Annons:
Etikett01-allmänt-om-barn
Läst 6740 ggr
Mainebusters
2010-02-26 17:37

Pussa sina barn?

Det gör vi väl alla någongång kan jag tänka! Men många gör det på munnen, det skulle jag aldrig göra. Här pussar jag på kinden, och pannan.

När man åkt hem till bekanta, så har man fått en blöt munpuss av det lilla barnet.. bläk.. man kan gärna inte säga något då..

Vad tycker ni om blöta munpussar med barnen?

(Tittade nyss på ett supernanny program, där en 16-åring gav pappan en munpuss, och jag tyckte det såg hemskt ut)

Annons:
Bumsibum
2010-02-26 18:01
#1

jag tycker då inte att tånåringar behöver ge pappor,mammor,syskon och andra vuxna puss på munnen. Men små barn gör inget kan jag tycka min dotter är 2 år och hon får puss på munnen ibland, och i bland komme rhon själv och vill pussa mig, men jag pussar mest på kind,haka,panna, men munnen händer det med, men tycker inte man behöver pussa tånårsbarn på munnen. Iaf inte en blöt.

Zahara
2010-02-26 19:06
#2

jag pussar på mun, lillan är 18månader, själv är jag 28 och pussar min mamma och pappa på mun ibland med, inte ofta men det händer. Lillan kommer själv med pussmun och vill ha en puss :)  Är nog lite hur man själv vill ha det…

inget är omöjligt. Det tar bara lite längre tid! gottoblandat

medarbetare på scrapbooking.ifokus

Mainebusters
2010-02-26 19:11
#3

Inte skulle jag pussa mamma på munnen.. isch.. ler..

Bumsibum
2010-02-26 19:17
#4

det är ju så olika, emn jag tycker inte det är fel o ge sina små barn puss på mun! Glad, man behöver ju inte göra det som en kyss, det är ju skilnad på hur man pussar barn o sin partner, om man har en. Men som jag skrev tidigare.. så kanske man inte behöver pussa tånårsbarn, spec inte blöt.

Kimpa
2010-02-26 21:20
#5

De små barnen har jag pussat på munnen ( och överallt nästanKyss) och jag har fått pussar tillbaka på munnen också. Den minsta har man lite fint torkat över munnen först för att inte drunknaFlört.
Grabben är nu 5 år och han har gått över på att ge mig pussar på kinden, så automatiskt ha jag gått över till det med. Men det kan hända någongång att det blir på munnen.

[kvasthilda1972]
2010-02-26 21:21
#6

Har läst att barn som blir ofta pussade på får bättre immunförsvar.

Annons:
Lenore
2010-02-26 21:21
#7

Jag tycker att det är jättegosigt att pussas med mitt barn, kvittar var men det blir ofta på munnen. Dottern, 18 månader, tycker det är jätteroligt att pussas också och vill pussa på allt och alla.
Jag hade inte haft något emot om någon annans barn gav mig en blöt puss på munnen, barnpussar är så gulliga och värmer gott i hjärtat även om det är lite slabbigt! :)
Jag är 25 år och jag hade kunnat pussa mina föräldrar på munnen också, även om det så gott som alltid blir på kinden. Munpussar behöver för min del inte alls vara något sexuellt, om det nu är det som hindrar andra från att pussa barn, tonåringar eller andra vuxna (ej partners) på munnen. Jag ser det som ett fint sätt att uttrycka sin kärlek på.
Dessutom är det väldigt bra med munpussar med barnen ur hälsoperspektiv! Det gör att barnet utsätts för fler bakterier och på så vis utvecklar det ett bättre immunförsvar. :)

Mainebusters
2010-02-26 21:34
#8

Kan nog tänka mig bättre sätt att få bakterier i sig än att pussa dem på munnen för den skull.. ler.. De får nog bakterier så det räcker ändå. För de tvättar knappast händerna titt som tätt.

För min del så är munpussar något intimt, inte något som jag gör med mina barn. Och som vuxen att pussa sina föräldrar på munnen, nej tack!

Att få dregliga pussar av andra barn som är vana att pussa föräldrar och bekanta tycker jag är rent av vidrigt. Jag har försökt pussa på kinden, men barnet trycker till på munnen. Så nu blir det varken kramande eller pussande på de barna, vill inte utsättas för det igen.. Glad 

Jag kramar väldigt gärna släktingar och andra som jag tycker om, men pussas på mun, det gör jag bara med min partner.

Anna-Helga
2010-02-27 12:51
#9

Här pussas vi! :)

[iurochskur]
2010-02-27 13:02
#10

Mina två döttrar är så olika varandra…ena tösen nästan klänger på en jämt och pussas läääänge. Hon vill nog vara säker på att inte lämna en fläck opussad. Hihi..

Den andra tösen är tvärtemot, kramas mest…och det enbart när hon gjort sig illa eller drömt mardröm. Pussas på munnen är det värsta hon vet och pussar man henne på kinden torkar hon bort illa kvick. Men jag försöker stjäla en puss då och då.

Bumsibum
2010-02-27 13:11
#11

#10, det är så olika, sen tror jag de går i perjoder.. en viss ålder kanske barnet vill pussa/krama en del en annan ålder kanske inte alls osv, eller i samma ålder kanske de med kan gå i vågor  nån mådan vill nån annan månad inte alls osv osv. och ja ibland får man tjuva en puss o kram! Glad

Mainebusters
2010-02-27 13:59
#12

Jag tjuvar aldrig, vill hon inte, så är det helt ok. Är hon på bra humör så kan jag få riktiga kramar! Hellre än ärlig kram, än en platt för att mamma prompt ska ha en..

Bumsibum
2010-02-27 14:03
#13

jo, det är ju så olika, nej vill dom värkligen inte så ska man je, men man kan ju tjuva utan att de gör motstond.. Flört

förlåt om jag undrar men… är du troende av något slag?

Annons:
Mainebusters
2010-02-27 14:09
#14

#13  Ursäkta, nu blev jag full i skratt! Nej, jag är absolut inte troende på något vis!  Ödet, det tror jag på, men inget annat.. Nej, jag vill inte ha en tvingad slapp kram, utan jag blir glad när jag får en riktig bamsekram för att hon själv vill!

Jag tycker bara inte om munpussar med barn, och inte att tvinga dem till något de inte gillar ang. kroppskontakt. Som kramar och pussar. Och att inte tvinga dem krama släktingar och bekanta om de inte vill.

Bumsibum
2010-02-27 14:12
#15

#14 aha okej, då förstår jag… Glad jo klart att de känns lite extra när ens barn själv kommer o vill ge en kram eller puss! (för dig kram eller kanske puss på kinden)

Frågade om du var troende bara för min pappa är de och har aldrig gett oss (mig o mina syskon) puss på munnen, men de kanske inte har med troende att göra, kanske bara är från person till person.. Glad Och min mamma som inte är troende gav oss puss på mun (när vi va små)

Mainebusters
2010-02-27 14:16
#16

#15  Då förstår jag att du undrade.. Flört

Bumsibum
2010-02-27 14:19
#17

#16, ja och jag själv är inte troende, så iomet min pappa är och nte vill pussa, så tänker man att de kanske är så som troende! Tungan ute Men tydligen inte! Glad

Mainebusters
2010-02-27 14:21
#18

Man lär sig något nytt varje dag! Flört

Bumsibum
2010-02-27 14:22
#19

japp, det gör man! Glad

Bumsibum
2010-02-27 14:23
#20

japp, det gör man! Glad

Annons:
Anna-Helga
2010-02-27 17:59
#21

#14 Nä aldrig tvinga barn till något de inte vill! Helt rätt!

willowpysen
2010-03-01 00:40
#22

Mina två killar är 4 och 6 år, jag kramar dem och pussar på kinden, men ibland blir det munpuss på deras initiativ, gosiga ungar man har ;)

"En stund i taget - här & nu"

Bumsibum
2010-03-01 00:41
#23

Jag tycker det är en glädie som känns när ens barn kommer utan anledning och vill ge en en puss! Glad

Rocktjejen
2010-03-01 21:11
#24

Jag tycker det är härligt o få söta mun pussar av både mitt lilla barnbarn och andras barn.det är kärlek dom visar att dom tycker om en.sen om det är lite väl i blötaste laget det kan man torka lite snabbtGlad Dock har jag nu börjat att undvika att pussa mitt lilla barnbarn på munnen nu då han har väldigt lätt för o bli sjuk,annars så e det en massa goa pussar man får..spontana och man känner att det verkligen kommer ifrån deras lilla hjärta..för sådana är ju barn..

Bumsibum
2010-03-01 21:23
#25

#24 jag håller med dig fullt ut.. Glad

Mainebusters
2010-03-01 21:36
#26

Barn lär sig från vuxna, gör de munpussar så gör de oftast det också. Men som bekant undanber jag mig sånt kladdande. Flört

Bumsibum
2010-03-01 21:43
#27

#26, en fråga bara har du ALDRIG gett/fårr puss på minnen av ditt/dina barn?

Annons:
Mainebusters
2010-03-01 21:48
#28

#27  Svar NEJ, jag har aldrig gjort det eftersom jag inte tycker att det är passande. Kinder, panna m.m. men absolut INTE munnen! Räknas man som konstig då? Flört

Bumsibum
2010-03-01 21:54
#29

#28, okioki, ne då alla gör vi olika, men jag kan tycka du går miste om något, men klart du kanske får pussar du med på knd,panna osv av barnen istället.. Glad bara så där spotant.

Mainebusters
2010-03-01 22:03
#30

Nej, inte går jag miste om något för att jag inte vill munpussas! Det finns så många andra olika sätt att visa kärlek/hängivenhet.

Bumsibum
2010-03-01 22:10
#31

fast det vet man ju iofs inte fören man prövat, men som sagt det är ju så olika de där! Glad jo, e finns många sätt att visa/ge kärlek på! Glad

Mainebusters
2010-03-01 22:19
#32

jag har ju faktiskt fått munpussar av barn, och det är äckligt rent ut sagt. Men jag personligen tycker inte att det är passande att pussa på mun, det är för partners.

Det finns mycket här i världen man säger att man inte skulle göra, fast många inte har provat. Lite OT.. Flört

Bumsibum
2010-03-01 22:24
#33

Jo men sen finns de ju puss o puss.. en nät liten puss gör ju inget anser jag, man behöver ju inte pussa sina barn med hela läpparna intrykta i varandra o länge… det kanske är lite mer vuxenpuss kasnke… (patrner)

jo, sant sen finns de anant man säger att man aldrig ska, sen prövar man något så kanske de visar sig att man gillar de! tex smaka sushi osv osv.. Glad fast man kanske först tänkte "nej uch sldrig att jag ska äta det"  tex.

Mainebusters
2010-03-02 01:33
#34

Spelar ingen roll för min del hur pussen görs, är det på munnen, så är det inte min grej.

Mun-mot-mun anser jag är med en partner. Torr, blöt eller nätt.

Men det är ju bara min åsikt, alla andra verkar ju ha helt andra åsikter, det är inget jag ifrågasätter. Glad

Annons:
Bumsibum
2010-03-02 11:25
#35

aha okej då. där ser man.

oki……. jaja.. som sagt alla tycker olika TUR det ju! Skrattande

ne, men e e de normala anser jag at kuna pussa sina barn, därför jag frågar så mycket, de händer inte ofta man möter på någon som inte gör de. Glad

Men nu ska jag inte fråga merGlad

Mainebusters
2010-03-02 12:17
#36

Okej, då måste jag vara onormal, eftersom du tycker att det är det normala att göra det.. Obestämd

Bumsibum
2010-03-02 12:29
#37

neej då, inte så jag menade!! Glad tycker inte du är konstig alls, alla gör ju olika, Glad finns säkert en del föräldrar sim inte pussar på min, som jag skrev tidigare gör ju inte min pappa de tex. Och jag tycker inte han är onormal, tyckte bara som barn att de var konstigt att man inte fick pussa han på munen, men mamma fick man ju. Men jag tycker inte du eller nån annan som inte pussar sina barn är onormala! :) bara lite ovanliga… men inte onormala! Men det är nog vanligare än vad man tror att folk inte pussar på mun på sina barn.

Bumsibum
2010-03-02 12:30
#38

sen tror jag det är lite vad man är uppväxt me, de kan ju sitta i med. Om an är uppväxt kanske på ett vis sätt kanske men gör så med sina barn med osv osv, eller helt tvärt om.. att man gör emot de ens egen mamma/pappa uppfostrade en på.

[YlvaP]
2010-03-03 15:38
#39

Orkar inte läsa alla inläggen.

Jag pussar mina barn på kind och panna jag med. Minstingen vänder till och med kinden åt mig när jag skall pussa. Tycker det är äckligt.

[Catteklina]
2010-03-03 16:08
#40

Har alltid pussat mamma och pappa på mun eller kind. Även än i dag händer det.
Lika så kommer våran lilleman bli uppväxt med att det är ok att pussa på mun och kind inom familjen.

Mainebusters
2010-03-03 17:36
#41

Fy för att pussa sina föräldrar på mun! Flört  Men då undrar jag: varför uppfostra barn att pussa vuxna på mun?

Ni som pussas på mun.. om någon undanber sig det, tar ni då illa upp? Jag menar, om barnen nu älskar att pussas, då kan de ju vilja pussa bekanta med och kanske andra vuxna, som en kompis mamma eller pappa?

Annons:
Anna-Helga
2010-03-03 17:52
#42

#41 Det har aldrig varit ett problem. Vi pussar varann i familjen, men för den skull pussar vi inte alla släkt och vänner hejdlöst. Inom familjen känns det naturligt, annars skulle vi inte göra så. Inte något av barnen har börjat pussa främlingar p.g.a det…

Mainebusters
2010-03-03 18:01
#43

Små barn kan ju få för sig att göra det.. jag blev utsatt, och det var otrevligt. Men många föräldrar kanske tycker att det är gulligt, och tycker att man ska stå ut med det som bekant eller släkting.

Anna-Helga
2010-03-03 19:58
#44

#43 Nä aldrig i livet, man måste visa alla människor respekt, även om det är små! Varför ska barn behöva utstå saker som vuxna slipper?

Bumsibum
2010-03-03 20:12
#45

Jag tycker inte det är fel att säga nej till ett barn om man inte vill ha en puss!, Jag kan pussa min dotter hur kladdig,slämis,snori hon än är, skulle aldrig klara av att säga nej till min egen dotter, men till andras barn…  de vill jag ej pussa på munnen spec.. inte kladdiga,snuviga osv. Ok jag tar inte illa vid mig om nån tackar nej till en puss från min dotter, men min dotter brukar (hitils?!) inte pussa vem som, värken på mun, kind, panna eller liknande. Hon kramar ens inte vem som. Glad och de tycker jag inte hon behöver iheller om hon ej vill.

Mainebusters
2010-03-03 20:26
#46

#44  Nu hänger jag inte med.. Vad är det som barn utstår som vuxna slipper?

Anna-Helga
2010-03-03 20:30
#47

#46, Ja vuxna behöver inte pussa allt och alla… Då ska inte barn behöva det heller. Vuxna behöver inte äta upp maten, då ska inte barn tvingas göra det heller… Det finns massor av exempel! Cool

Anna-Helga
2010-03-03 20:31
#48

#45 Nej andras barn pussar jag inte på munnen, inte andra vuxna som inte tillhör min familj heller…

Annons:
Bumsibum
2010-03-03 20:33
#49

#47 de håller jag med helt och hållet om!!! Glad

Bumsibum
2010-03-03 20:35
#50

#48, ne precis, eller syskonbarnen kan jag göra men ja inte andra. Träffar ju dom sjukt ofta så. Och vill dom ej gör jag ju inte de, men kommer dom o vill ge mig en så ja då pussar jag.

Mainebusters
2010-03-03 20:36
#51

#47  Där är vi överens! Glad

Linda
2010-03-03 22:26
#52

Nämen är detta på allvar????

-Klart att jag pussar mina barn ofta och mycket gärna riktiga kladdpussar av min 1,5 åring det e ju jätte mysigt att få halväten chokladglass haha..

Jag är en riktig puss människa, pussar mina vänner pussar min man alldeles för ofta, puss puss..

-Mina föräldrar (nu är min älskade mamma död, men när hon levde) pussades vi på kinden, drog tillochmed och pussade henne på armarna.

Jag kanske är halvt galen men jag gillar närkontakt och det är inget sexuellt med pussar.

Kyssar därimot är sensuellt.

Alla som känner mig vet att de kan drabbas av pussatacker om jag tycker om dem eller kramar.

Pussa sina barn på munnen, vad är det för fel?

jag pussar mina barn innan de går på bussen och de går 1 och 2 a klass och de bryr sig inte inför kompisarna, i vår familj är det mer konstigt att inte pussas.

Tror nog att min man och hans familj var chockade i början när de insåg vilken pussande familj vi är här kindpussas de vilt!

Tycker ni på riktigt att era barn är äckliga eller varför är det skamligt för er?

Vänligen/Linda

Mainebusters
2010-03-03 22:33
#53

Vem säger att det är fel? Och varför skulle detta inte vara på allvar? Det är lite underligt, så fort man inte tycker som majoriteten, då måste det vara något fel..

Jag har aldrig och kommer aldrig pussa mina barn på munnen. Varför skulle jag?? Det finns kinder, näsa, panna, kramar.. varför på munnen?

Har jag sagt att mitt barn är äckligt, eller att det är skamligt? Nu får du väl ge dig..  jag har sagt tidigare, att jag anser att partners, de pussas på mun. MIN åsikt.

Och jag säger inte att ni som pussas på munnen gör fel, säger bara att jag inte tycker att det är passande, så därför skulle det aldrig falla mig att göra det.

Andra gör väl som de vill, och det respekterar jag, varför skulle jag inte? Och då ska man väl även respektera andras åsikter..

Jag tycker att det är äckligt när andras små barn kommer fram och trycker till med en blöt liten mun. Fy..  Min åsikt återigen.

En känslig fråga tydligen! Flört

Linda
2010-03-03 22:40
#54

#53 Tråkigt att du tog det personligt det var inte min mening, jag blev bara förvånad över att det v ar så många som tyckte så.

-Kanske jag som e en pussgalning;)

Men att skriva "nu får du ge dig…" vad det nödvändigt? haha

Mainebusters
2010-03-03 22:46
#55

Ja, det var "nödvändigt"..

Första meningen: Nämen är detta på allvar?

Och senare: Tycker ni på riktigt att era barn är äckliga eller varför är det skamligt för er?

Antaganden som låter illa i mina öron.

Annons:
Linda
2010-03-03 23:54
#56

#55 Detta var en av anledningarna till att jag slutade vara på iFokus även om jag varit med från början= tråkigt.

Jag väljer att inte komma tillbaka mer nu att skriva eftersom jag anser att iFokus bara blivit en samlingsplats för människor som gillar att trycka ner andra.

Du kan också läsa i mitt inlägg att jag skriver haha och använder mig själv som "galen" sedan ber jag om ursäkt och ändå måste du skriva sista komentaren.

ha det så bra!

Linda
2010-03-03 23:59
#57

#55 Får be min man fixa till buggen att man inte kan lägga till och ändra sin inlägg..

Fortsättningsvis, var det du som skrev Blääk så därför frågade jag varför ni tyckte att det var äckligt..Och bildar man en tråd måste man väll få diskutera och frågasätta, sedan var mitt inlägg med glimten i ögat vilket du måste missat.

Mainebusters
2010-03-04 04:21
#58

#57  Ska din man fixa buggen? På alla diskussionsforum så kan man redigera sina inlägg. Men då skriver man ett nytt inlägg där man kan förklara tidigare inlägg, så det spelar nog ingen roll.. Men gör han allt för din skull så måste han vara toppen! *ler*

Du frågade om jag tycker mitt barn är äckligt, och det skrev jag inte någonstans.

Men en massa dregel tycker jag är äckligt.

Och vi diskuterar ju, eller hur? För att du har glimten i ögat, så kanske andra inte ser inläggen eller orden så.

Jag trycker inte ner dig på något vis, vi diskuterar. Och då kan man få läsa sådant man inte gillar, tro mig, jag vet.. har gjort det många gånger. Det är ju så, man har inte samma åsikter. Hur kul vore det då?

Ifrågasätta eller undra kan man göra, men man får nog tåla lite motgångar med. Det kan bli lite hett ibland när man diskuterar, särskilt i känsliga ämnen. Och detta är visst ett sådant. *natti natti*

[Catteklina]
2010-03-04 17:16
#59

#41 Förstår inte din fråga ens, vadå "varför uppfostra barn att pussa vuxna på mun?" 
Där är väl inget fel i pussar…? Och jag sa väl aldrig att vi uppfostrar honom att gå runt och pussa vuxna? Skrev inom familj; _mamma-pappa-barn.
_

Mainebusters
2010-03-04 17:25
#60

#59  Ja, men det är ju det jag undrar över, varför ens börja med att pussa på munnen? Eftersom det för mig är otänkbart, så undrar jag ju..

Men om du inte förstår frågan, så ska du naturligtvis inte bry dig om den.

[Catteklina]
2010-03-04 17:32
#61

#60 Bara för att det är otänkbart för dig, så ser du nog i någon av ovanstående 60 svar att det finns fler som inte tycker samma.
Finns inte mycket att diskutera i det ens…

Mainebusters
2010-03-04 17:39
#62

Nej, men då behöver man inte besvara mina inlägg heller.. Flört Det kan ju finnas någon därute som vill stilla min nyfikenhet.

Och självklart både ser och vet jag att de flesta inte tycker som jag, men som sagt, det vore ju för tråkigt om alla tyckte lika om allt, då hade man ju inget att diskutera och vädra åsikter om.

Annons:
Linda
2010-03-04 18:56
#63

#58 När jag skrev fixa buggen så var det en bugg att det inte gick att redigera inläggen och det är ju Charlies jobb här på iFokus.

Mainebusters
2010-03-04 19:07
#64

#63  Ahaa.. då är jag med! Ber om ursäkt att jag missuppfattade!

Anna-Helga
2010-03-04 19:11
#65

#63 Ja det vore jättebra för det är väldigt irriterande att man inte kan ändra stavfel eller så när man postat… :)

Rocktjejen
2010-03-04 20:33
#66

Jag tycker att ni får det som att låta att pussa ett/ens barn är något sexuellt..ungefär som om att man begår ett brott..att pussas på munnen är helt naturligt..Jag respekterar er andras åsikter..men få det inte till att låta som om att vi begår ett övergrepp mot våra barn..för det klingar väldigt illa..

Mainebusters
2010-03-04 20:43
#67

#66  Ingen har pratat om övergrepp eller sexuellt. Sedan om någon får dåligt samvete, det är inte mitt fel.

Det är mycket som är naturligt. Mellan partners. Jag tycker att det är naturligt att pussa barnen på kinderna, pannan och prutta på deras magar så att de kiknar av skratt. Men jag vill inte pussa dem på munnen, och vill inte heller bli pussad på munnen.

Och jag tror inte att du respekterar min åsikt om du får det till att jag skriver att det är övergrepp.

Till sajtvärden: Denna tråd kan låsas nu, innan det går överstyr med åsikterna. För det är tydligen ett väldigt känsligt ämne.

Rocktjejen
2010-03-04 20:58
#68

Får inget dåligt samvete alls..tvärtemot..

Mainebusters
2010-03-04 21:01
#69

#68  Nej, jag sa inte att du fick det, och jag hoppas ingen annan får det heller.

Annons:
Anna-Helga
2010-03-04 21:48
#70

Tror att om man gör det som känns rätt i hjärtat så blir det rätt för barnen också! Kyss Det viktigaste är ju att man är överens med de närmaste kring sina barn…

Puss och Kram Flört

Anna

Lillan7704
2010-03-05 05:00
#71

Jag fyller 33 nästa månad och jag pussar min pappa på munnen….

Mina barn, 2 och 4 år, VILL pussas på munnen och det får dom gärna göra, det är ju så mysigt. Men det är med oss i familjen.

Att pussa andras barn på munnen är inget jag gör. Vet inte varför men det känns inte okej för mig att göra det…

Pälsbollarna i Höganäs

Upp till toppen
Annons: