Annons:
Etikett02-barn-0-12-mån
Läst 4525 ggr
jn84
2010-03-09 23:09

Hur mycket mjölk?

Jag skulle vilja kunna lämna bort dottern över en Amning, men vet inte hur mycket mjölk hon behöver ha med sig.

När jag pumpar får jag ut ungefär 80 ml ur ena bröstet och de gånger hon ätit ur flaska har hon fått två urpumpningar, dvs ungefär 1,5 dl, men det har inte räckt… Hon blir inte nöjd.

Så frågan är, hur mycket ska man pumpa ur? Kan det vara så att hon äter "på tid" som tex hästar dricker vatten och därmed tror att hon inte är mätt fast hon egentligen är det för att mjölk ur flaska går mycket fortare att få i sig?

Annons:
AnnaLundin
2010-03-09 23:59
#1

Hur gammal är dottern nu?

Flaskmatning är ju inte riktigt som Amning, det ger mer mat på mindre tid och det ger också mindre "sug" än Amning för samma mängd mat. Frågan är ju om det är maten eller sugbehovet som inte blir tillfredsställt när hon får mat i flaska? Jag vet inte… Det är kanske en kombination av båda.

Vad jag däremot vet är att portioner på 200 ml inte är särskilt ovanliga för "vana" flaskbarn som hunnit bli några månader gamla.

Om jag vore som du så hade jag faktiskt skickat med en förpackning med färdigblandad ersättning, att ha och ge om det skulle visa sig att hon inte blir nöjd med det du har pumpat ur. Då slipper man ju hamna i sitsen att hon är vrålhungrig - för det är de ju om de inte är mätta, mellanläget existerar inte… Tungan ute - och de inte har något att ge henne.

vinteralvan
2010-03-10 10:59
#2

Jag hade väldigt lite mjölk så jag hade alltid ersättning som tillägg, det funkade perfekt.

jn84
2010-03-10 21:26
#3

#1 Hon är nio veckor nu. Jo, funderar lite som du, att hon kanske inte förstår att hon får lika mycket mat ur flaska som från bröstet, bara att det är lättare och går fortare att få i sig.

Tycker nån borde kunna säga på ett ungefär hur mycket ett barn äter vid en Amning, men verkar ju inte finnas några riktlinjer alls. Kanske ska väga henne innan och efter en Amning för att se hur mycket hon gått upp Flört

Får väl skicka med massor med mjölk. Lagrar ändå i frysen så jag inte ska behöva tokpumpa om det behövs akut nångång.

Reagerar dom nåt på att plötsligt ge ersättning, typ magknip eller nåt? Och kan man ge ersättning lite sporadiskt, tex när man lämnar bort eller så?

AnnaLundin
2010-03-10 23:12
#4

#3 - det varierar väldigt hur mycket de äter/gång. Jag har ju flaskmatat 4 barn och har sett skillnaden - ettan åt gärna mer än 200 ml/gång medan trean sällan gick att få i mer än 150 ml.

Men vid 9 veckors ålder är nog 200-ml-portioner ganska vanligt om man enbart flaskmatar. Hur mkt de äter när man ammar är ju omöjligt att veta. Men om man kör med samma princip som vid Amning - låt barnet äta så mkt det vill ha - så är man ju garderad.

Ja, man kan ge ersättning sporadiskt. Det finns säkert barn som reagerar på det, men magknip och sånt, men jag har inte varit med om det. (mina fick enbart urpumpad bröstmjölk första månaderna, som vid ngt enstaka tillfälle kompletterades med ersättning, för att senare successivt helt gå över till ersättning)

Upp till toppen
Annons: