Annons:
Etikett20-tips-råd
Läst 4404 ggr
[iurochskur]
2/17/10, 6:00 PM

Hittat orsaken...

Till vem av mina töser som är oförsiktig med leksaker och som stökar till här hemma.

Min dotter som är 6 ½ år gammal och min 4 åring har fått varsitt rum och sedan dess har jag som sagt hittat "stökisen". Min stora tös är den som har sönder leksaker hela tiden och plockar isär sin lillasysters skötbord för dockor. Jag tror jag fått satt ihop den minst 10 ggr på 1 månad.

Jag har bett henne snällt och vänligt att städa upp efter sig…men hon lägger sig på golvet och grinar ögonen ur sig och säger: Men Tuva ska med städa.

Förklarar då att jag sett att det är hon som stökat ner och förstört, så det är hennes sak att göra i ordning. Hon skriker och gråter varje gång jag vill att hon städar.

Jag har testat följande utan resultat:

  • Sagt att jag får ta bort hennes leksaker om hon inte kan städa efter sig.
  • Inga nya leksaker kommer in så länge hon inte kan sköta dom hon redan har.
  • Sitta i rummet medan hon städar, men hon gnäller att det är sååååå jobbigt att behöva städa själv. Slutar med att jag går ut igen.
  • Förbud att kolla på tv om hon inte städar upp.
  • Sagt att om man har så stökigt i rummet så kan det komma ohyra i det.

Inget hjälper tydligen.

När min 6 ½ åring är hos sin biologiska pappa varannan helg är det så lugnt här hemma, så fint i tjejernas rum, men så fort hon kommer tillbaka börjar saker gå sönder och rivet toapapper ligger på golvet i deras rum samt alla leksaker är framslängda.

Finns det andra sätt att tillgå för att få ordning?

Annons:
AnnaLundin
2/17/10, 7:23 PM
#1

Har du gjort som du har sagt? Tagit bort leksakerna om det inte är städat? Och sen inte lagt tillbaka dem direkt… Jag menar, tomma hot hjälper inget alls.

Barn i den åldern kan inte se framåt, utan lever i nuet. man kan alltså inte sätta en bestraffning som att "då blir det ingen bio på lördag" om det är på måndagen det ska städas, för det är alldeels för abstrakt.

Själv har jag inte behövt gå ut i stallet och hämta mock-grepen och en sopsäck, för när jag har hotat med det har de insett att det nog är bäst att de plockar i ordning sina saker om de vill ha dem kvar.

Men det jag funderar på är hur ni gör när ni städar? Har hon fått vara med och bestämma hur det ska vara när det är ordning och reda? Vill hon kanske ha något annat system? Ordet städa är ganska abstrakt i barnens öron, ibland kan det räcka att be dem "plocka ner leksakerna i sina lådor" i stället. Och lägga dockorna och legot där det ska vara. etc.

Sen är det nog så att vi alla är olika, vissa av oss tycker att det är helt okej att leva i lote oordning. Jag är själv en sådan…

[iurochskur]
2/17/10, 7:46 PM
#2

#1 Ja, lite oordning är oki, men inte ett bombnedslag. Jag är absolut ingen perfektionist.

Ja, jag har tagit undan leksakerna i säckar. Dom är fortfarande i källaren. Hon har även fått tv-förbud samma dag hon vägrat städa.

Jag får prova med att köpa ett sorts förvarings system som hon känner att det är roligare att plocka undan leksakerna.

[Tassy]
2/17/10, 10:08 PM
#3

#2 Det låter som en bra idé att försöka vända städningen till något roligt i stället, så du får bort det tvång hon förmodligen känner, och som får henne att sätta sig på tvären. Glad Jag har själv inga barn men jag gissar att det blir bra.

Anna-Helga
2/17/10, 11:24 PM
#4

Vad jobbigt för henne om hon känner att hon är den stökiga, hon som förstör…

Mitt råd är som vanligt, belöna gott uppförande istället för bestraffa dåligt… :)

MammaL
2/18/10, 8:43 AM
#5

Vi avleder och gör det som är jobbigt till något kul och använder fantasin mycket här. Som häromkvällen när det gällde tandborstningen. Minsta flcikan lade sig på golvet och vägrade. Då använde jag och pappa glada rösten och sa att pappa skulle göra den fulaste grimasen som finns och att hon skulle skynda sig för att få se den. Då vart det fart på lillflickan kan jag lova. Enkla belöningar räcker. Att man tex kan säga att man kan avsätta tid efter städningen att rita och pyssla tillsammans med barnen. Något som gynnar alla och sätter samman er.

Puss på dig syster

[iurochskur]
2/18/10, 9:54 AM
#6

#4 Jobbigt för henne om hon känner att hon är den stökiga? Jag går inte och påpekar det för henne faktkiskt. Jag belönar henne mycket för alla dom goa sakerna hon gör:

Igår lånade hon ut sin älskade brandhjälm till lillasyster, jag sa: Åh, vad gullig du är som delar med dig.

Så allt är inte negativt faktsiskt.

#5 Vi har faktiskt testat att leka i tråkiga situationer, tex vem hinner först att plocka i leklådorna? Jag brukade göra så…varför slutade jag? Du får mig ALLTID att tänka till och bli på bra humör.

Ett barn måste enligt mig även ha struktur i vardagen, inte bara lek och bus (även om man kan leka till en tråkig syssla). Annars kommer dom aldrig lära sig att städa upp efter sig.

Annons:
[iurochskur]
2/18/10, 10:03 AM
#7

Måste rätta mig själv…ja, jag påpekade att det var hon som hade stökat ner och förstört, men eftersom jag sett det och för att det inte skulle bli orättvisa kring städningen så borde hon veta det. Lilla syster ska inte städa efter storasyster.

Anna-Helga
2/18/10, 11:25 AM
#8

Mina tjejer ärhemskt olika. Det är egentligen alla människor. Jagharenflickasomärfantastisktduktig på att organisera och ordna och som gillar att städa. Den äldre flickan är mer "flummig", men väldigt duktig på andra saker. Nu ärdom större iofs (10 och 11 år), men de dealar och hjälper varandra väldigt mycket och kommer överens om vem som gör vad.

Eftersom Xantippa är bra på att organisera och ordna är det t.e.x hon som sorterar bägges tvätt. Hon brukar även hjälpa sin syster Meduza att städa. Hennes eget rum är alltid välstädat, så ibland erbjuder hon sig att städa sin systers mot att storasyster hjälper henne med engelskaläxan eller tillverkar ett fint halsband åt henne, att bara hon får rida den dagen på deras ponny o.s.v…

Från att de var små har de båda fått lära sig att hjälpa till. Allt tar längre tid, men eftersom jag var själv med dessa två små tjejer när pappan jobbade på annan ort, var det bästa sättet att göra dem delaktiga i sysslorna, annars hade jag inte en chans att hinna… Och det är väl ingen motsättning mellan struktur och lek egentligen? Man kan ha roligt med sina barn medan man gör saker som måste göras tillsammans…

Sedan gäller det såklart att hitta sätt att göra det lätt och roligt att hjälpa till. När tjejerna var tre-fyra år började de lägga in sina egna rena kläder i lådorna, dammsuga sina rum o.s.v. På lådorna satt jag fast bilder med kardborre som jag ritat och laminerat, med trosor på en, strumpor på en, tröjorlång ärm på en och tröjor kort ärm och till sist en med byxor och klänningar och kjolar. Det som är superviktigt här är att man inte "rättar till" efter barnen, utan hjälps åt ett par gånger och jämför bilderna, visar hur fint man ska vika kläderna o.s.v. Men blir det sedan inte precis så fint som man tänkt sig, måste man ändå berömma och absolut inte ändra och rätta till, det är väldigt kränkande för barnen. Såhär kan du ju även göra i lekrummet, med leksakerna som du redan är inne på själv.

Min tvååring hjälper till att duka, plocka ur diskmaskinen, dammsuga mm… Och vi har superkul! Hon älskar att vara med och vara duktig! Alla barn mår bra och växer av uppskattning. Och alla är bra på något.

Kram Anna

MammaL
2/18/10, 11:26 AM
#9

Det bästa tipset jag har är att lära sig andas. Hur arg man än blir så funkar det att andas in 5 sek och sedan andas ut lika länge ett par ggr. Sedan är man lugnare och då kan man säkert lösa situationen på bästa sätt. Sedan är det jobbigt vissa perioder i livet och då får man härda ut. Oftast är det en fas som barnet genomgår och det går över lika snabbt som det kom. Jag hoppas det iaf.

Jag har kommit på att en kram ger så mycket mer än skäll, för man kommer ingen vart. Kramen är något oväntat när barnet är argt och frustrerat att barnet kommer av sig och lugnar ner sig. Jag har fått lugnare och mer harmoniska barn med detta och det är underbart när alla är glada och nöjda.

Ett jättebra tips för att sätta P för avundsjuka och förstörelse är att sätta upp en skylt på deras dörr där det står vems rummet är och att man ska knacka på och se om man får komma in. Det handlar lite om respekt för andras rum. Det gäller både stora som små barn. Man kan exempelvis ha varannan dag med kvällsläsning i vardera rum tillsammans med båda barnen så att barnen känner sig trygga i varandras rum. Osynligt men effektivt sätt=)

Kram!

Bumsibum
2/18/10, 11:38 PM
#10

gå in på hennes rum med en sopsäk och "kasta det" medan hon kollar på…. sen om du kastar de på riktigt eller inte är ju en annan sak… hon kan ju få tro det i ett tag iaf. eller så hinner du inte ut med säken me leksaker fören hon säger "nej nej kasta inte de, okej jag ska städa"

Upp till toppen
Annons: