Annons:
Etikett01-allmänt-om-barn
Läst 7368 ggr
[SarahOhrn]
3/1/10, 10:06 PM

Ärftligt?

Går det något i generna vad man får för kön på sina barn och hur bra och snabbt förlossningen går?

Självklart blir det undantag och många får både flickor och pojkar och det kan hända en komplikation vid förlossningen ändå. Men det kan ju ändå finnas anlag genetiskt, är det så med barn??

T ex mamma har fått tre flickor, mormor en flicka och en pojke och gammelmormor en flicka och en pojke. Även farmor har fått en flicka och en pojke och gammelfarmor två flickor. Så det är ganska många flickor i släkten…

Sen verkar alla haft väldigt bra förlossningar. Både mamma och mormor har haft bra graviditeter, snabba och enkla förlossningar där dom inte behövt epidural eller så och det har tagit 3-8 timmar ungefär med alla. Vi har även breda höfter och så allihop, så jag tror att det underlättar… Förlåt för ett lite luddigt inlägg, hoppas ni förstår vad jag menar! :)

Annons:
Bumsibum
3/1/10, 10:28 PM
#1

det med kön tror jag ej är ärfligt känner en som har 5 söner hon själv har 5 systrar och 1 bor, och hennes son (hon med de 5 sönderna) han fick 2 döttrar.

men det med förlossning kan jag tro är ärfligt… så är de me mig, min mamma o min syster iaf… Glad vi alla har haft snabba, min mamma födde alla sina 5 barn fort… jag födde min dotter fort, och min syster sin ena dotter fort… Glad.

[SarahOhrn]
3/1/10, 10:32 PM
#2

Okej! :) Det känns som det viktigaste, även om det KAN bli en komplikation men att alla har haft en relativt "smärtfri" förlossning och enkelt, snabbt och smidigt, känns ju bra i alla fall! =P

Bumsibum
3/1/10, 10:35 PM
#3

Ja, jag vet ej om de kan va en tillfällighet me min syster och mig att vi bara råkat få snabba och bra, men man tänker ju ändå "de e nog för mamma hade det" så jag tror det kan vara så! Glad isåfall har min dotter tur hehe! Glad, och du med iomet din släkt med värkar ha snabba och bra! Glad

väntas de barn eller.. eller bara planerar.. Glad ?
eller bara rent av nyficken.. Glad ?

[SarahOhrn]
3/1/10, 10:39 PM
#4

#3 Hehe ja.. :) Man får väl tänka så i alla fall och hoppas det går lika smidigt! :D

Nej, väntas inget ännu. Planer inom något år när jag har ett jobb vill säga.. Och är därför lite nyfiken :)

Bumsibum
3/1/10, 10:45 PM
#5

#4 precis.. Glad hehe.

okej, ja de låter ju bra!! Glad

[SarahOhrn]
3/1/10, 10:51 PM
#6

Ja, jag känner att det är säkrast att ha en säker ekonomi innan och spara lite! :) Åtminstone ett deltidsjobb. Sambon jobbar ju heltid och tjänar ganska bra. Så om ett år eller så är jga ändå 24 år, vi har varit tillsammans i nästan 4 år och jag har förhoppningsvis ett jobb, så då kan det passa bra hoppas jag :D

Can't wait!!

Annons:
Lenore
3/1/10, 11:24 PM
#7

Jag har läst på många ställen att döttrar tenderar att få ungefär likadana förlossningar som sin mamma, så det är till viss del ärftligt.

Att ni har breda höfter spelar ingen roll, det är insidan av bäcknet och inte utsidan som spelar roll. Man kan ha breda höfter men trångt bäcken och tvärt om.

Vad gäller könsfördelningen tror jag ärftligheten mer ligger på pappans sida i så fall, det är ju han som har spermierna som bestämmer könet på barnet. Då ligger det väl i generna hur mågna flick- respektive pojkspermier mannen har skulle jag tro. Alltså, har han en sörre andel flickspermier än genomsnittet ökar chansen att få flickor. Har dock inte läst så mycket om det så hurvida det stämmer vet jag inte.

AnnaLundin
3/1/10, 11:25 PM
#8

Det är spermierna som styr könet på fostret, hälften av dem har X-kromosom och resten Y-kromosom. Det borde inte finnas någon ärftlighet i vad det blir för kön, med andra ord.

[SarahOhrn]
3/2/10, 12:21 AM
#9

#7 Okej! :) Ja, men tror vi har rätt stort bäcken också, i alla fall har mormor o mamma det och inte haft några som helst problem med barnen för dom har stort bäcken, och breda höfter också. Tror att jag har det också… Det är nog ganska ärftligt i alla fall! :) Och det underlättar väl en del att ha stort bäcken vid förlossning?

#8 Okej! Får hoppas det inte är ärftligt då, eftersom dom bara är pojkar där…

Eller ja, inte så, men jag vill gäääärna ha en dotter! Vill även ha söner men gärna en dotter först så jag har det "överstökat" ifall jag inet vågar föda fler gånger, haha. Det beror nog mest apå att jag alltid gillar flickor, barn, djur osv. Likaså älskar jag rosa och, är väldigt tjejig. Haha! Känns hemskt att vilja ha en flicka så mycket om jag sen får en pojke, är rädd att jag blir besviken trots att jag säkert inte blir det när det väl är där…

Men då är dt upp till slumpen då! ;)

Lenore
3/2/10, 10:31 AM
#10

#9 Ja stort bäcken är bra när man ska föda, med det gäller det "inre" måttet som sagt, hur stor själva "öppningen" är för det är ju där bebisen passerar när det ska ut. För att veta hur stort det är måste man röntgas.

Jag tycker inte att det är hemskt att önska sig en dotter eller son, för även om det inte blir vad man önskade sig kommer man att lära sig att älska barnet ändå.
Jag hade tur, första graviditeten önskade jag en flicka och det blev det också. Anrdra graviditeten önskade jag inte mig något även om jag nog hade en liten förhoppning om en flicka till (vilket det också blir). Jag har ju själv en syster vilken jag alltid kommit bra överens med så det var kanske därför jag ville ha en flicka till. :)

Bumsibum
3/2/10, 11:21 AM
#11

Jag önskade mest en son, men när jag var på UL i ca vecka 19 ville jag veta könet och hon sa att de var en flicka, då fick jag massa massa lyckotårat och tänkte "åh min lilla DOTTER ligger där inne" och jag ville inte ha något annat sen! Glad Så jag tror att man kan ha önskemål, men älskar barnet precis lika mycket även om de födds med snopp eller inte.

Och nu lite mer än 2 år efter kan jag värkligen inte tänka mig en annan unge, ens inte den sekunden jag fick henne på mitt bröst.. Glad.

[iurochskur]
3/2/10, 11:39 AM
#12

Detta med ärftlighet av ett visst kön: Ja, det tror jag påverkar vad man själv får beroende på vad tidigare generationer fått för kön.

Min mamma fick 4st flickor och en pojke.

Sen beror det på i vilken uppsättning man fått pappas eller mammas gener mest, eller om man är hel eller halvsyskon.

Jag är lik min mor och har fått två flickor, vill inte försöka ens att få en pojke (varken kan eller vill).

Mina systrar har fått:

Lillasyster 1: först en pojke sen en flicka.

Lillasyster 2: en flicka.

Tvillingsyrran: en pojke först och sen tre flickor. 

Om man gör det i olika ordning att få en pojke först eller en flicka är slumpen som avgör…men jag är övertygad om att vi har starka flickgener.

Sen ang. förlossningarna är det lika där, mamma har alltid haft lätt för att föda:

Syster 1 (halvsyster): Både pojken och flickan kom väldigt fort och lätt.

Syster 2 (halvsyster): Flickan kom väldigt fort och lätt, tog bara ett par timmar.

Syster 3 (helsyster, tvilling): Pojken tog det lång tid med, döttrarna snabbt.

Jag själv: Första flickan tog lång tid och ville inte komma ut, andra tog det 12 timmar för och gick väldigt bra. 

Jag tror starkt på att det finns en genetisk faktor kring vilket kön man får och hur förlossningarna går.

Lenore
3/2/10, 12:18 PM
#13

#12 Jag tycker att det blir lite knasigt när man går efter hur det har varit för en själv, då får man en väldigt begränsad bild. Dessutom är det som sagt spermierna som avgör könet och det kan ju inte kvinnan påverka. Så bara för att din mamma fick många flickor och att dina syskon i sin tur också fick det är säkert rena slumpen då som sagt då ärftligenheten bör ligga hos mannen.

Däremot är det väl ganska allmänt accepterat att en kvinnas förlossningar ofta är ganska lika sin mammas.

Min mamma födde mig (förstfödd) på 5 immar från värkstart och min lillasyster på 7-8 timmar (med en del komplikationer så det gick förhållandevis snabbt).
Jag födde min första dotter på 2,5 timme från första känning (vattenavgång), vi får se hur andra förlossningen blir men det blir väl snabbt då med skulle jag tro.
Tydligen har mormor och moster också haft ganska snabba och smidiga förlossningar.

Annons:
Tisdag
3/2/10, 4:50 PM
#14

Är du och din kille snygga? Då är chansen större att ni får en flicka som första barn. Artikel.

Flört

Trollhassel
3/2/10, 5:51 PM
#15

#14 haha, kul undersökning men jag är mycket skeptisk till resultatet.

Människornas utveckling och framfart styrs och har i alla tider styrts av det naturliga och sexuella urvalet och nu även möjligen av det artificiella. Varför skulle vackra par skilja sig från mindre vackra på något vis vad gäller vilket kön våra förstfödda får? Vi är ju inte två olika arter. Hono snyggus och Homo fulus…nej, detdär går jag inte på. Stämmer inte med den gnetik och biologi jag fått lära mig. Kön har alltid varit slumpmässigt för oss som art och jag skulle bli förvånad om det plötsligt inte var så längre. Statistik är statistik. Den har relativt lite med den absoluta och definitiva sanningen att göra. Det som tagits ställning till i undersökningen är långt ifrån allt som i så fall skulle kunna påverka att statistiken slår åt ett visst håll.

Det finns faktiskt arter där kön på olika vis kan styras på avkomman. Ett exempel är rådjur. Om det ett år finns gott om råbockar så kommer hinden med större sannolikhet få ett hindkid året därpå. Jag har dock aldrig hört talats om att detta eller något liknande förekommer hos människor.

Skrattande

Med Vänliga hälsningar

Myra Dessjack Medarbetare på Reptiler

[SarahOhrn]
3/2/10, 7:16 PM
#16

#14 Hahah! Min pojkvän är väl snygg men inte jag, så det blir väl ingen flicka då ;P Hehe.

Nej men det blir väl en pojke då om det går efter mannens gener.. Han har två bröder bara och hans bror har en flicka o en pojke… Verkar vara pojkar som domienrar där! =P Jag vill nog ha en flicka för att jag är en av tre systrar… Men blir säkert glad hur som helst =)

Bumsibum
3/2/10, 7:33 PM
#17

sen har jag iofs hört om man har mycket sex blir de en påg och lite sex alltså sällan sex, en tös, men klart tillförstelelr killen sig själv ofta men man ändå har lite sex kan de bli en påg för där jag hört detta var de hur ofta killen kommer. Men det är nog en myt. men man vet ju aldrig haha.. Glad

[SarahOhrn]
3/2/10, 7:53 PM
#18

#17 Haha kan ju hoppas det stämmer!! =P Är nämligen rätt dött på den punkten för tillfället… Får se till att håla det så då! ;) Hahah. Låter som en myt ja men man kan ju HOPPAS =P

Bumsibum
3/2/10, 8:02 PM
#19

hehe,  ja precis, jo de låter ju mest som de, men vem vet! Glad hehe. ja fortsätt så! Glad

Bumsibum
3/2/10, 8:03 PM
#20

men då får du säga åt hono att inte hålla på med sig själv haha, om han nu gör de! Tungan ute

Annons:
[SarahOhrn]
3/2/10, 8:17 PM
#21

#20 Haha, det lär han inte hinna med! Jag är jämt hemma och jag har då inte märkt nåt ;P

Bumsibum
3/2/10, 8:19 PM
#22

#21 okej men det är ju bra det! Glad hehe.

Lenore
3/2/10, 9:10 PM
#23

#17 Jag tror myten kommer från det faktum att flickspermier är lite tåligare än pojkspermier. Alltså att om ni har sex idag och ägglossningen inträffar om någon dag har fler flickspermier överlevt och då ökar såklart chansen att få en flicka. Om man har sex ofta, tex om man har sex på dagen för ägglossning är chansen lika stor att få en pojke som en flicka.
Hur pass detta stämmer är dock frågan, själv tror jag inte att det gör så stor skillnad.

[SarahOhrn]
3/2/10, 9:19 PM
#24

#23 Ahaa, kanske kan ligga något i det! Tror också det handlar mycket om slump men man kanske ska utforska detta ;P

Bumsibum
3/2/10, 9:42 PM
#25

#23, aha okej.. Glad, ne jag tror nog med mest på slump, men man vet ju aldrig.. Glad

Trollhassel
3/3/10, 12:05 PM
#26

"Flickspermier är långsammare men lever längre. Pojkspermier är snabbare men dör fortare". Om man har sex ett tag innan ägglossning bör man i så fall ha större chans att få en flicka. Om man har ägglossning dagen då man har sex bör det vara rimligare att få en pojke. Detta gör ju att andelen pojkar borde öka med användningen av ägglossningstest. Någon sådan ökning har inte kunnat ses vad jag vet. Vem vet, det borde ju funka så.

I så fall får jag troligen en flicka…men det tror jag inte. Vi får väl se. H*n kommer ju ut och visar sig vilken dag som helst.

Med Vänliga hälsningar

Myra Dessjack Medarbetare på Reptiler

Mirjami-78
3/3/10, 11:58 PM
#27

Min stora sons pappa har bara flickor innan min son. Så jag trodde så klart att jag med skulle få en lite flicka men så blev de inte. Son nummer två har två storebröder från hans pappas sida.

Min mamma mådde inte alls bra när hon var gravid och så blev det för mig med. Jag bodde mer eller mindre på toan under de där 9 månaderna. Fick ligga på sjukhus med dropp pga. risk för uttorkning. Ja inget roligt alls men bra gick det ju sedan ändå till slut. Min mamma hade med min bror en jobbig förlossning och de fick sätta igång henne. Jag fick mina båda med kejsarsnitt och gick övertid med båda.

Sajtvärd på Singelföräldrar och medarbetare på Misshandel samt på Svåra tider.

Inget är omöjligt det kan bara vara mer eller mindre besvärligt!!Cool

Annons:
Upp till toppen
Annons: