Annons:
Etikett20-tips-råd
Läst 3668 ggr
Trollhassel
2/25/10, 1:18 PM

Ekonomifråga - Hjälp!

Har insett att jag inte kommer att kunna klara mig på det jag får från föräkringskassan (om det inte är meningen att man ska överleva på 1200 i månaden efter att ha betalt räkningar?). Jag beviljas av någon ofattbar anledning inte bostadsbidrag eftersom min inkomst är för hög (?!) i förhållande till hyran. *suck* Bostadsbidragen skulle väl i alla fall hamna på några ynka kronor så det är inte hela världen.

Jag och min partner har varsin lägenhet (men bor i samma) och betalar hyra för en var. Därför betalar ju jag själv hyra, el, telefon och försäkringar för en gen lägenhet.

Nu är jag trött, orolig och ledsen. Hade fött höra från försäkringskassan att jag skulle få 180 kronor om dagen vilket jag skulle klarat mig på…men de lurade mig. Vet inte hur jg ska lösa dethär och jag får ju bebis när som helst så jag har ingen ork att stå på mig egentligen.

Funderar på om jag ska höra av mig till socialen och be om hjälp…men jag vill inte. Vill absolut inte gå på socialbidrag. Känner mig som en dålig människa. Men måste jag så måste jag.

Tror ni att man kan få hjälp därifrån, för om det är kört så vill jag inte ens höra av mig dit. Vill inte få ett avslag till.

Med Vänliga hälsningar

Myra Dessjack Medarbetare på Reptiler

Annons:
Zahara
2/25/10, 1:31 PM
#1

Men 180 kronor om dagen är det lägsta du får från försäkringskassan så det får du alltid som minimum! om du nu har minimum i mammapeng borde du kunna få bostadsbidrag, har du visat det för försäkringskassan? Hoppas det löser sig vet hur det e och ha ont om det. Lycka till!

inget är omöjligt. Det tar bara lite längre tid! gottoblandat

medarbetare på scrapbooking.ifokus

Bumsibum
2/25/10, 1:37 PM
#2

jag vet folk som både fått mammapenning och från soc, det är kanske inte så kul och leva på soc, men måste man så måste man, de behöver ju inte va i flera år, men dom får ju inte veta att din kille bor hos dig plus har en annan lägenhet också.

Trollhassel
2/25/10, 1:38 PM
#3

Jag får 125 kronor om dagen. Alltså 180 före skatt och inte efter. 125 x 31 blir 3875 vilket är det jag kommer få i månaden. Efter att ha betalat mina räkningar får jag max 1200 över till mat och kläder vilket jag inte vet om jag kommer klara mig på. Det känns väldigt lite.

Möjligt att jag kommer få bostadsbidrag när bebis väl kommit, men jag sökte redan i augusti och borde ha fått bidraget eftersom jag är under 26. *suck* Har inte hört ett ljud förns nu.

Tack för svaret!

Med Vänliga hälsningar

Myra Dessjack Medarbetare på Reptiler

TIMMY
2/25/10, 1:47 PM
#4

Du får 1050 i barnbidrag oxå. ;) Det hade inte jag själv tänkt på och blev glatt överaskad när jag fick reda på det!

Trollhassel
2/25/10, 1:54 PM
#5

#4 Jo, det är klart..men det är ju en extrakostnad att ha barn så de pengarna lär väl gå åt till blöjor och annat. Naturligtvis så kommer jag prioritera barnet i alla lägen och då får jag väl själv gå i och slita på mina gamla paltor. Känns lite tuff just nu bara. Jag tror jag handlar mat för minst 1200 i månaden normalt så det lär nog inte bli ett öre över till något annat. Jag klarar mig nog om jag måste, men frågan är om socialen skulle kunna hjälpa mig om något händer.

Med Vänliga hälsningar

Myra Dessjack Medarbetare på Reptiler

Bumsibum
2/25/10, 1:58 PM
#6

skadar ju inte att söka soc.bidrag iaf.. visst inget man vill leva med, men ibland måste man tyvärr, dom finns ju för att hjälpa i krisläge, men kan inte din kille flytta in helt då? så han inte alls har kvar sin lägenhet?
då betalar ni ju bara din hyra inte hans med. Ni kan ju iaf hyra ut hans eller din lägen het till någon annan i 2a hand, så får ni ju dom pengarna med. Och om det inte funkar bra att ni bor i hop.. så får den som hyr i 2a hand flytta! Tungan ute

Annons:
Trollhassel
2/25/10, 2:05 PM
#7

Vi bor ju redan ihop men har två lägenheter varav en som han bar har en jädra massa grejer i och vi funkar jättebra ihop. Vi älskar ju varandra och stöttar varandra i alla lägen. Vi får dock aldrig i världshistorien plats med alla hans grejer i min lägenhet. Vi ska flytta ihop i sommar till en större lägenhet men vi kan inte börja stöka med det nu, mitt uppe i allt annat. Frågan är ju hur man ska klara sig tills dess.

Med Vänliga hälsningar

Myra Dessjack Medarbetare på Reptiler

Bumsibum
2/25/10, 2:11 PM
#8

aha, då förstår jag, ja.. ni får kämpa. Äta billig mat, hoppas på att amningen funkar bra så ni inte behöver köpa modersmjölksärsettning, det är inte e billigaste precis, och snåla in med en del saker,fram tills ni flyttar och får stadigare ekonomi igen. INte köpa oödiga saker, väna tills man har mer råd osv.. osv.. om man behöver tex ny mobil osv. Inte skoj och leva lite fattigt, man blir lätt depremerad av det, men i några månader får et gå kanske, och om ni är lyckliga med varandra så gör det nog saken lätatre, plus när bebisen kommer så känner ni kanske med lycka och inte tänker så mycket på er ekonomi. vårt de där, men ja ni får göra det bästa av saken! Lycka till, stå ut, så blir e nog bra sen när ni flyttar till sommaren! Glad

AnnaLundin
2/25/10, 2:11 PM
#9

#5 - det första året är kostnaden för barnet långt ifrån det barnbidrag du får, förutsatt att du inte köper massor av nya kläder.

Om 180 kr/dag är din enda inkomst (man räknar alltid inkomst före skatt) så tycker jag att du ska kolla med skattemyndigheten om skattejämkning, vilket innebär att man räknar ut din preliminärskatt i förväg och förmodligen kommer komma feam till att du ska betala mindre skatt än de schablonmässiga 30% (ungefär) som fk drar för alla. Du måste ha papper på det från skatteverket för att fk ska få dra mindre skatt. Har du dessutom lån på lgh eller andra ränteutgifter så räknas även det in i beräkningen för preliminärskatt.

I övrigt finns försörjningsstöd från soc, om din inkomst hamnar under deras norm. Där är det, om jag förstått rätt, skillnad om du har barn eller inte. Det finns för att garantera en viss miniminivå för alla och även om det känns skämmigt så får du försöka förtränga det.

Lycka till!

Trollhassel
2/25/10, 2:25 PM
#10

#8 Ny mobil skulle jag inte drömma om. Jag har aldrig varit slösaktig. Det finns inte i min värld då jag alltid tänker på miljön och omgivningen. Jag har aldrig tyckt att pengar i sig har varit kul, men ibland är pengar ett nödvändigt verktyg. Hatar det, mes så är det ju.

#9 Ok, då ska jag höra av mig till skattemyndigheten. Om jag betalar för mycket skatt så är ju det dumt.

Det känns ju riktig kasst att höra av sig till socialen. Man känner sig som en parasit. Samtidigt så finns det ju mängder av folk som går på socialbidrag helt samvetslöst utan att begrunda det för en sekund och jag är och komer aldrig vara en av dem. Socialen är ju till för de som verkligen behöver hjälp en period. Har aldrig gått på socialbidrag förr men jag överväger att prata med dem om min situation för att se vad de säger. Kul är det inte.

Med Vänliga hälsningar

Myra Dessjack Medarbetare på Reptiler

Bumsibum
2/25/10, 2:28 PM
#11

#10, bra, då är du som mig.. men man vet ju aldrig med vissa… dom tänker inte innan dom köper något. Tyvärr.. Obestämd, bra att du är bra med penngar! Glad.
Då tror jag att det går bra! Ni får stå ut i några månader bara, visst det är kämmpigt, men de går. (förhopningsvis)

Trollhassel
2/25/10, 2:32 PM
#12

#11 Ja, så länge det inte änder något. Man vill ju inte råka bita av sig en tand nu.

Alltså, varför ska allt vara så svårbegripligt?! Om jag inte missuppfattat dethär från första stund med hur allt funkar med föräldrapenning oc allt vet jag inte hur jag skulle tänkt med barn och grejer..inte för att jag ångrar detta nu. Aldrig att jag skulle göra det!

Barn är ju vad man lever för och jag är övertygad om att vi kommer att kunna ge vårt barn en fantastisk uppväxt och massor av kärlek, men det är synd att man inte kan få ordning på det man behöver förutom kärleken.

Med Vänliga hälsningar

Myra Dessjack Medarbetare på Reptiler

Bumsibum
2/25/10, 2:45 PM
#13

#12, ja det är ju lite klyddigt de där, men om du tänker efter så den försat tiden vill ett barn bara va med sina föreldrar,sova,äte,få kärle,mysa,ny blöja och ett bad ibland. Det är inget som kostar så där jetta mycket, bebisen känner ju inte av att ni har de lite dåligt i ekonomon, sen när den är 1 år så är det heller inte så mycket den behöver som kostar, Sen när den blir 2 år, och sånt kan man ju hoppas på att er ekonomi är bra, då kommer er lilla inte känna av att den varigt med om att bo med sin mamma och pappa med halvdan ekonomi ju, på några år så ska ni kanske kuna fixa så ni har bra ekonomi igen.

Och nej, det hade inte varigt så kul att behöva gå till tandläkaren eller liknande så ät inte för mycket sött eller hårda saker!  Flört, hehe.

Annons:
Trollhassel
2/25/10, 3:16 PM
#14

#13 Nej, det är ju skönt att barn inte tänker så. Man blir skadad med tiden ;)

Jag har pratat med socialen nu och de konstaterade att jag låg 2000 under deras norm så jag ska få en tid till prövning för att eventuellt kunna få hjälp av dem.

Efter att barnet är fött så ska tydligen partnern betala underhåll? Men den biten fattar jag mig inte på alls. Ska han betala pengar till mig för att barnet bor i min lägenht…som vi båda bor i? Men vad ska det täcka upp för kostnader? Det förstår jag inte alls. Ska han behöva betala pengar till mig för att jag tar hand om hans barn och det bor i längenheten som jag betalar för eller vad är det frågan om? Känns ju skummt. Vi har ju inte gemensam ekonomi än efersom det blir smidigae så när vi inte bor ihop….men det känns fel att han ska betala pengar till MIG för att JAG har en låg inkomst. Det ska väl inte han behöva stå för…vi är ju inte gifta.

Med Vänliga hälsningar

Myra Dessjack Medarbetare på Reptiler

AnnaLundin
2/25/10, 3:21 PM
#15

#14 - eftersom ni inte bor ihop på pappret så ska pappan betala underhåll.

Är ni sambo på riktigt så hamnar det i ett annat läge, för då är det er gemensamma inkomst och era gemensamma utgifter som ligger till grund för eventuellt socialbidrag. Och då delar ni ju givetvis på kostnaderna för ert boende och leverne.

Och för mig är det en självklarhet att pappan bodrar till mammans och barnets liv, så att de har det bra.

Bumsibum
2/25/10, 3:26 PM
#16

#14, precis.

ok men hoppas de går bra då! Glad

Trollhassel
2/25/10, 3:48 PM
#17

#15 Ok, jag visste bara inte att det funkade så. Känner mig lätt som en parasit.

Med Vänliga hälsningar

Myra Dessjack Medarbetare på Reptiler

MimmieM
2/25/10, 6:51 PM
#18

Bostadsbidrag kan du ansöka om igen (och blir säkerligen berättigad till) när barnet kommer. Om du vill ha bostadsbidrag utan barn i hushållet så måste du nästan nolltaxera för att beviljas känns det som. Anledningen till att du inte fått det nu är för att du har väldigt låg hyra och få kvadratmeter på ditt boende.

Anledningen till att din partner blivit ombedd att betala underhåll är för att ni bor på olika adresser. Detta gör att trotts att ni har delad vårdnad (lika juridiska rättigheter) så är barnet boende hos dig och det gör att din partner blir försörjningspliktig.

Det låter som det blir en hel del snurrande med papper för er i början.

Carpe Diem

Trollhassel
2/25/10, 8:58 PM
#19

#18 Gudars skymmning! Hur ska man orka, veta och klara av allting! *suck* Papper hit och papper dit! Tycker det känns dumt att han ska betala underhåll bara för att barnet bor hos mig. Vi står ju för alla kostnader som rör barnet tillsammans. Då skulle ju lika gärna jag vara skyldig att betala till honom.

Med Vänliga hälsningar

Myra Dessjack Medarbetare på Reptiler

MimmieM
2/25/10, 9:08 PM
#20

#19 Ni kan ju bara göra det till en formell grej, han för över pengar som du sedan ger tillbaka?! Det behöver ju inte bli så blodigt menar jag :) Det där är ju bara juridiskt. Att vara särbo enligt lagtext är ju nästan samma sak som att inte ha en relation alls rent juridiskt.

Undrar själv när jag ska få min första utbetalning ifrån försäkringskassan, blev berättigad havandeskapspenning from. den 14 feb. till 3 april.

Carpe Diem

Annons:
Trollhassel
2/25/10, 9:14 PM
#21

#20 Jo, så går det ju naturligtvis att göra men samtidigt så blir då jag inte berättigad något stöd från socialen om jag "får" pengar av honom va? Eller är underhållet bara tänkt att tänka upp det extrakostnader som tillkommer för barnet.

Med Vänliga hälsningar

Myra Dessjack Medarbetare på Reptiler

MimmieM
2/25/10, 9:25 PM
#22

Underhållet är obligatoriskt, så jag antar att de tagit med det i beräkningen. Annars borde handläggaren byta jobb.

Carpe Diem

Trollhassel
2/25/10, 9:28 PM
#23

Ok. Svårt att säga. Jag tycker många av dedär gökarna orde byta jobb. Ska träffa någon där snart i alla fall så då får man väl försöka reda ut allt.

Med Vänliga hälsningar

Myra Dessjack Medarbetare på Reptiler

[veralera]
2/26/10, 2:19 PM
#24

Jag började plugga en dag varannan vecka så nu får jag studiebidrag på 1000 extra^^ Välbehövliga (och lättförtjänta) pengar!

Fast jag är ju under 18 och har inte gått klart gymnasiet så det var nog därför jag kunde göra det… Vet inte hur de funkar annars…

(Eftersom jag är under 18 beviljar inte soc mig eftersom rent i teorin ska mina föräldrar fortfarande försörja mig, fastän det var längesen det tog stopp…)

Trollhassel
2/26/10, 2:34 PM
#25

Ja, det är nog för att du är under 18…vilket inte jag är :)

Med Vänliga hälsningar

Myra Dessjack Medarbetare på Reptiler

Upp till toppen
Annons: