Annons:
Etikett03-barn-1-3-år
Läst 3422 ggr
regskylt
2/27/10, 7:47 PM

Kastar ut allt från sängen

Nu känner jag mig helt maktlös, har lagt barnet på ett och ett halvt för en liten stund seda, med sin flaska och gosedjur. Men hon kastade ut flaskan, nästan helt full, kudde, täcket och gosedjuret..! jag gick in och la tillbaka allt igen, sa godnatt och gav henne flaskan, men hon kastade allt igen. Detta har nu upprepats flera ggr.

Vad kan jag göra? Hon ligger i spjälsäng för att hon klev upp ur sin andra säng på morgonen och gjorde hyss när vi sov. Men vi byte tillbaka för någon månad sedan igen..

Ingenting jag gör nu känns som att det hjälper. Hon brukar ligga och "gnälla" sig till sömns nästan jämt. Typ tröttgnälla lite för sig själv och sedan somna. Men det här, det är ledsenskrik

Annons:
regskylt
2/27/10, 7:50 PM
#1

Har nu givetvis tagit upp henne från sängen och hon är trött men vill inte sova

AnnaLundin
2/27/10, 8:22 PM
#2

Hur brukar era läggningsrutiner se ut?

Ett alternativ är att låta henne stöka runt i sängen tills hon ledsnar och lägger sig ner för att sova.

regskylt
2/27/10, 8:32 PM
#3

vi brukar äta klä på henne pyjamas, ugna ner oss lite och sedan fråga "vill du nanna?" när vi ser att hon är trött och när hon svarar "nanna" byter vi blöja medans dena dnre föräldern gör flaskan och sedan går vi och läger henne och pussar och kramar henne.

vi brukar låta henne stöka runt, men duså grät hon värkligen, så at thon snyftade. försökte lägga henne igen, men bara jag la henne så tjöt hon och kastad ebort flaskan när hon fick den.. hon vill verkligen inte lägga sig

Anna-Helga
2/27/10, 8:58 PM
#4

Vi ligger fortfarande bredvid sängen när 2.5 åringen ska sova. Ibland går det fort och ibland tar det ett par timmar…

regskylt
2/27/10, 10:05 PM
#5

förr oss så är det inget alternativ då hon absolut inte kan sova när vi är i samma rum som henne.. och hon kan inte sova i vår säng heller, tack och lov. för då somnar hon inte

Bumsibum
2/28/10, 1:29 PM
#6

Pröva sjunga lite för henne eller en kort liteb saga, lite text mycket bilder. Så kanske hon driker vällingen medan du/ni sjunger/läser för henne.. och sommnar medan ni gör så, sen tror jag det är bra om bara en av er nattar henne, vill ni båda natta kan ni ju göra de varanan kväll! Glad

Annons:
Lenore
2/28/10, 10:24 PM
#7

Vår dotter hade också en period för någon vecka sen när det var problem med nattningen (faktiskt med sömnen och ätandet och det mesta rent allmänt). Hon är snart 18 månader.

Jag pratade med BVC om detta med anledning av att vi blev oroade att hon inte fick tillräckligt med mat i sig och bm sa då att det är väldigt mycket som händer utvecklingsmässigt när barnen är runt 18 månader och då är det vanligt att saker och ting krånglar.
Hon gav oss rådet att vara tålmodiga men envisa med att få igenom det vi ville och det har hjälpt med matandet. Med nattningen gav det dock inte alls resultat, det blev snarare värre. Istället gjorde vi så att vi satt oss i soffan och lät Ronja springa runt och göra vad hon ville, efter ett tag tröttnade hon och kröp upp hos oss, sen brukade hon springa upp igen precis innan hon somnade och så höll det på i några omgångar tills hon tillslut inte orkade längre utan somnade på golvet/ i vår famn. Ibland gick det att lägga henne i sängen när hon var megatrött men det blev faktiskt oftast att hon somnade hos oss. Efter ett tag blev det successivt lättare att lägga henne i sängen och nu är det som vanligt igen.

Upp till toppen
Annons: