Annons:
Etikett02-barn-0-12-mån
Läst 2828 ggr
eloize
2010-02-13 00:25

Vad klarade ni er inte utan första tiden?

 ja som rubriken lyder! vad var det för sak/saker ni absolut inte hade klarat er utan första tiden på bb och hemma!?

tips och lite råd är ju alltid tacksamt!! :)

Annons:
Bumsibum
2010-02-13 00:39
#1

Något som är bra tycker jag är att ALLTID ha hemma modersmjölkärsättning fall i fall, plus nappflaska!

Man vet inte om mjölken inte vill komma igång en dag eller rätt som det är slutar, så står man där kanske mit i natten med en hungrig beby….. kan inte åka i väg och köpa mit i natten ju! ;)

även om det händer på dagen, kanske det är lite drygt att åka iväg me en vrål hungrig bebis, för att handla modersmjölkersättning osv.

så det är något som kan underlätta! Flört

eloize
2010-02-13 00:45
#2

#1 Bra tips! Tack så mkt, för som du säger vem har lust att packa in hungrig bebbe och sej sj i en bil och in och handla…. :)

Bumsibum
2010-02-13 00:47
#3

ja precis! Eller som jag med nämde mit i natten, allt är stängt! inte så skoj, man hade nog till sist fått panik… för man känner sig så dålig att man ej kan göra sin lilla bebbe mätt, så det är bra att ha hemma i fall om! Flört

eloize
2010-02-13 00:50
#4

#3 ja den är ju värre ja, behöva ha en hungrig och lessen bebbe hemma utan att kunna göra nått kan nog driva den lugnaste människan till vansinne… iaf för att man inte tänkte på det tidigare! ;)

Bumsibum
2010-02-13 00:53
#5

#4, jappz, ja precis… man kan ju inte tänka på allt, det var faktist min kära mamma som kom med den ideen när jag fick min dotter i Nov 2007, så nån dag innan ankomst var de fixat… vilket var bra, för det behövdes hehe.

eloize
2010-02-13 01:02
#6

#5 tänk vad mammor är bra! ;)

mjölkersättning it is! den tanken ahde nog inte slagit mej förrens försent annars!

Annons:
Bumsibum
2010-02-13 01:08
#7

#6, ja dom är ju det! Glad hehe.

nej.. inte alltid man tänker på sånt, man tänker "det är väll uppenbart att mjölken ska funka som det ska, och inte strula" det gjorde jag iaf, hehe.

AnnaLundin
2010-02-13 01:38
#8

Angående mjölkersättning, köp gärna den färdigblandade som finns i små tetror, av tre skäl:

1 - första veckorna går det åt ganska lite mat/måltid, så en sådan räcker till flera mål. Behöver man inte ge mer ersättning sen så är det inte så mycket att slänga.

2 - man kan känna sig trygg med att den är rätt blandad och gjord på bra vatten, så behöver man inte fundera på det i alla fall när man står där med en hungrig bäbis.

3 - det är attans så behändigt när det är färdigblandat. Men ska man sen fortsätta ge mer ersättning så är pulver givetvis en betydligt billigare lösning.

Vad klarade jag mig inte utan i övrigt?¨

Jag har hela tiden haft skötbord - alla har uppenbarligen inte det - och varit jättenöjd med det. (se bara till att det är ett bord du har barnet rakt framför dig, inte sköter det från sidan). Och jag har hela tiden använt tvättlappar i frotté för rumptvätt (med vatten)

Första veckorna är det väldigt svårt att få/ta sig tid att laga mat, så ett gäng färdiglagade portioner i frysen (köpta eller hemlagade - skitsamma, det viktigaste är att man får i sig något!) är guld värt.

Sen "nät-BHar" (ser ut som mjuka sport-toppar, säljs på Apoteket om jag förstått saken rätt - billiga och sköna den första tiden!!) att ha de första dagarna när mjölken rinner till, ffa vid första barnet blir tuttarna gigantiska och jätteömma när mjölkproduktionen sätter igång.  Och Bröstkupor som suger upp mjölkläckage…

det finns säkert mer, men hjärnkontoret stämplade just ut så jag kommer inte på mer…

Mirjami-78
2010-02-13 03:26
#9

Ja det där med ersättning är väldigt bar sak att ha hemma. Råkade ut själv för det där men barn nummer två. Han ville ha mera och mera när vi hade kommit hem. Här satt jag och försökte amma och amma mitt i natten. Nästa dag skickade jag pappan att köpa mjölkersättning. Han vägrade först för han ansåg att jag skulle amma bara men gav sig sedan när jag hotade med att jag annars skulle ta med sonen och gå och köpa det själv för jag vägrade vara med om en sådan natt till.

Sajtvärd på Singelföräldrar och medarbetare på Misshandel samt på Svåra tider.

Inget är omöjligt det kan bara vara mer eller mindre besvärligt!!Cool

exitingsvillemo
2010-02-13 09:30
#10

#8 BH-inläggen som håller torrt är guld värda.

Jag fick så fruktansvärt med mjölk så min mamma fick köpa handdukar, för vi hann inte tvätta undan alla handdukar som var full med mjölk :P

BH-inläggen hjälpte inte det vart blött rakt ienom. Jag hade handdukar i sängen, som jag fick byta under natten då tuttarna förvandlades till fontäner *suck*.

Så det hade jag inte klarat mig utan, handdukar i mängder =)

När man varit gravid i 9 månader glömmer man nästan bort vad mens är också. Eftersom man blöder ganska rikligt efter en förlossning, så är det bra att se till att man har bindor hemma också.

Så länge man är kvar på sjukhuset så finns det bindor där, men som sagt, se till så det finns hemma också.

AnnaLundin
2010-02-13 09:55
#11

#10 - på mitt BB får man bindor bara så man klarar första natten, sen får man ha med sig egna. Det kan ju också vara värt att tänka på. Första dagarna är det super plus plus nånting som gäller, sen lugnar det ner sig litegrann… (och avslaget kommer ju även om man snittas, det är kroppens rening och läkning av livmodern…)

exitingsvillemo
2010-02-13 10:14
#12

#11 jasså, ja det är väl olika på olika sjukhus/BB jag fick där så länge jag var kvar, men det är ju en bra idé att ta med egna om man inte vet hur "sitt" sjukhus fungerar.

Och det stämmer att man blöder lika mkt efter ett snitt, jag är bara snittad. Precis som du säger så är det kroppens sätt att få ut allt.

Hur mkt man blöder är nog individuellt, med första blödde jag som en gris och det kom levrat blod som mer såg ut som en halv moderkaka *inget för känsliga läsare kanske* varje gång jag satt mig på toa var det som att föda, så stora klumpar kom det *usch*

Men de andra två blödde jag inte alls så mycket.

kamjo
2010-02-13 11:30
#13

Jag kom ju då hem från BB för 1½ vecka sen… som många sagt innan, amningsinlägg är GULD!

BEKVÄMA bindor… köpte såna där monster de har på apoteket, de va minst lika hemska som de på BB, det finns faktiskt vanliga bindor att köpa med extra ++ typ. Ett tips är att vänta med att köpa de tills du åker hem från BB och vet hur mycket du blöder, jag klarade mig bra med vanliga bindor upptäckte jag.

BABY SEMP ersättning, funkar kanon då min mjölk la av för att jag fick feber i några dagar. Och gärna då en bra nappflaska till ;-)

LYCKA TILL!!

Annons:
AusaBausa
2010-02-13 16:37
#14

absolut amningsinlägg..bara jag tänkte ordet "amma"..så rann det mjölk ;-)

rejäla bindor

Lenore
2010-02-13 21:38
#15

1. Bärsjalen. Ergonomiskt och bekvämt att kunna ha bebisen hos sig hela tiden. Sjalen var det enda som fick dottern att somna (och det inom 5 min) när hon fick magknip.

2. Bröstpump. Skönt att ha för att snabbt få igång mjölkproduktionen och sen för att kunna lätta på trycket om bebis inte ammar på ett tag och brösten blir fulla.

3. Amningsinlägg. Brösten läckte något kopiöst så det var ett måste.

4. Nattbindor. Jag bytte till dom redan på BB för deras stora bindor tryckte så mot underlivet när man satt ner och det gjorde ganska ont. Man fick byta ganska ofta men hellre det och ha det "bekvämt".

5. Kräklappar. Finns perfekta frottélappar i 10-pack på IKEA. Går superbra att använda som tvättlappar vid blöjbyten också.

eloize
2010-02-13 23:30
#16

#8 tack, den tanken var det första som slog mej! :) jag hoppas ju att amningen ska funka och vill inte köra med ersättning mer än nödvändigt så då blir det i tetror!

Maten har jag hört flera gånger så det ska jag verkligen ta till mej och förbereda lite innan!! mkt mkt bra tips!!!

ska ta och kika på dom bh'arna! Tack för tipset!

#10 Någon särskild sorts inlägg du vet funkar kanon!? ;)

Handdukar! ja men då blir det ett tillägg på inköpslistan på ikea då!! och då inte bara till bebis!;)

Och bindor! japp, jag har börjat kika runt lite på den marknaden…!!

#11 ska nog kanske ta o ringa till bb här och höra hur man gör där! eller ta det på föräldrakursen, det borde väll dom veta där!?

#13 men vad mysigt!

ska tänka på det där med bindor, sj hatar jag dom i vanliga fall så det kommer nog bli usch med vilka jag än har! haha 

och tack! ;)

#14 tack tack!

#15 Tack för alla tips! :)

Bärsjalen har jag börjat kika runt på, men vilken djungel!! men ska nog hitta en som passar (både mej o sambon!)

Bröstpump har jag faktiskt redan en, utifall att det skulle strula! Så den hjälper verkligen produktionen om det skulle strula lite!? skönt att höra en gång extra! haha

ja dom frottéhanddukarna är redan inspanade! haha

Stort tack till er alla om alla tips!!!

Anna-Helga
2010-02-15 12:17
#17

Blöjor och tvättisar… :)

Trollhassel
2010-02-15 14:51
#18

Vilken kanonbra tråd! Jag ska skriva upp alls sammans och handla så snart jag kan. Är i vecka 38 nu och man vet ju aldrig när man behöver ha all klart :)

Med Vänliga hälsningar

Myra Dessjack Medarbetare på Reptiler

[iurochskur]
2010-02-15 15:45
#19

Bröstvårtsalva och bröstskydd!

eloize
2010-02-15 16:18
#20

#17 Underlättar en hel del me blöjor hemma ja! ;)

#18 ja jag tyckte vi blivande mammor kunde behöva lite tips och råd från dom som har vart där och kan detta!! ;)

#19 Ja jag har förstått att man kan bli lite öm! då är det ju skönt o ha sånt hemma!!

Annons:
[Catteklina]
2010-02-15 20:09
#21

Bröstpump, bröstsalva & amningsinlägg kunde jag inte klara mig utan då mina bröst ömmade och sårade något fruktansvärt den första tiden.

eloize
2010-02-16 14:44
#22

#21 och ja ni andra som inte klarade er utan bröstsalva, någon särskild ni rekommenderar??

Anna-Helga
2010-02-16 15:20
#23

Pumpa försiktigt tänkte jag säga… :) Jag har haft mycket mjölk alla gånger jag fått barn ochförsta gången använde jag pump för att få bort värsta spänningarna och värken. Men ju mer jag pumpade ju mer mjölk blev det och bebisen höll fullständigt på att drunkna när hon åt. Och jag fick ännu ondare och tillslut mjölkstockning och feber…

Mitt tips är att inte pumpa första tiden, tills det ställt in sig efter bebisen. Stå ut med värken i brösten första tiden, så går det över fortare. Att duscha tuttarna med lagom varmt vatten ger smärtlindring… :)

eloize
2010-02-16 16:00
#24

#23 Tack för tispet, jag hoppas verkligen allt ska funka i början utan pump, har mest pump för senare, som du säger när mjölken kommit igång till bebis…. och sen kankske liite för att om det blev "överspänning" haha men ska föröska ta en dusch då istället!! :)

[Catteklina]
2010-02-17 18:06
#25

#22 Lansinoh, tror jag det stavas, använde jag :)

Bumsibum
2010-02-17 19:11
#26

ett annat tips är att smörja sin mage me nån bra hudkräm eller babyolja eller liknande, då minskar risken från bristningar, men det är ju innan bebisens ankomst inte efter hehe.

AnnaLundin
2010-02-17 19:27
#27

#26 - ledsen, men just bristningar kan man inte förebygga, de uppstår hormonellt. Vissa får dem, andra inte.

Jag hade bristningar på låren redan i puberteten och fick massor på magen också. Det hade inte spelat någon roll om jag hade använt oljor och krämer. Bristningarna uppstår ju inte pga att huden är torr, utan pga hur den är uppbyggd.

Annons:
Bumsibum
2010-02-17 19:30
#28

#27, okej de funkar på en del, en del inte.

Trollhassel
2010-02-17 19:36
#29

Jag har inte en bristning på magen utom två vid min navelpiercing. De beror på att huden redan från början utsatts för stress. Dethär med att smörja in magen kan faktiskt underlätta något, men jag tror att den hormonella biten, som Anna skrev är så pass mycket mer betydande. Om man har hud som lätt brister så kommer den göra det, med eller utan smörj, men det skadar ju inte att smörja och massera magen. Det är ju bra för huden oavsett.

Med Vänliga hälsningar

Myra Dessjack Medarbetare på Reptiler

AnnaLundin
2010-02-17 19:44
#30

#28 - de som smorde och slapp bristningar hade troligen sluppit bristningar även om de låtit bli att smörja…

eloize
2010-02-17 22:45
#31

#25 tack!! :)

Ang smöjning av magen så gör jag det, men mest för att det är skönt, och för att pappan ska få knåda lite mage och få sej några sparkar från knorris! lite mysstund, sen att man hoppas på mindre bristningar det är en annan sak… haha men men har förstått att det inte är så mkt man kan göra med den biten….

Upp till toppen
Annons: