte blir sjuka under amningsperioden. Men vi är inne på 3:e månaden med snuva och nysningar. Inget skoj alls. Så omöjligt är det inte.

magma
2010-02-18 21:04
#6

Jag kan bara se till hur jag skulle ha gjort. Jag skulle möjligtvis ha gått promenader med bebisen skyddad från kall luft och blåst, men jag skulle inte ha lämnat barnet att sova ute om det var förkylt, täppt i näsan och låter slemmigt/rossligt/hest. Absolut inte. Då hellre köra in barnvagnen inomhus eller lyfta ur barnvagnsinsatsen och ställa inne, och om det vore knöligt så skulle jag välja att stanna inne från början.

Annons:
Bumsibum
2010-02-18 21:05
#7

Jag har hört att för små bebisar inte ska vara ute för mycket i så hög kyla, det kan få svårt att andas då, iomet de andas med näsan och är det för hög kyla så kan dom få andningstopp, och de fattar inte riktigt att de kan börja andas med munen, men det är bara som jag hört. Nu var de ju inte med sjukdum att göra men ändå.

Anna-Helga
2010-02-18 21:15
#8

Just för att bebisen är täppt och har svårt att andas, vill man väl ha koll och kunna se/höra att den andas ordentligt… Men frisk luft kan väl inte vara farligt, det kan jag aldrig tro! Jag helammar och vår bebis är smittad och snuvig.

Bumsibum
2010-02-18 21:18
#9

nej, klart de är ju bra med frisk luft, men just när de skriker sjukt mycket i vagnen och det är kallt ute kan det hända.. det hände min bebis en gång ja asså när hon var en bebis.. fast hon kunde iofs andas lika fort i gen nestan, men man var bra rädd dom få sekunderna.

Anna-Helga
2010-02-18 21:20
#10

Nä och blåst kan ju göra att de får svårt att andas, i.o.m reflexen i strupen. Men oftast bylsar man ju på bebisar så det blir farligt varmt snarare än kallt… :)

Bumsibum
2010-02-18 21:22
#11

ja, de kan det, jo sant det gör man ju.Glad

magma
2010-02-19 07:40
#12

Nu skrev ju TS att "hon låter riktigt sjuk när hon hostar", och i det läget så skulle inte jag låta mitt barn sova utomhus och andas kall luft. Det är skillnad på lite snor och täppt näsa kontra slemhosta och rossel.

jn84
2010-02-19 13:26
#13

Tack för alla svar!

Vi var inne hela dagen igår, men hon sover inte bra alls när hon sover i sin säng istället för i friska luften. På natten sover hon super som vanligt, så det borde inte vara förkylningen som gör att hon sover dåligt inne på dagen.

#12 Det är lite så jag tänker, om hon nu har problem med luftrören så känns det inte bra att andas kall luft ner i dem. Hade det varit plusgrader hade jag inte tvekat en sekund att gå ut, men just minusgrader ner i så små lungor känns lite så där.. 

Nu verkar vi insnöade idag så blir nog inne hela dagen igen.

Annons:
magma
2010-02-19 18:32
#14

Mina barn sov också alltid superbra utomhus och mycket sämre inomhus, det måste vara något i luften som får dem att få en djup, lugn sömn ute- en extra dos syre måhända?Tungan ute

Har du provat att ha henne sovandes i barnvagnen fast inomhus? Hon kanske förknippar sängen så mycket med nattsova att det är därför hon sover dåligt i vagnen inomhus.

Upp till toppen
Annons: