Annons:
Etikett06-tonåring
Läst 16354 ggr
sannamamma
2/14/10, 10:46 PM

Napp och blöja, lämplig straff för tjuvrökare?

Jag är så förbaskad på min trettonåring, hittade cigaretter på hennes rum och konfronterade henne och hon nekade inte ens… "Ska väl du skita i", sade hon till mig.

Hon tror hon är så stor, jag vet inte vad jag ska göra för att visa hene att hon inte är det. Hon borde få en napp att suga på istället. Och få gå med blöja som en bebis. Jag kanske ska ta hem lite Tena från jobbet…

Annons:
Sebe
2/15/10, 12:36 AM
#1

Jag tycker det låter som att du borde lugna ner dig lite grann. Det är klart att du inte kan förnedra henne så.

Anna-Helga
2/15/10, 12:58 AM
#2

Nä det känns inte riktigt som att det skulle hjälpa faktiskt.

Vi har dealat med våra tjejer som nu är 10 och 11 år att om de inte röker eller dricker innan de är 18 år betalar vi deras körkort. Annars får de klara av det själva. Vi får se vad de väljer… :)

Jag tror på positiv förstärkning snarare än bestraffning… :) Belöna beteenden man vill se mer av. Var tydlig och bestämd och sätt gränser.

Mirjami-78
2/15/10, 6:59 AM
#3

Jag skulle se till om det var mitt barn son rökte att han/hon inte skulle kunna ha råd att köpa cikaretterna.

Sedan är det förbjudet att köpa cik. för dem är under 18 år.

Testa att prata med henne om det hela. Sätt gränser och stå på dig. Slutar hon nu så är det ju bra.

Har en elva årig här hemma som tror med i mellan att han är så himla stor, men ja i slutändan är de inte det.

Sajtvärd på Singelföräldrar och medarbetare på Misshandel samt på Svåra tider.

Inget är omöjligt det kan bara vara mer eller mindre besvärligt!!Cool

sannamamma
2/15/10, 9:11 AM
#4

Det är det där beteendet att vara så kaxig som stör mig mest. Men med en blöja i rumpan kanske man inte är så kaxig längre. Jag varnade henne för det nu i morse och det tog skruv tror jag för hon såg lite spak ut.

sandra1977
2/15/10, 11:47 AM
#5

jag förstår att det är frustrerande….men förnedring tror jag inte är nån bra lösning,det är nog så att hon genomgår en fas just nu..alla tonåringar gör det..mer el mindre..det är jobbigt även för henne,hon slits mellan att vara stor ibland o liten ibland..kompistryck osv..det är en väldigt jobbig period i hennes liv…

melia
2/15/10, 1:55 PM
#6

Nej fy så hemskt! hoppas du inte menar allvar! Jag skulle ALDRIG kunna förnedra mina barn! Nog finns det bättre metoder att ta till!

Annons:
Bumsibum
2/15/10, 2:07 PM
#7

kan hålla med dig Melia.

[Tassy]
2/15/10, 2:25 PM
#8

Har du provat att informera henne ordentligt om vad följderna av rökning blir? Gör henne ordentligt införstådd med följdsjukdomar och få henne att förstå att det inte är coolt att röka. Sedan kan du ju göra ett snabbt överslag och visa henne hur mcyket pengar hon tjäner på att inte röka, och uppmuntra att hitta på något roligt för de pengarna i stället.

Zahara
2/15/10, 4:02 PM
#9

Innan jag kan svara på detta måste jag först få svar på frågan: röker du? eller någon annan där hemma?

inget är omöjligt. Det tar bara lite längre tid! gottoblandat

medarbetare på scrapbooking.ifokus

sannamamma
2/15/10, 4:38 PM
#10

Självfallet röker vi inte i vår familj.

magma
2/15/10, 10:04 PM
#11

"Men med en blöja i rumpan kanske man inte är så kaxig längre."

Ärligt talat så låter det- på det du skriver- som om inte alla hästar är hemma i stallet.

Har du tänkt tanken att det kanske beror på något i ditt eget bemötande gentemot din dotter, som får henne att vilja revoltera mot dig/er vuxna genom att röka? Ska man gå efter vad du skriver här så kommer faktiskt den tanken upp.

Har du provat att fråga henne, utan ilska och hot, varför hon röker? Vart hon köper cigaretterna?

Jag skulle se till att mitt barn som börjat röka inte hade ett öre att köpa cigg för.

Jag skulle polisanmäla de ställen där hon köpt cigg.

Jag skulle tala om för henne att om hon håller sig undan cigg före 18 års ålder, så ska jag betala hennes körkort. (Den dealen gjorde mina föräldrar med mig och mina två syskon, ingen av oss röker idag)

Jag skulle leta reda på bra dokumentärer om vad som händer inuti kroppen när man röker, bilder på svarta, nedtjärade lungor ruttna tänder och titta på dem med henne. 

Men först och sist skulle jag tala om att det krossar mitt hjärta att se hur mitt barn väljer att skada sig själv, och att jag älskar henne för mycket för att inte försöka göra något åt saken.

[veralera]
2/16/10, 5:57 AM
#12

HAHA förlåt men jag hoppas verkligen denna tråden är ironi?

The sad truth - hon kommer röka vare sig du vill det eller inte, hur mycket blöjor du tvingar på henne. Speciellt om hon redan börjat.

Visst, har du ordentliga regler och håller koll på henne så kan du få henne att röka MINDRE, inte innan hon ska hem osv, men face it - hon kommer antagligen röka med sina vänner ändå.

Jag tycker Tassy och Magma har bra åsikter om hur du kan försöka lösa det hela!

willowpysen
2/16/10, 10:28 AM
#13

Tycker Magmas kommentar #11 Låter väldigt sund. Om man som förälder på fullaste allvar vill förnedra sitt barn… Vilket jag hoppas att det inte är så, då kan man kanske tänka sig in i hur barnet/tonåringen känner det? I såna fall tror jag det blir ännu mer revolt.

"En stund i taget - här & nu"

Annons:
sannamamma
2/16/10, 11:44 AM
#14

Nej jag vet inte men visst blir man förbannad ibland… Och jag skulle kunna tänka mig att pröva ALLT för att få henne att inte röka, till och med blöja tror jag, även om det låter grymt. Lungcancer är grymmare.

Bumsibum
2/16/10, 11:47 AM
#15

men vadå ska du tvinga henne på blöjan eller?
förnedra henne p de viset?!

jag tror ej hon tar på blöjan självmant, och jag tror dock inte att hon slutar röka för att hon har blöja på sig.

Gullan402
2/16/10, 11:54 AM
#16

Jag vet inte vad jag ska säga, man sätter inte på tonåringar blöja eller hotar med det!!! Det är ju psykiskt kränkande och faktiskt olagligt.

Däremot tycker jag att det var strongt av dottern att inte förneka att hon röker (ärlighet varar längst försöker jag pränta in i mina barn).

Sen tror jag, (lägg märke till TROR, eftersom jag inte känner till er situation) att ni har flera problem än rökningen i er familj. Får en känsla av det när jag läser ditt inlägg och kommentar.

Fånga dagen - i morgon kan det vara försent!!!

Bumsibum
2/16/10, 12:00 PM
#17

#16, den kännslan fick jag med.

[veralera]
2/16/10, 1:52 PM
#18

För det första så kan jag säga att om du på fullaste allvar vill sätta på din dotter en blöja - så är du en mycket mycket mycket mycket störd kvinna.

Och alltså, jag är intresserad, HUR har du planerat att tvinga på henne blöjan?Tungan ute Och på vilket sätt du tror du det skulle hjälpa?

[kvasthilda1972]
2/16/10, 2:41 PM
#19

Detta med rökningen… vart får tonåringen pengar till det? Jag hade sett till att hon/han inte har ett öre på sig när han/hon gör sådant…

[veralera]
2/16/10, 2:47 PM
#20

#19 Det kvittar hur lite pengar du ger henne jag kan i stort sett garantera att hon fixar cigaretter ändå om hon vill.

Hur ordentligt umgänge du än tror hon har så har hon ändå alltid någon kompis som röker, och som bjuder.

Kan säga att genom åren så alla mina vänner som föräldrarna tagit pengar ifrån för de inte ska köpa cigaretter, sprit mm. slutar det bara med att de "fixar pengar själv" istället. Snott föräldrarnas guld och pantat, börjar sno cigaretterna från affären mm.

Annons:
[kvasthilda1972]
2/16/10, 2:50 PM
#21

#20 har hon något hon verkligen älskar tex dator, mobil, tv?

Har själv en bonustonåring och när hon gjort något dumt så får hon antingen handdiska 1 vecka(som hon hatar) eller då tar vi mobiltelefonen av henne….

Kan det vara något för er?

Anna-Helga
2/16/10, 3:11 PM
#22

Ett bra sätt istället för bestraffningar är att erbjuda möjligheter och alternativ… :) Om du inte röker (till exempel) går vi på bio varannan lördag eller annat man kan locka med… Belöna istället beteenden du vill se mer av… :)

[veralera]
2/16/10, 3:12 PM
#23

#22 That's the right spirit! Önskar att min mamma hade varit intresserad av att se det hela från den vinkeln under min uppväxt…

Anna-Helga
2/16/10, 3:15 PM
#24

#23 Ja det är största fördelen med att vara förälder känner jag, jag vet verkligen hur jag inte ska göra… :) Men jag försöker att i alla lägen behandla mina barn med yttersta respekt och hoppas att den fortsätter vara ömsesidig. Och vi pratar massor med varandra om absolut allt. Jag finns för mina barns skull och de vet att jag vill deras bästa…

sannamamma
2/17/10, 7:10 PM
#25

#18:

Du får tycka att jag är hur störd som helst. Jag är mer förbaskad än störd.

Hur jag ska tvinga henne? Med våld såklart.

Nä det ska jag ju inte. Jag ska inte tvinga henne. Det räcker nog, tror jag, om blöjpaketet en dag står där i hennes rum som påminnelse. Då tror jag inte jag behöver tvinga henne överhuvudtaget.

#21:

Mobilen kan jag inte ta ifrån henne för då har jag ingen koll på vart hon är. Men diska skulle kunna funka.

#23:

Jag vill gärna uppmuntra poitivt, men inte just nu. Annars var det bra ideer…

Bumsibum
2/17/10, 7:14 PM
#26

har hon tillgång till datorn?
isåfall kan de ju vara ett staff att ine få använda den mer, det hade iaf jag som 13 åring tagit åt mig, nu är jag ju snart 22, men tänkte när jag var 13, ok nu rökte inte jag då, o gör de inte nu, men kan tänka mig att de hade fått mig att sluta iaf.

Datorn betyder ju ganske mycket för tonåringar, ja även för äldre!  Glad

[veralera]
2/17/10, 9:59 PM
#27

Öh alltså jag är FORTFARANDE nyfiken.

Exakt HUR har du tänkt tvinga på henne en blöja om jag får fråga? Kan ju säga tt tilexempel när jag var 13 (och rökte) så hade jag aldrig låtit min mamma sätta på mig en blöja.

Ska du spänna fast henne och sätta på den eller vad? eller har du tänkt säga att "Du får inte gå ut om du inte har blöja"

Kan säga att hade min mamma satt ett paket blöjor på mitt rum när jag var 13, så hade jag skrattat. Sorry, men det har verkligen inte hjälpt. Förstår verkligen inte hur du tänkt få det att funka.

Annons:
Anna-Helga
2/17/10, 11:21 PM
#28

Det jag kan känna också är att det inte riktigt är en naturlig konsekvens? Blöjor och rökning hänger liksom inte ihop öht? Nä, du får nog klura ut ett bättre sätt att få din dotter på andra tankar! :)

magma
2/17/10, 11:26 PM
#29

För att inte tala om att det är ett lagbrott som du som förälder gör dig skyldig till, om du begår ett sådant övergrepp på din dotter- det är ett övergrepp om det sker mot hennes vilja och med tvång. Skärpning.

sandra1977
2/18/10, 11:23 AM
#30

håller med dej magma!!

sannamamma
2/18/10, 2:36 PM
#31

#27 Jag kan ju ge henne smisk… Men det är ju också ett lagbrott… Nä jag vet inte hur det skulle gå till… Ta alla trosorna från hennes lådor?

#28 Nä men nappen är väl och napp och blöja hör ihop.

Anna-Helga
2/18/10, 2:59 PM
#32

Napp och rökning? Vet inte om det bara ärjag eller om det faktiskt känns väldigt långsökt?

Hur har hon råd att röka? Vem köper ut cigaretter?

[nataschaj]
2/18/10, 7:36 PM
#33

hmmm nä denna metoden känns helt fel, de e kränkande tro mig.

Köp nikotin plåster elr va nu de bästa är för att få henne sluta om hon e beroende.. Annars dra in hennes barnbidrag tills hon slutar sj elr trappar  ned på…

tyvärr kommer hon nog inte sluta sj efter som ev hennes vänner röker, så får hon lätt därifrån…

Prata med henne, visa bilder på hur de kan se ut efter några år, de e bara att förklara å förklara.. Tahenne ev till en informations träffa om de finns sånna om tobak..

finns massa sätt att tala om varför hon ska sluta!.

Bumsibum
2/18/10, 8:22 PM
#34

ta hennes trosor, vad skulle de hjälpa?

jag ska inte anklaga någon nu… men de känns som detta är en som bara är här inne för att skoja, kanske en som tänder på unga i blöjer ja inte vet jag, elller en ung människa som ens inte har barn o bara vill ha lite skoj.. ja inte vet jag men.. de värkar skumt allt detta kan jag tycka……

förlåt om det inte är så, men jag kan inte låta bli att tänka….att de kan va så, man börjar ju bli lite rädd.. me de svaren du ger, smisk, ta bort troser, blöja, nappp osv osv…

Annons:
sannamamma
2/19/10, 10:05 AM
#35

#34

Jag skojar inte om själva alltihopa men det krävs ju att jag ska svara på dumma frågor om "hur det skulle gå till". Så himla genomtänkt kandke det inte var från början att jag hade någon "jävulsk plan". Men det är klart att jag skulle kunna tvinga henne om jag verkligen ville.

Jag ville att hon skulle få skämmas lite, det var därför jag tänkte så här-

Och ja, jag tycker man kam jämföra en napp med cigaretter. Båda tillfredsställer väl ett sugbehov.

Anna-Helga
2/19/10, 11:14 AM
#36

#35 Nej cigaretter tillfredsställer inte något sugbehov. Du är ute och cyklar.

[nataschaj]
2/19/10, 1:08 PM
#37

Nej lägg ned de utan dra in på hennes saker kläder, data, mobil ge henne utegångsförbjud ett tag ta hene till föreläsningar om tobak så hon får se hur äklig man blir när man röker, och hur man stinker…

ja som inte röker, ser hur äklig dem som röker blir om dem röker mkt..

Dra in på de hon gillar å ge henne utegångförbjud.. Låt henne flippa å kalla er saker, stå på er, men inte hota med napp å blöja, de kan gå i arv så hon kanb göra samma sak ev till sitt barn i framtiden med att hota med samma visa…

sannamamma
2/23/10, 12:12 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#38

Jag tror att känslan av skam kan vara bra för en obstruant tonåring som inte förstår sitt eget bästa. Ibland kanske man måste rasera egon innan man kan bygga dem igen… Här är några tjuvrökande flickor i USA som får gå med skyltar. Inte ett dugg mer än rätt tycker jag.

[veralera]
2/23/10, 12:31 PM
#39

Du vinner inget inget INGET på att skämma ut din dotter, det enda enda ENDA du gör är "push her away" från dig när du beter dig så, det betyder att din dotter inte kommer ha något förtroende eller relation till dig…

… vilket i slutändan gör att hon antagligen inte bara kommer röka utan även dricka/ta droger, precis som "alla" andra tonårstjejer som känner sig utanför i familjen gör.

sannamamma
2/23/10, 12:37 PM
#40

Jagtror hon kan känna att jag faktiskt bryr mig "på riktigt". Att bara tjata räcker ju uppenbarligen inte.

[veralera]
2/23/10, 12:47 PM
#41

Nej en 13 årig tjej kommer inte känna att du "bryr dig om henne" när du tvingar på henne en blöja o.O

Annons:
magma
2/23/10, 12:50 PM
#42

Gud vilka vidriga skyltar. "Jag blev upptäckt med att smygröka, är jag inte en rumpa"? Jisses. Och varför bara flickor?!? Dubbelmoralens USA…

Av dessa flickors föräldrar har garanterat en hel del själva gjort sig skyldiga till dumheter när de var unga, och har ingen rätt att utse sig själva till domare över sina barn. Självrättfärdigheten är en av de absolut sämsta egenskapen man kan ha!

sannamamma
2/23/10, 3:37 PM
#43

"Är jag inte en fimp/rumpa ska det väl vara. Och jag tycker det var alldeles rätt åt dem oavsett om de var flickor eller pojkar…

Sebe
2/23/10, 3:41 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#44

Jag vet inte, är det som på den här bilden du vill ha det eller? Tycker det är ungefär samma…

Anna-Helga
2/23/10, 4:15 PM
#45

Usch, stackars flicka.

magma
2/23/10, 4:47 PM
#46

#43: Så som du visar dig här så är du ingen vidare bra förälder eller vuxen förebild. 

Du borde tänka över hur du själv är som person och försöka bli en ansvarstagande vuxen med en djupare insikt i rätt och fel än en tonåring. Som det är nu så gör du dig skyldig till något lika allvarligt- om inte mer allvarligt- än att tjuvröka, eftersom du är vuxen, det är däremot inte din dotter. Jag hoppas hon har vuxna förebilder i sin närhet som hon kan se upp till, när hon inte kan göra det till dig.

sannamamma
2/24/10, 7:08 PM
#47

#44 Ja precis sådär vill jag göra. På vilken fetischsajt har du hittat den där bilden? Det är väl en pojke i klänning och blöja förresten?

#46 Ja jag är vuxen och har en djupare insikt i rätt och fel än ett litet barn (tonåring) Det är ju det som det handlar om, att få henne att förstå det.

AnnaLundin
2/24/10, 7:17 PM
#48

#47 - jag är övertygad om att det finns bättre sätt att lära barn-tonåringar vad som är rätt och fel än att förnedra dem och utsätta dem för skam. Jag kan dock inte ge några bra tips.

(sen som en parentes, har du sett tonåringar ifokus?)

Annons:
sannamamma
2/24/10, 7:19 PM
#49

#48 Nej det hade jag inte. Tack för tipset. Skulle naturligvis postat där i stället…

fia-mia
2/24/10, 8:28 PM
#50

Som tonåring kan jag säga att hade min mamma skämt ut mig som straff hade jag ALDRIG förlåtit henne. Mina kompisar tycker som mig också. Ingen av er vinner något på det.

MVH Mia (miisasphoto.tk)

medarbetare på cocker spaniel ifokus

Anna-Helga
2/24/10, 8:41 PM
#51

Nä lyssnade hon inte innan blir det inte bättre av att kränka henne. Du borde ta hjälp att försöka reparera er relation innan det är försent. Om det inte redan är det… :( Tala med kommunen och hör vad de kan erbjuda er.

Mvh Anna

phernillag
2/25/10, 2:12 PM
#52

Är du från något annat land kanske? Jag har läst på internet att det inte är så ovanligt med att exempelvis sätta på blöja som straff i USA och England. Även att låta pojkar gå i flickkläder. Men aldrig i Sverige. Låt bli det säger jag!!! Du kränker henne!

Bumsibum
2/25/10, 2:15 PM
#53

håller med #52, Skrikandes

phernillag
2/25/10, 2:18 PM
#54

#53 Fattar inte hur man kan komma på något så elakt… Jag skulle ju skämmas ihjäl om någon tvingade på mig blöja…

Bumsibum
2/25/10, 2:25 PM
#55

#54 nej, precis, samma här, så gör man inte och mot sitt barn desutom.. Obestämd

Annons:
skott
2/26/10, 10:28 AM
#56

Är de ingen som kan spåra denna  "Sannamamm" och anmäla henne? detta var de grymmaste jag hört på länge.

Bumsibum
2/26/10, 10:32 AM
#57

ja, jag tycker de låter som det bara är nån skum typ som ens inte (hoppas jag) har barn. Nån som skojar kanske en ung kille/tjej som vill ha lite skoj, eller en man/kvinna som tänder på tå¨nåringar i blöja, ja vad vet jag, men jag tycker de låter skumt för att vara sant.

skott
2/26/10, 10:35 AM
#58

#57 Men om de inte är någon som skojar utan verkligen bestraffar sin dotter på detta sättet, de kan ju faktist vara så. Jag tycker detta borde polisanmälas.

Bumsibum
2/26/10, 10:37 AM
#59

#58, japp, det har du rätt i, för det är förnedring mot dottern, och man kan inte tvinga en person till något, vad det än är, så tvingar man inte.

sannamamma
2/28/10, 1:30 PM
#60

Nu får ni väl sluta. Polisanmäla? För det första har jag inte gjort något alls mer än att ha varit arg på min dotters bebisbeteenden, för det andra undrar jag om det inte finns fler som vill sätta gränser för sina barn, särskilt när det gäller rökning och sprit.

Bumsibum
2/28/10, 1:39 PM
#61

jag anser ju inte att röka är ett bebisbeteende.

Men Lycka till med att få henne att sluta, kan förstå att de inte känns roligt när ens barn röker som desutom bara är 13 år, men de finns bättre sätt än napp och blöja.. alltså.. börja undra i stället, tänk så är hon lite utanför i skolan och måste röka för att komma in i genget?!

så är de ju för vissa, prata ut med henne  i stället. Vem vet hon kanske sagt nej till en cigg men alla har sagt  "amen så feg du är haha.. shit dig vill man ju inte vara med, sån mes kom igen ta ett blos nu"

Och då kanske hon gjort det för att ha nån att umgos med i skolan, sen har hon kanske rökt med dom på rasterna och råkat bli beronde, så det kan va så att din dotter har ett problem och hon mår dåligt då är de ju inte bra att göra så som du gör, och som du säger till henne, då mår hon nog inte bättre, vissa att du är hennes mamma som bryr sig och stöttar henne i stället för att ta för givet att hon kankse ville börja röka självmant. Som sagt prata lungt med henne och fråga varför hon börja röka, hur e gick till, om hon har kompisar i skolan med mer med mer, hoppa inte bara på henne. Bli inte arg på henne.

Anna-Helga
2/28/10, 1:39 PM
#62

#60 Sätta gränser - Ja. Förnedra sina barn - Nej.

Sök proffessionell hjälp med era problem.

Annons:
Sebe
3/1/10, 11:46 AM
#63

Jag antar att du inte skulle ha några problem med att själv bli straffad med blöja om du gjorde något dumt?

Mainebusters
3/1/10, 12:16 PM
#64

Tyvärr så får tonåringarna alltid tag på cigarretter. Men att sitta och prata med dem, kanske visa bilder på vad som kan ske när man röker osv.

Självklart vill man ju som förälder sätta gränser, men det går inte via tvång eller förnedring. Man kan prata med kompisars föräldrar, skapa ett nätverk.

Och som det stod i ett inlägg ovan vid frågan om det röks hemma, självklart inte! blev svaret. Är det så självklart? Det röks i många hem, både till vardag och fest.

[veralera]
3/1/10, 2:11 PM
#65

#64 Har så goddamn rätt. Tonåringar får ALLTID tag på cigaretter om de vill det, TRO mig (jag är tonåring själv, röker dock inte men gjorde från 13 till 15 års ålder) du kommer bara skapa MER problem…

fia-mia
3/1/10, 4:40 PM
#66

#64 Att få tag på ciggaretter är inget problem. Röker inte själv men ibland går t.o.m elever från min skola in i en butik och köper cigg. Sedan kommer butiksägaren och röker även han tillsammans med dem och bjuder gärna.

Du kan inte undvika helt att hon inte röker, men du kan försöka få henne att välja bort det.

MVH Mia (miisasphoto.tk)

medarbetare på cocker spaniel ifokus

Anna-Helga
3/1/10, 4:44 PM
#67

#66 Ja och för att vinna sina barns respekt funkar det inte att förnedra och kränka dom. Tvärtom.

Sök hjälp.

Denna kommentar har tagits bort.
[nataschaj]
3/1/10, 10:37 PM
#69

Jag tycker detta spårar ut totalt, ta dej samman vuxna människa!!!…

Men så undrar jag då å vill gärna ha svar:

Hur blev du uppfostrad som barn??!

du e hemsk människa om du går i dess banor å skit samma om du bara hotar henne, de e diskiminering. . . .

Finns så många sätt att göra, så tänker du hota ungen med blöja????

hur lågt kan du stjynka???

Ta å sök hjälp, för din dotters skull

Att hota ett barn leder ingen vart, de vet ja efter som ja sj blev de som barn å på tvingad av vissa saker, vilket ha satt sina spår (smärta å fördelsse)..

Ta å prata med henne! å inse de att din dotter kommer itne att sluta om hon sj inte vill!.

Fråga henne hur hon mår, säger hon bara bra så fråga andra saker å luska ut varför hon gör som hon gör…

dej vill man inte ha som mamma om du hotar med såna här saker..

Annons:
Mainebusters
3/2/10, 1:30 AM
#70

#69  Det där sista lät lite onödigt tycker jag. "dig vill man inte ha som  mamma".

Sebe
3/2/10, 6:26 PM
#71

69# Vad är fördelsse?

Håller också med #70. Hon vill säkert inte sitt barn illa fast hon tänker fel.

[veralera]
3/5/10, 1:12 PM
#72

Höhö förödelse tror jag det ska stå…

[Golgadoth]
3/10/10, 3:28 PM
#73

Säg bara såhär; "du kommer dö inom 30 år om du fortsätter att röka, du kommer dö en plågsam död, inte kunna andas, få köpa dyra mediciner som aldrig hjälper, och tillsist kvävas till döds, utan att veta när, hur eller vart."

Du kan ju också berätta om KOL. Det är det min mamma har.

Rökare är egoistiska och tänker bara på sig själva.

Ni som är föräldrar och är rökare, tänk efter! Ni kommer alla dö i förtid, vill ni lämna ert/era barn helt ensamma?

Det hjälper inte att röka MINDRE, för det bryr sig inte era lungor om. Det enda hjälpen är att SLUTA RÖKA. Det är bara ni själva som kan hjälpa er, ingen annan.

o.O

Mainebusters
3/10/10, 4:07 PM
#74

#73  Nej, så skulle jag aldrig kunna säga till min tonåring! Men däremot visa bilder, och förklara i lugn och ro. Inte skrämma slag på henne.

Rökare är inte egoistiska. Tycker jag. Alla får ju leva sina liv, som vuxna ialla fall.

Isåfall är man ju också egoistisk om man äter osunt, klättrar i berg, eller gör något annat riskfyllt. Jag röker inte själv, så jag försvarar inte rökandet i sig.

Och barn/ungdomar lever i nuet, det är väldigt svårt för dem att förstå om de inte ser vad som KAN hända i verkligheten. För alla dör inte en plågsam död.

[Golgadoth]
3/10/10, 4:26 PM
#75

#74 jag är "ungdom", fyller 17. Jag har aldrig rökt, kanske testat nåra gånger, har druckit en enda dag i mitt liv, blev inte ens full. det är bara nåt som alla måste göra för att visa att dom är coola, tuffa och modiga.
dock så är det inte tufft att skaffa sig en lungsjukdom.

säg bara som det är till henne, även om det skrämmer slag på henne. eller så slänger du hennes cigaretter.. hur får hon ens tag på dom?

Om du tänker såhär, ta t.ex. en 30 årig ensamstående mamma med tre barn som har rökt sen hon var 13, vilket är mer än halva hennes liv. Så får hon veta att hon har kol och kommer dö inom ett år. Hennes tre barn är alla minderåriga, låt säga att dom är .. 14, 7 och 3. har dom ingen pappa, om han är död eller bara inte finns med i "familjebilden", då är hon egoistisk som röker fastän hon vet att hon kommer lämna sina barn ensamma, dom kanske hamnar i olika fosterhem, och kanske inte får träffa varandra.

Jag är inte myndig, och jag tror att nånting kommer hända min mamma innan jag hinner fylla 18. Hur tror du att det känns om man inte har nånstans att ta vägen..? jag har inget jobb så jag kan försörja mig själv, och ingen annan "förmyndare"..

jag vill inte tänka att min mamma är egoistisk, för på riktigt är hon inte det, hon bryr sig om mig, hon ger mig nästan allt jag pekar på, hon ägnar så gott som all tid till mig, men att röka är egoistiskt, för man förlorar viktiga år då..

på så sätt är det lättare att förstå för föräldrar som är rökare, vill ni verkligen lämna era barn .. ?

Mainebusters
3/10/10, 6:30 PM
#76

#75  Du har det inte lätt.. har varit i samma situation, men jag var äldre än du. Min pappa dog i lungcancer. Men när han blev sjuk så hade han varit rökfri några år.

Om en mamma som röker och är obotligt sjuk så kanske hon tänker att det inte spelar någon roll om hon fortsätter röka. Jag vet inte, en tanke bara.

Ungar får tag i cigaretter, det är lika enkelt som alkohol. Hur de gör, ja det vet jag inte. Men det måste ju vara kompisar, en del stjäl från sina föräldrar. När en annan var tonåring kunde man köpa lösa cigaretter.

Det jag har gjort är att prata om vad som hänt morfar, och så vidare. Men att säga att det är en plågsam död om hon skulle röka, då skulle jag ljuga, för det händer inte alla.

Förstår att du har det jobbigt nu, hoppas att det löser sig för dig!

Annons:
[nataschaj]
3/10/10, 6:48 PM
#77

76 vissa butiker som utlänska har säljer cigg till unga, dem kollar inte ens leg vet ett par ställen i gbg som dem ej kollar legg…

Så de e lätt för dagensungdommar, e de inte vissa buriker så e de vänner osv å sen folk som köper ut..

Anna-Helga
3/10/10, 7:01 PM
#78

#77 Det är bara att polisanmäla så blir det nog stopp på det!

[nataschaj]
3/10/10, 7:21 PM
#79

78 jo de vet ja att man kan göra…

sannamamma
3/13/10, 10:54 AM
#80

Vill bara berätta för er att det är flera som addat mig privat och tycker att jag har helt rätt fast de inte vill bli utskällda i tråden.

Nu hände det igen igår och jag ska snart åka och hämta ett paket Tena på jobbet. Jag ska inte tvingadem på henne, men de ska stå på hennes säng när hon kommer hem. Sen ska vi prata allvar.

Anna-Helga
3/13/10, 11:00 AM
#81

#80 Tycker inte man kan ursäkta sig att man kränker sitt barn fast det finns fler som är lika knasiga och tycker det är bra? Att de inte vågar stå för sina åsikter tyder ju på att de vet om att det är fel! Det finns ju de som tycker det är ok med allehanda övergrepp på barn, men det är fortfarande bara en liten klick tack och lov!! Skrikandes

Mainebusters
3/13/10, 1:42 PM
#82

#80  Jösses. Hoppas tjejen talar om för skolsystern/lärare vad som pågår om du försöker få på henne dom. Att ens ha Tena till hands vid ett sådant samtal.. Använd avskräckande bilder istället, beställ tid hos sjuksyster för ett samtal, så hon förstår vad som kan hända

[veralera]
3/13/10, 6:19 PM
#83

Haha sjuksyster? Jag tycker en PSYKIATRIKER är bättre. Till dig då, inte henne;)

Annons:
vinteralvan
3/15/10, 10:02 AM
#84

Tror du på fullaste allvar att din dotter slutar röka för att det står ett paket Tena på sängen? Hon är tonårig och alla tonåringar tycker att föräldrarna är knäppa men det här kommer förmodligen göra henne ännu mer trotsig.

Bumsibum
3/15/10, 11:44 AM
#85

håller med 84.

exitingsvillemo
3/19/10, 12:09 AM
#86

men herregud människa, visst är detta ett troll? Måste vara ett Troll.

Ingen förälder med ngt innanför pannbenet skulle utsätta sitt barn för sånt.

Jag fattar fortfarande inte kopplingen, mellan rökning och blöja.

nu har vi 3 aktuella trådar på sajten om blöjor som bestraffning. Alla dessa verkar vara skrivna av samma person, då alla tydligen vänder sig till sitt arbete för att få tag på blöjor.

Så jag tror (måste tro) att detta är ett troll.

Ingen beskrivning skapad, inga andra inlägg inlagda, allt tyder på att det är ett troll.

Det bästa vore nog att låsa tråden

AnnaLundin
3/19/10, 4:19 PM
#87

nu bryter vi diskussioner om troll och blöjor, den verkar inte komma längre än så här…

sajtvärden

Inlägget är låst för nya kommentarer
Upp till toppen
Annons: