Annons:
Etikett06-tonåring
Läst 3027 ggr
Mainebusters
2010-03-16 08:22

Är du en curlingförälder?

Jag erkänner, jag är det.. Obestämd

Annons:
AnnaLundin
2010-03-16 09:23
#1

Inte utpräglat i alla fall.

Tangotime
2010-03-16 10:37
#2

Är längesen jag läste/hörde om det där… hur var det nu igen…är det när man "gör allt åt sina barn så dom inte lär sig ta ansvar och växa upp"??

Mainebusters
2010-03-16 11:12
#3

#1  Hur menar du då, inte utpräglat?

#2  Bland annat när man hjälper till lite för mycket i saker och ting, och skjutsar hit och dit.

http://www.svd.se/nyheter/idagsidan/barnunga/hogt-pris-forfriktionsfri-barndom_119491.svd

Men jag gör absolut inte allt åt henne, men det skjutsas mycket, och visst vill jag hennes bästa, och ibland känner jag att jag gör för mycket och köper för mycket. Bortskämd, visst, Men har man bara en så.. Flört

Så jag kanske är en curlingförälder till 50 % då..

Tangotime
2010-03-16 11:24
#4

Nu är ju Ella bara 1½år såå jag vet inte hur jag kommer att bli sen. Men just nu så får hon göra mycket själv. Hon får försöka själv innan jag hjälper henne osv. Hon kommer inte att få allt serverat utan kommer få försöka själv först och går det inte så hjälper jag. Att skjutsa på barnen behöver väl inte betyda att barnen blir lata och inte klarar att ta sig från A till B själv sen? Jag kommer skjutsa Ella till vissa saker och hämta för att kunna hålla lite bättre koll. Men jag ser ju folk som skjutsar och hämtar i skolan jämt och vissa bor 10min promenad där ifrån. Sen beror det ju på hur man bor och vilken årstid det är.

Det är ju jätte svårt att vara mitt i mellan och inte dra över för mycket åt något håll.

AnnaLundin
2010-03-16 13:00
#5

#3 - jag menar att visst försöker jag hjälpa barnen, men jag kan inte påstå att jag sopar banan för dem så att de kan ta sig dit de (föräldrarna?) önskar utan hinder på vägen.

Mainebusters
2010-03-16 13:42
#6

#5  Okej, då förstår jag vad du menar.

Min dotter är ju snart 17, så jag skjutsar hellre för mycket än för lite. Då ser jag också vilka kompisar hon har, jag slipper sitta och oroa mig på natten när hon ska komma hem osv.

Skjutsar också till aktiviteter. Och på henne och kompisar när de ska göra något i stan.

Och sedan har man ju svårt att säga nej när hon vill ha saker, men hon får heller inte vad hon vill, utan ett nej blir det allt emellanåt.

#4  När min var liten så fick hon allt försöka klä sig själv m.m.. men det är nu när de är stora som man försöker hänga med lite, så att de inte hamnar i dåligt sällskap och man lägger sig i lite. Men blir det för mycket då säger hon allt till! Flört

Men jag resonerar som så att det är bättre att vara för nyfiken än inte bry sig så mycket.

Annons:
Tangotime
2010-03-16 20:15
#7

#6 Visst är det så! Mycket hellre vara lite "för på" sina barn än för lite! Många bryr sig ju om sina barn mycket ändå, men dom kanske inte INTRESSERAR SIG så mycket som jag tycker att dom borde. Just det här med att hålla lite knas på vart dom är och vem dom umgås med osv.

Mainebusters
2010-03-16 21:04
#8

Och jag märker att det faktiskt inte alls är impopulärt att jag vill ta del av hennes intressen och göromål, tvärtom! Oftast iaf.. Flört

[kvasthilda1972]
2010-03-17 10:13
#9

min dotter är 15 mån men jag hoppas att jag inte blir en curlingförälder…

Min sambos 16 åriga dotter bor hos oss och där är vi konsekventa, hon vet vad som händer om hon skolkar eller missköter sig… Då ryker mobilen en vecka…

När hon inte bryr sig om att stiga upp på morgonen så hon kommer för sent till skolan blilr det till att diska på kvällen… Så nu är det ytterst sällan hon gör det… :)

AnnaLundin
2010-03-17 10:18
#10

Det är ju ganska stor skillnad mellan att uppmuntra och stötta sina barn eller att sopa banan framför dem så att de inte behöer stöta på något motstånd alls i livet….

VI bor ju på landet med dåliga kommunala kommunikationer, så skjutsa och hämta kommer vi alltid får göra. Men vill barnen hålla på med aktiviteter kommer det också krävas att de lägger manken till  - både på själva aktiviteten och på hemmaplan.

Nu är våra barn fortfarande relativt små, men curla kan man ju göra även med dem. Det har hänt här att dåligt beteende har gjort att dagens aktivitet har ställts in.

Mainebusters
2010-03-17 10:31
#11

#10  Ja, vi har dåliga kommunikationer här på landet. Så det blir mycket skjutsa på vinterhalvåret. Sedan finns moppen att tillgå. (Som hon fritt fick välja vilken hon ville ha, sprillans..)

Men sopa banan, så inget motstånd finns, nej det gör jag inte. Straff? Nej, det förekommer inte här. Vi pratar igenom saker och ting, och dessutom så har det inte varit något speciellt att straffa för heller. Görs inte läxorna så finns det ett bra skäl. Och då tas det upp i skolan.

Men jag skulle aldrig ta mobilen för henne. Däremot har det hänt någon enstaka gång att datorn inte ska användas en kväll. Och det är verkligen ett straff.. Flört

Nästa år är det dags för körkort. Som vi betalar, och där har vi inga restriktioner som att man inte får röka, för då får de betala själva.

AnnaLundin
2010-03-17 11:00
#12

#11 - straff är väl en definitionsfråga. Jag tycker det är viktigt att barnen lär sig att dåligt beteende ger konsekvenser. Och man får ju ta det på den nivå som barnet förstår. Och konsekvensen måste komma inom en rimlig och överskådlig tidsplan.

Exempel ur min verklighet: Treåringen som (i flera timmar) vägrar ställa sig upp för att få hjälp att ta av sig overallen - får inse att den planerade utflykten till simhallen brinner inne. (tydlig konsekvens, samma dag).

Har man en tonåring så är ju en moppe ett sätt att ge dem frihet att själva välja, vill de ta sig till ridningen två dagar i veckan så kan de göra det själva. Vill de inte så stannar de hemma, hoppar de över hälften av gångerna kanske man får börja ställa krav - "ska jag betala ridningen för dig så får du se till att åka dit också".
En curlingförälder kanske skulle se till att ridkläderna ligger framlagda när tonåringen kommer hem från skolan, se till att de dyrt inköpta tävlingsponnyerna är borstade och klara så att tonåringen kan lägga sin energi på att rida.

Tangotime
2010-03-17 12:12
#13

Ett väldigt bra tips är att läsa "Våga vara förälder" av Alf B Svensson. Han har mycket bra råd att komma med i sina böcker!!!

Annons:
Upp till toppen
Annons: