Annons:
Etikett18-utrustning-säkerhet
Läst 8712 ggr
Linn
2010-04-02 17:22

Vilse i barnvagnsdjungel.

Jag tror att vi är rätt på det klara på vad det är vi vill ha för vagn, nu måste vi bara hitta den. Tänkte att ni kanske kan hjälpa oss.

Vi vill ha en barnvagn med:

  • 4 hjul varav de främre ska vara svängbara
  • ställbart handtag, dock inte teleskop utan den böjbara varianten
  • gärna relativt hög liggdel
  • hård liggdel
  • möjlighet att ha sittdelen både framåtvänd och bakåtvänd
  • relativt lätt att lyfta

Det är de större delarna som vi vet, sedan hade det ju vart fiffigt med tillexempel stort utrymme under vagnen osv. Vi har mestadels stadsmiljö att köra i och vi har stort bagage i bilen. Är det någon som kan klura ut vad det är för barnvagn vi är ute efter?

____________________________________________________

Linn

Sajtvädinna Florist.ifokus
Medarbetare GodaNyheter.ifokus och Barnlöshet.ifokus

Annons:
regskylt
2010-04-03 01:58
#1

Låter precis som min Britax-vagn :)

Jag har dock modellen från 2008. Hade inte liggdelen. Helt underbar vagn!

http://images.google.se/images?hl=sv&q=britax+vigour+4%2B&um=1&ie=UTF-8&ei=g2e2S6GqHM3d-Qbr44D9Ag&sa=X&oi=image_result_group&ct=title&resnum=4&ved=0CB8QsAQwAw

Linn
2010-04-03 09:34
#2

vad tycker du om den Lowe? Jag har tittat en del på den och det är den jag tycker bäst om för tillfället. Tycker du att ligg och sittdelen är vinglig i fästet, är det något som stör dig i sådana fall? Sambon skulle dock vilja ha en som inte är så stum, med lite bättre fjädring i.

____________________________________________________

Linn

Sajtvädinna Florist.ifokus
Medarbetare GodaNyheter.ifokus och Barnlöshet.ifokus

johan
2010-04-03 23:31
#3

Som vanligt önskar man att man fick köpa barnvagn när man redan haft ett par stycken så man vet vad man gillar, ogillar och trodde att man krävde fast som inte var så viktigt. :)

Om jag hade köpt ny vagn idag hade det tveklöst blivit en Baby Jogger. Om jag dessutom vetat att vi skulle få ett till barn medan nummer ett fortfarande behöver vagn så hade det blivit en Baby Jogger City Select.

Några saker som ökar mitt ha-begär:

  • Flexibel bortom det mesta! Du kan superenkelt växla mellan hårdlift, framåtvänd sitt del, bakåtvänd sittdel, sätta i babyskyddet du har i bilen.
  • Fungerar som syskonvagn utan att man antingen behöver ha en jobbigt bred vagn eller att barnen sitter över och under varandra.
  • Superenkel(!!!!) att fälla ihop och tar lite plats i bilen.
  • Lätt!
  • Sufflett och myggnät är inbyggt i vagnen
  • Enormt utrymme under vagnen - speciellt när man har hårdlift eller bakåtvänd sittdel. Dessutom är det stor öppning så det är lätt att få in och ut sakerna. (Titta på detta!!! Det kommer bara viktigare än du kan förutspå innan du får barn)
  • Jogging-vagnen jag har från Baby Jogger är den enda vagn jag använder för vår sittande tjej, så jag litar helt enkelt på att de gör bra grejer.
  • Trots att den kan vara både liggvagn och tvillingvagn är det inte större än en normal sittvagn eller förväxt sulky.

Bilderna på nätet gör den inte rättvisa. Man behöver se och klämma på den för att förstå.

För oss hade den ersatt både ligg/sitt-vagnen, sulkyn och tvillingvagnen och fungerat lika bra för ett som två barn.

Men vi har varit väldigt nöjda med Brio Kombi och Kronan Sulky också.

Mvh // Johan

Född vid 334.00 PPM

Linn
2010-04-04 00:09
#4

jadu johan, den verkade ju onekligen praktisk. Vad ligger den på i pris? Tack så mycket för ett väldigt engagerat svar, uppskattas verkligen!

____________________________________________________

Linn

Sajtvädinna Florist.ifokus
Medarbetare GodaNyheter.ifokus och Barnlöshet.ifokus

johan
2010-04-04 01:29
#5

Priset varierar beroende på tillbehör. Gissar på runt 8000 för chassi och en insats.

Men det är ju både ligg-, sitt- och sulky i ett. Och tvillingvagn. Jag tror de flesta med tvååringar har minst två vagnar, så räkna in det i prisbilden från början. Och få morfar att sponsra vagnen. :)

Mvh // Johan

Född vid 334.00 PPM

Zahara
2010-04-04 09:09
#6

Jag har själv en emmaljunga duo edge som jag är jäte nöjd med! Finn så man själv kan plocka ihopa chassi då det finns olika modeler. själv har vi inte svängbara hjul men bor på landet! Kanom då den är ganska hög oich jag och gubben är långa! stabil med gott om platts under och man kan välja körhåll både på ligg och sitt delen. lite stor när man fäller ihopa men den går in i vår saab 9-5

inget är omöjligt. Det tar bara lite längre tid! gottoblandat

medarbetare på scrapbooking.ifokus

Annons:
Linn
2010-04-04 14:44
#7

#5 svärföräldrarna ska sponsra halva vagnen har dom sagt.

#6 jag vet inte riktigt varför men jag har fått för mig att emmaljunga är rätt klumpiga.. fast dom kanske bara är robusta? Vi har en kombi med stort bagage så den biten är det inga problem med.

____________________________________________________

Linn

Sajtvädinna Florist.ifokus
Medarbetare GodaNyheter.ifokus och Barnlöshet.ifokus

johan
2010-04-04 15:22
#8

De Emmaljunga jag kört har varit stora och tunga. Motsvarande Brio är lättare och har bättre lastkorg tycker jag.

Mvh // Johan

Född vid 334.00 PPM

Linn
2010-04-04 15:41
#9

Men brio har mycket lägre liggdel?

____________________________________________________

Linn

Sajtvädinna Florist.ifokus
Medarbetare GodaNyheter.ifokus och Barnlöshet.ifokus

JohannaMax
2010-04-04 18:48
#10

#9 Min Brio har hög liggdel, jag är 180 lång o vill inte ha låg. Dock gillar jag den inte som sittvagn. Har en sån med hårdlift. Så i sommar blir det en Emmaljunga Scooter, det hade jag en till dottern men jag vill inte köra runt Victor i en rosa så jag sålde den…

Mode & Skönhet.iFokus -sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

Linn
2010-04-04 19:09
#11

#10 vilken brio har du?

____________________________________________________

Linn

Sajtvädinna Florist.ifokus
Medarbetare GodaNyheter.ifokus och Barnlöshet.ifokus

johan
2010-04-04 20:17
#12

Tycker inte vår brio kombi är så låg. Man får in tre stående Icapapperskassar under vagnen.

Mvh // Johan

Född vid 334.00 PPM

JohannaMax
2010-04-04 21:12
#13

#11 Den jag har heter numera Happy Kombi, den har fasta hjul men jag bor på landet o de svängbara funkar inte på grusvägar. Tycker iof inte att de är bra öht särskilt inte när de är små…

Mode & Skönhet.iFokus -sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

Annons:
Linn
2010-04-04 22:43
#14

#13 jag har dock en del värk i kroppen så det hade vart väldigt skönt med svängbara hjul så att man slipper häva vagnen när man ska svänga och så…

____________________________________________________

Linn

Sajtvädinna Florist.ifokus
Medarbetare GodaNyheter.ifokus och Barnlöshet.ifokus

JohannaMax
2010-04-04 23:09
#15

#14 Det har jag med men jag tyckte svängbara hjul var hemska, de bara hoppar o far så det ryster i vagnen hela tiden medan de andra går mjukt o fint o bara behöver en liten "puff" när man svänger.

Mode & Skönhet.iFokus -sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

Linn
2010-04-04 23:49
#16

#15 även på asfalt?

____________________________________________________

Linn

Sajtvädinna Florist.ifokus
Medarbetare GodaNyheter.ifokus och Barnlöshet.ifokus

JohannaMax
2010-04-04 23:54
#17

På sommaren går ju an men tänk vintern när de grusar o det är ett h*****e att ta sig fram i snön med små hjul.

Mode & Skönhet.iFokus -sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

Linn
2010-04-05 00:00
#18

men jag är inte ute efter små hjul om jag kan välja, finns stora vridbara hjul också.

____________________________________________________

Linn

Sajtvädinna Florist.ifokus
Medarbetare GodaNyheter.ifokus och Barnlöshet.ifokus

Linn
2010-04-05 01:32
#19

något annat förslag på vagn? någon annan som har efrarenhet av britax vagnen?

____________________________________________________

Linn

Sajtvädinna Florist.ifokus
Medarbetare GodaNyheter.ifokus och Barnlöshet.ifokus

johan
2010-04-05 02:20
#20

Så länge det inte handlar om att vända på en femöring i butiker så är det inte någon större fördel med svängbara hjul tycker jag. Håller med #17 om att det bara är jobbigt när man går promenad, även om man låser hjulen.

Fjädringen spelar stor roll för hur mycket "hävande" det krävs. Brio Kombi har mycket fjädring och kräver med nedåttryck på handtaget för att köra på två hjul än en vagn med hård eller ingen fjädring.

Mvh // Johan

Född vid 334.00 PPM

Annons:
Linn
2010-04-05 11:42
#21

mamma har en stor otymplig syskonvagn som har svängbara framhjul och det tycker jag underlättar mycket men det kanske bara är för att den är så stor då?

Det är inte lätt det här alltså! Vet ni hur lång leveranstid det brukar vara på barnvagnar?

____________________________________________________

Linn

Sajtvädinna Florist.ifokus
Medarbetare GodaNyheter.ifokus och Barnlöshet.ifokus

johan
2010-04-05 11:49
#22

Varierar mycket. Bäst att fråga.

Tvillingvagnar är otympliga. De väger ju så mycket mer.

Mvh // Johan

Född vid 334.00 PPM

Linn
2010-04-05 12:35
#23

Får ta en sväng och kika på Baby Jogger vagnen. Fanns inte just här där vi bor men en liten bit härifrån. Eller så kan man ju hoppas på att det finns någon återförsäljare på Baby Barn mässan i gbg till helgen. Det var väl dock inte riktigt prisklassen vi hade tänkt oss.

____________________________________________________

Linn

Sajtvädinna Florist.ifokus
Medarbetare GodaNyheter.ifokus och Barnlöshet.ifokus

johan
2010-04-05 12:44
#24

Nej, det är det aldrig. :)

Men se det som att den både är en liggvagn, sittvagn och sulky i ett. Du kommer garanterat köpa en sulky också när ditt barn är 1,5-2 år.

Och det har ju hänt förr att man får fler än ett barn, trots att det inte finns i ens världbild att det kan gå snabbt. :)

Mvh // Johan

Född vid 334.00 PPM

Linn
2010-04-05 12:52
#25

Kollade på hemsidorna hos återförsäljarna och den butiken som låg här i närheten hade tydligen inte baby jogger. men det verkar som att någon av återförsäljarna i gbg skulle till baby barn mässan så man får väl hoppas att dom har med vagnen dit. får fortsätta kolla och se om jag hittar lite bättre prisuppgifter någonstans.

____________________________________________________

Linn

Sajtvädinna Florist.ifokus
Medarbetare GodaNyheter.ifokus och Barnlöshet.ifokus

Linn
2010-04-05 12:53
#26

tycker förövrigt att 2-3 år mellan barnen är lagom så jag kommer säkerligen behöva en syskonvagn så småningom i alla fall ;)

____________________________________________________

Linn

Sajtvädinna Florist.ifokus
Medarbetare GodaNyheter.ifokus och Barnlöshet.ifokus

Linn
2010-04-06 22:23
#27

Föresten johan, hur tycker du att baby jogger'n är i "fjädringen"?

____________________________________________________

Linn

Sajtvädinna Florist.ifokus
Medarbetare GodaNyheter.ifokus och Barnlöshet.ifokus

Annons:
johan
2010-04-07 10:24
#28

För City Select vet jag inte. Har bara dregglat över den i butik och då tänte jag inte på det, men för joggingvagnen från Baby Jogger så är den underbar. Inte svampig utan mer som något som äter upp gropar på grusvägar till frukost.

Mvh // Johan

Född vid 334.00 PPM

Linn
2010-04-07 22:48
#29

Aah, jag trodde du hade en city select. Nu är det inte långt kvar tills baby barn mässan (nu på lördag) och fastnar jag inte för en barnvagn där går jag och stoppar huvudet någonstans, kanske inte i sanden men tvätthögen.

____________________________________________________

Linn

Sajtvädinna Florist.ifokus
Medarbetare GodaNyheter.ifokus och Barnlöshet.ifokus

johan
2010-04-07 23:29
#30

Nej tyvärr, men om det ny vagn idag hade det blivit den.

Mvh // Johan

Född vid 334.00 PPM

Linn
2010-04-07 23:30
#31

Okej.

Har ni tips på vad jag ska tänka på när jag testar alla barnvagnar på lördag?

____________________________________________________

Linn

Sajtvädinna Florist.ifokus
Medarbetare GodaNyheter.ifokus och Barnlöshet.ifokus

Bumsibum
2010-04-09 11:12
#32

jag gillar dom "vanliga" vagnarna som alltid funnits 4 fasta hjul 2 back och 2 fram! Glad dom med 3 hjul gillar jag minnst tror jag, uch. Hade en jätte bra stabil emmaljunga liggvagn spom jag tyckte var sjukt bra i alla väder, snö som icke snö, kan tänka mig att snurr djul inte alls är bra i snö. Nu är dottern 2½ och har sullky en bra brio sitty! med 4 fasta hjul! Skrattande

johan
2010-04-09 12:35
#33

Här är min checklista nu när man kört vagn varje dag i över två års tid:

  • Att den känns bra att gå snabbt med. Det värsta som finns är att ständigt sparka i korgen under vagnen.
  • Att den är lätt att svänga med. Just det här är svårt, för när du går snabbt vill du ha en vagn som går stabilt framåt, men när du är i en butik vill du kunna svänga enkelt. Man får fråga sig vad man gör och uppskattar mest.
  • Att suffletten ger skugga även med hårdlift i vagnen. Vår Brio går inte att fälla fram längre än rakt upp (typ kl 12) när hårdliften sitter i eller man har fullt liggläge. Vissa vagnar har bättre suffletter eller en extra keps som kan fällas ut.
    Personligen avskyr jag att ha parasoll på vagnen för att man aldrig får det sitta bra i minsta lilla blåst, det är hopplöst att gå med på stan. Hellre en bra sufflett!
  • Att den är lätt att fälla ihop och fälla upp. Detta är extra viktigt om ni har bil och ofta har med vagn. En stor vagn som väger 15-20 kilo är inte kul att lyfta in och ut.
  • Att det är lätt att packa under vagnen. De flesta vagnar har ganska bra utrymme under vagnen, men ibland så är det svårt att få in sakerna där. På vår Kronan-sulky får man t ex inte in en väska, men man får in allt innehåll i väskan. Men då får man liksom packa ur hela väskan i vagnen.
  • Att fotstödet är stabilt. På vissa vagnar hoppar det ned hela tiden, vilket är irriterande när barnen är så små att man vill ha det som en förlängning av sittdelen.
  • Kolla vilka tillbehör som ingår. Du kommer garanterat vilja ha både regnskydd och myggnät. I vissa vagnar finns detta inbyggt i vagnen eller ingår, i andra får man köpa till det och som vanligt är de duktiga på att ta betalt för skitsaker. Räkna med att ett originalregnskydd kostar mellan 250-400 kr.
  • Är vagnen stabil? Vad händer med stabiliteten om du hänger en välfylld skötväska på vagnen? Vad händer om barnen sitter på knä framåt mot ryggstödet och hänger? När du är i läget att du inte vill ha sittdelen framåtvänd, men barnet börjar bli rörligt kommer det stå på knä och sitta framåt. Då vill man inte vagnen plötsligt blir instabil och kan välta framåt.
  • Vad är det för däck? Luftfyllda däck (som på en cykel) är mjukare och rullar jämnare, men man får punktering då och då. Plastdäcken håller alltid, men blir stötigare? Var ska du gå mest? Skog och grus = luftdäck. Stad = plast.
  • Hur ställer man ryggstödet? På Brio Kombi finns tre lägen, på Kronan kan man ställa det precis som man vill. Båda har sina för- och nackdelar.
  • Om du köper en vagn med svängbara framhjul så se till att de går att låsa och att de verkligen är stabilt låst då. Ska du gå en längre promenad är det otroligt irriterande med vobblande hjul.
  • Mjuk fjädring gör det skönare att åka, inte minst i skog och på grus, men det gör också vagnen svårare att vända på en femöring eller skumpa upp för trappor. Hur använder du vagnen mest?
  • Vagn med endast ett framhjul är läskigare att åka upp för rulltrappa med.

Sedan skulle jag även slå ett slag för åkpåsen. Du kommer använda den dagligen större delen av höst, vinter och vår. Här är några saker jag önskar jag visste från början:

  • Att den går att öppna helt och hållet så att man kan ha den dubbelvikt under barnet.
  • Att man det går att fästa bra i vagnen. Vissa har som ett örngott så man kan hänga den på ryggstödet, andra har gummi eller kardborrband under. Det är väldigt lätt att åkåsen glider ned och plötsligt ligger fötterna utanför vagnen.
  • Om man har ett livligt barn är det skönt om det finns färdiga hål för säkerhetsbältet så att man kan spänna fast barnet i åkpåsen.
  • Att den går att tvätta och torktumla.
  • Att den tål lite vatten.
  • Ett plus är att åkpåsen har lite som en keps upptill. Det gör det lite mer vindskyddat och mysigt.
  • Vissa åkpåsar får att göra kortare vilket kan vara ett plus så att en lite bäbis inte försvinner ned i den. :)
  • Det kan även bara bra att tänka på att åkpåsen är användbar för större barn också, så tänk på att den ska vara tillräckligt lång. De flesta barn sover tills de är 2-3 år och då är man drygt 1 meter lång.

Vi har en Mammut Ajungilak till vår tvååring. Supermysig, men tyvärr inga hål för bälte. Å andra sidan är det mer än sovsäck som är perfekt som åkpåse än en regelrätt åkpåse.

Lycka till! Det är kul med varnvagn! :)

Mvh // Johan

Född vid 334.00 PPM

Linn
2010-04-10 01:06
#34

Johan, jag måste bara säga att jag är oerhört tacksam för dina engagerade svar! Super roligt att läsa! Ska försöka komma ihåg så mycket som möjligt i morgon och hoppas på att jag hittar en eller ett par modeller jag gillar. Ser verkligen fram emot mässan med mamma :D

____________________________________________________

Linn

Sajtvädinna Florist.ifokus
Medarbetare GodaNyheter.ifokus och Barnlöshet.ifokus

Annons:
Linn
2010-04-11 00:37
#35

Det verkar som att jag får härma strutsen och stoppa huvudet i tvättkorgen eller något.

har haft en riktigt rolig dag på mässan med mor min, lillebror på 7 månader var med och folk trodde att han var min och missade min lilla mage. Fick köpt mig en tunika och ett kit att göra en gipsavgjutning av magen sen när den blir stor.ska även troligtvis köpa en bärsele i morgon men den får jag köpa här där jag bor men för mässpriset, de hade ingen kvar på mässan, en ergo baby sport sele blir det.

och vi tittade på barnvagnar och vi frågade och tittade och kände och klämde. Hittade ingen som kändes som "the vagn" men den jag gillade bäst var britax b-smart (britax vigour 4+ var föregångaren). Hittade en monter som visade Baby Jogger och jag kan inte påstå att City selecten föll mig i smaken, inte till det priset. sambon lägger största vikten på att vagnen ska gå att gunga och inte vara stum.

Jag har kört mammas emmaljunga större delen av dagen och jag har haft riktigt ont i handlederna efter allt vägande för att svänga med den så en vanlig hederlig vagn med fyra fasta hjul är nog något som jag helt enkelt inte klarar av att köra. Har ju som sagt problem med kronisk värk så om jag kan slippa just den biten som blir jobbig så hade det vart skönt.

det verkar som det lättaste sättet att klura ut vad för barnvagn vi behöver är att ta en heldag och åka runt till alla butiker vi kan hitta som säljer barnvagnar och förklara för personalen vad vi behöver och se om dom kan få ihop det.

____________________________________________________

Linn

Sajtvädinna Florist.ifokus
Medarbetare GodaNyheter.ifokus och Barnlöshet.ifokus

johan
2010-04-11 13:07
#36

Låter som att du och sambon får ha varsin vagn. :)

Mvh // Johan

Född vid 334.00 PPM

Linn
2010-04-11 15:18
#37

Gör nästan det va? ;)

____________________________________________________

Linn

Sajtvädinna Florist.ifokus
Medarbetare GodaNyheter.ifokus och Barnlöshet.ifokus

Linn
2010-05-17 21:18
#38

Nu på onsdag åker jag och sambon till Göteborg för att finkamma alla butiker vi kan hitta. Håll tummarna! Om det är någon mer som har något tips så kom gärna med dem :D

____________________________________________________

Linn

Sajtvädinna Florist.ifokus
Medarbetare GodaNyheter.ifokus och Barnlöshet.ifokus

MagArne
2010-05-19 16:07
#39

Vagnar med svängbara framhjul har oftast bara fjädring på bakhjulen och den fjädringen brukar vara ganska hård. Det är säkert inget hinder om man bara går på släta trotoarer och i varuhus.

Vi köpte en Emmaljunga Cerox 2.0 med fyra fasta hjul. Var enda vagnen som var så pass låg att gå in i bagaget på bilen. Den har samma fjädring fram och bak som Nitro City och Ozone City har på bakhjulen. Den fjädringen är ganska hård om man jämför med Edge Duo Combi och City Cross. Brios vagn med fyra fasta hjul är ännu mjukare i fjädringen.

Cerox 2.0 är ganska låg vilket påverkar undre lastutrymmet negativt. Men lägre tyngdpunkt ger en stabilare vagn och med den lite hårdare fjädringen är den nog nästan ovältbar.

Du får provgå några vagnar när du är i göteborg och kör vagnarna även på gräsmattan så du får lite känsla hur de är offroad.

Linn
2010-05-19 21:35
#40

Jag tror att vi har hittat våran vagn. Brio Go. Lite dyr är den allt men jag tror att det är bättre att köpa en vagn som man verkligen gillar som är lite dyrare än en halvdan vagn för halva priset. Så nu kommer vi försöka finkamma blocket (har ni tips på andra sidor så säg till).

Är det någon som provat den eller har en?

____________________________________________________

Linn

Sajtvädinna Florist.ifokus
Medarbetare GodaNyheter.ifokus och Barnlöshet.ifokus

MagArne
2010-05-22 17:00
#41

Hade det inte varit för att brio har så jäkla fula hjul på sina barnvagnar så hade jag nog lätt kunna tänka mig en. De måste ju förlora massor av kunder på denna designmiss?

Annons:
Linn
2010-05-22 17:30
#42

Tja, hjulen är ju inte super snygga, men känner att det finns så många fördelar med den här vagnen att jag kan stå ut med de fula hjulen.

____________________________________________________

Linn

Sajtvädinna Florist.ifokus
Medarbetare GodaNyheter.ifokus och Barnlöshet.ifokus

MagArne
2010-05-22 19:17
#43

Den blir nog alla tiders Skrattande

johan
2010-05-22 20:12
#44

Man kan väl välja vilka hjul och däck man vill ha.

Mvh // Johan

Född vid 334.00 PPM

Bumsibum
2010-05-22 22:14
#45

alt annat öär ju snggt med den, o sååå fula är ju inte hjulen! man kan ju inte gå efter hur hjulen ser ut… så länge man är bekväm med dom o resten av vagnen är snygg Flört

Linn
2010-05-23 01:04
#46

Johan, jo, visst, köper man den ny kan man säkert välja andra hjul, men vi letar för fullt på blocket så vi får ta dom hjulen som är med helt enkelt :P Sedan tycker inte jag hantaget är super snyggt heller och tycker det ser lite skumt ut med så mycket utrymme mellan liggkorgen och ramen, MEN den har allt vi letar efter och det är det jag lägger vikten vid. och handtaget ser bättre ut när det är vinklat, vilket det kommer vara när jag kör den och det är ergonomiskt vilket inte skadar. det stora utrymmet mellan ramen och korgen försvinner ju även med korgen, för om jag inte minns helt fel är sittdelen bredare.

____________________________________________________

Linn

Sajtvädinna Florist.ifokus
Medarbetare GodaNyheter.ifokus och Barnlöshet.ifokus

Linn
2010-06-18 23:19
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#47

VI HAR KÖPT BARNVAGN! Finally! En Brio Go blev det. Vitt chassi med svart ligg och sitt del. 5000kr fick vi betala. Men jag är jätte nöjd och det känns helt underbart att ha den biten ur världen!

____________________________________________________

Linn

Sajtvädinna Florist.ifokus
Medarbetare GodaNyheter.ifokus och Barnlöshet.ifokus

Linn
2010-06-18 23:19
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#48

Liggdelen

____________________________________________________

Linn

Sajtvädinna Florist.ifokus
Medarbetare GodaNyheter.ifokus och Barnlöshet.ifokus

Annons:
Bumsibum
2010-06-19 11:56
#49

va skoj, måste va skönt! Glad

fin! Glad

Linn
2010-06-19 21:27
#50

Känns underbart att ha det avklarat. fick köpt spjälsäng idag också :)

____________________________________________________

Linn

Sajtvädinna Florist.ifokus
Medarbetare GodaNyheter.ifokus och Barnlöshet.ifokus

Bumsibum
2010-06-21 19:13
#51

gött.. :)
när e de dax ? :)

Linn
2010-06-22 00:52
#52

2 september är det dags, så jag är i vecka 30 nu. Har köpt tyg till gardiner och för att klä om farmors gamla gungstol idag. Nu är det bara en tripp till IKEA kvar sen är allt införskaffat.

____________________________________________________

Linn

Sajtvädinna Florist.ifokus
Medarbetare GodaNyheter.ifokus och Barnlöshet.ifokus

Bumsibum
2010-06-22 01:00
#53

ah, skönt att ha allt fixat… :)
nästan allt iaf, glöm ej packa BB väskan itid! Tungan ute

Linn
2010-06-22 01:12
#54

BB väskan tänkte jag packa när vi kommer tillbaka från semestern, precis i början på augusti, då är det en månad kvar.

Ja, det är skötmöbel och byrå kvar.

____________________________________________________

Linn

Sajtvädinna Florist.ifokus
Medarbetare GodaNyheter.ifokus och Barnlöshet.ifokus

Bumsibum
2010-06-22 01:19
#55

ok, låter bra tycker jag… Glad

ok! Glad

Annons:
Linn
2010-07-04 00:55
#56

Nu är barnrummet möblerat. Det som saknas är gardiner och dom har svärmor med sig för att sy på lite när hon har tid på semestern så dom kommer med hem från Öland i början på augusti.

Här kan ni se bilder på bloggen om ni vill.

____________________________________________________

Linn

Sajtvädinna Florist.ifokus
Medarbetare GodaNyheter.ifokus och Barnlöshet.ifokus

Bumsibum
2010-07-07 12:37
#57

fint, inte så sött, men ganska så fint.. Glad

Linn
2010-07-07 22:40
#58

#57 jag är inte så mycket för supersött. som sagt är det lite som saknas som ska mjuka upp rummet, men det kommer nog ändå inte bli sött.

____________________________________________________

Linn

Sajtvädinna Florist.ifokus
Medarbetare GodaNyheter.ifokus och Barnlöshet.ifokus

Bumsibum
2010-07-08 16:53
#59

okej, ne inte alla som är de ju! Glad

johan
2010-07-09 13:03
#60

Har ni skötbordet i sovrummet? Är inte det rätt opraktiskt med tanke på att man så ofta vill ha tillgång till vatten?

Mvh // Johan

Född vid 334.00 PPM

Linn
2010-07-09 22:17
#61

johan, jag har funderat som en idiot över det här med skötbordet i barnrummet. jag tänkte såhär:

Vi har ett badrum där det inte finns plats för skötbord. Dock har vi en pytteliten toalett där vi nu har återvinningen. här skulle man kunna ha ett vägghängt skötbord, det finns dock en del negativa bitar med det nämligen: sambon får knappt plats att vända sig där inne, vi måste göra av återvinningen någon annanstans och den har man ju gärna någonstans där den inte syns. visst finns det ett handfat precis bredvid en men då på vänster sida och jag har inte riktigt fått så bra kontakt med min vänster kroppshalva :P sedan är det förvaringsfrågor, det är så smalt så det finns ingen plats för någonstans att ha blöjor, sedan vill gärna jag ha kläder i anslutning till skötbordet.

så jag tänkte vidare såhär:
det finns på ikea plast "hinkar" att hänga på sidan av skötbordet där man till exempel kan ha vatten i. Visst, det blir lite omständigt att byta vatten varje gång innan man ska byta blöja men jag tänker att det kanske man inte behöver stå ut med så länge. Jag tänker istället att när barnets nacke är stabil nog kan man skölja rumpan i handfatet och sedan fortsätta in till skötbordet för att ta på ny blöja och klä på barnet.

inte allt för smidigt på något sätt men det slutade med att det fick bli skötbord i barnrummet. Skulle det bli väldigt omständigt sedan är det ju inte värre än att man införskaffar sig ett vägghängt skötbord och tar bort skötdelen på det gamla och gör en hylla av den istället.

För övrigt pågår det gissning på när Lilla Liten ska kika ut på bloggen om ni vill vara med att gissa. Svärmor har även postat gardinerna idag så dom kommer snart upp i barnrummet :)

____________________________________________________

Linn

Sajtvädinna Florist.ifokus
Medarbetare GodaNyheter.ifokus och Barnlöshet.ifokus

johan
2010-07-10 00:56
#62

Ajdå. Vi har alltid haft turen att ha badkar i våra lägenheter eller som nu i radhuset. Det underlättar ju.

Kissiga blöjor är ju egentligen inga problem, dom byter man ju lite var som helst när som helst, men nummer två tycker jag är knepigt utan tillgång till vatten. Går nog åt många baby wipes hos er då… :)

Mvh // Johan

Född vid 334.00 PPM

Annons:
Linn
2010-07-10 10:00
#63

Som sagt, det finns ingen riktigt smidig lösning så det fick bli såhär ;) När de gjorde stamrenoveringen i lägenheten valde vi bort badkar vilket jag ångrar nu, dock hade vi inte fått plats med någon tvättmaskin i badrummet vilket vi letar efter nu.

____________________________________________________

Linn

Sajtvädinna Florist.ifokus
Medarbetare GodaNyheter.ifokus och Barnlöshet.ifokus

johan
2010-07-10 12:16
#64

I början hade vi ett uppböåsbart Ikea-skötbord på tvättmaskinen. Gick bra att par månader när de var små.

Mvh // Johan

Född vid 334.00 PPM

Linn
2010-07-10 22:12
#65

När vi väl får köpt en tvättmaskin kommer den ändå hamna för långt bort från handfatet i alla fall så det funkar inte det heller…

____________________________________________________

Linn

Sajtvädinna Florist.ifokus
Medarbetare GodaNyheter.ifokus och Barnlöshet.ifokus

Linn
2010-07-27 22:03
#66

Nu har jag fått upp de nya gardinerna och jag tycker i alla fall att det blev mysigare i barnrummet. Det är lite svårt att få det riktigt mysigt med de mörka tapeterna. Den 4 augusti ska vi iväg och fota magen så efter det kommer det förhoppningsvis upp några tavlor på väggarna.

____________________________________________________

Linn

Sajtvädinna Florist.ifokus
Medarbetare GodaNyheter.ifokus och Barnlöshet.ifokus

Bumsibum
2010-07-28 20:30
#67

aww va fin mage! Glad

plus jätte fina gardiner söta! Glad

Linn
2010-07-28 22:21
#68

tack bumsibum :)

____________________________________________________

Linn

Sajtvädinna Florist.ifokus
Medarbetare GodaNyheter.ifokus och Barnlöshet.ifokus

Bumsibum
2010-07-28 22:35
#69

så lite så!! Glad

Annons:
zoolatri
2012-08-02 23:08
#70

Nu är det här en gammal tråd men man kanske kan väcks liv i den igen:) är det någon som har erfarenhet av bugaboo cameleon och brio go? Just nu väljer vi mellan dessa två. Vi vill ha en vagn som blir så liten som möjligt när man fäller ihop den:) jag vill att hundarnas mim-bur ska få vara kvar i bilen samtidigt som vi får in en barnvagn:) vi har provat och sett att en brio go går in, men nu har vi fått erbjudande om att köpa en bugaboo som är ett år gammal till ett jättebra pris. Tydligen ska den oxå bli väldigt liten när man fäller ihop den? Tyvärr bor säljarna väldigt långt bort så vi behöver bestämma oss innan vi får den levererad, vi kan inte klämma och känna på just den vagnen innan köpet.

johan
2012-08-04 00:02
#71

#70: Vill du ha bra vagnar som blir små när du fället ihop den tycker jag du ska kolla på Baby Jogger, t ex Baby Jogger City Mini. finns med både tre eller fyra hjul, blir helt platt när man superenkelt fäller ihop den och du kan ha den både med sittdel eller hårdlift.

Vi har två vagnar från Baby Jogger och är supernöjda med båda. Den ena är en Baby Jogger FIT och den andra en City Mini Double.

Grannen är supernöjd med City Mini och har haft den som sittvagn, men nu med hårdlift då dom nyss fick barn.

Kolla in den! Det är som att du får både liggvagn, sittvagn och sulky i samma vagn. TV4 hade ett repotage om vagnar för ett tag sedan då denna vann stort.

Mvh // Johan

Född vid 334.00 PPM

zoolatri
2012-08-04 12:08
#72

#71 tack för tipset, det blev en brio go iallafall. Vi bar inne i butiken för att kolla om de hade bugaboo, då prissänkte de brion i den färgen vi ville ha när vi var där:) 5900 för en brun med svart chassi. Känns väldigt kul att ha gjort det första större inköpet till bäbis:)

Upp till toppen
Annons: