Annons:
Etikett01-allmänt-om-barn
Läst 7699 ggr
johan
2010-03-30 20:55

Bada badkar själv

I vilken ålder vågade du låta ditt barn bada själv utan 100% uppsikt? (ja barnets ålder alltså - inte din)

Mvh // Johan

Född vid 334.00 PPM

Annons:
Linda
2010-03-31 15:58
#1

Johan, vi gjorde det för ett år sedan när de var 6-7 år…och tackvare det så fixade de så att det rann vatten ner till nere våningen 2 dagar innan julafton!!!!!!!!

MAN KAN ALDRIG LITA PÅ DEM…;)

Men nä 100% kan jag nog inte göra förän de är ännu äldre, men däremot så låter vi dem bada själva och går o tittar till dem då och då.

Mina barn är 8, 7 och en på snart 2 år..

Hannapanna
2010-03-31 20:14
#2

Intressant fråga tycker jag och hoppas på flr svar!

Jag har en som snart är två som jag inte lämnar, på så när några sekunder när jag mnåste hämta tex handdukar eller dyligt..  Men skulle kanske kunna lämna honom stubdtals nu. Vi har nära till badrummet vart som helst i lägenheten och man hör honom tydligt alltid för han håller inte tyst.. ;) Blir de tyst får man hasta och kolla lägwet.. ?

Tangotime
2010-04-01 09:54
#3

Ella är 19månader och henne skulle jag aldrig lämna ensam i badkaret. Att lämna henne helt själv och bara titta till, det kommer jag nog inte göra innan hon är runt 7-8år.

Bumsibum
2010-04-01 14:39
#4

min dotter är snart 2½ och jag är alltid där inne, kan lämna 30 - 60sek för att hämta något.. svara i telefon osv. (men då går jag in i badrumet igen o snackar)

och de få gånger jag lämnar 30-60 sek har jag alltid dörren öppen,(till badrumet) så man hör henne väl! Glad

magma
2010-04-02 00:14
#5

Dottern är fem i juni, och med henne började jag nog gå ut ur badrummet (typ för att hämta en sak och gå tillbaka igen, kanske under 30-40 sek, samtidigt som jag hörde henne hela tiden) när hon var 4 år. Men jag vågar förtfarande inte t.ex stå i rummet bredvid och vika tvätt eller liknande! Rätt vad det är så har man missat att man inte hör barnet längre, och då kan det vara för sent… Hemska tanke.

Jag har datorn precis utanför badrumsdörren och behöver bara sträcka lite på halsen så ser jag badkaret, så numera går det att sitta utanför dörren för jag har uppsikt ändå. Sonen är åtta om tre veckor, och med honom vågar jag vara i rummet bredvid. Men jag går ändå in ofta och tittar till, och lyssnar förstås, och jag går aldrig ner på nedervåningen medan han är i badkaret.

Zebben
2010-04-03 11:24
#6

Tänkte på exakt samma fråga. Vi satt nämligen in vårt nya badkar igår efter att ha varit utan en tid. Jag vågar lämna min snart 5 åriga tjej korta stunder, handlar om någon minut eller två, men då hör jag henne hela tiden. I bland kan jag sätta mig i sovrummet och läsa en bok, för då hör jag henne sjunga/prata och plaska under tiden.

Min snart 1 åring lämnar jag inte en sekund. Inte ens om 5 åringen och hon badar samtidigt.

Vet inte när jag kommer våga lämna. Det dröjer nog många år till innan jag lämnar min 5 åring. Och lämnar gör man ju egentligen inte. Men göra andra saker hemma undertiden man hela tiden har ett öra på vad som händer i badkaret.

Varför inte ta tillvara på den tiden då barnen roar sig själva i badet och passa på och sätta/lägga sig i rummet intill och läsa en bok?

Annons:
AnnaLundin
2010-04-05 03:38
#7

Våra barn har badat i badbalja under uppsikt hela tiden. Vi har inget badkar, utan de har alltså haft varsin plastbalja att sitta och bada och plaska i, vilket de fortfarande uppskattar att göra då och då (8, 6 resp 5 år). Jag har väl gått ifrån dem kortare stundenerellt har vi övervakat dem her, men gela tiden - och då inte enbart pga drunkningsrisken utan även för att se till att de inte blöter ner hela badrummet… :P

Fast hade vi haft badkar hade de nog fått badat själva nu, de är alla tre simkunniga och har bra koll på det där med vatten. Fast man hade nog haft båda öronen riktade mot badrummet ändå…

Mirjami-78
2010-04-05 16:20
#8

Badkar får min store son på 11 år bada ensam. Den lille får inte det utan då är jag med hela tiden, men oftast väljer han att stå med duschen istället och duscha sig själv. Han blir 4 år till sommaren. Men jag har alltid dörren öppen till badrummet och om jag går ut så är det en väldig kort stund när han är där inne. Jag hör han alltid men ändå, vill gärna kunna se han med.

Sajtvärd på Singelföräldrar och medarbetare på Misshandel samt på Svåra tider.

Inget är omöjligt det kan bara vara mer eller mindre besvärligt!!Cool

OzzyochJag
2010-04-05 22:23
#9

Min dotter som är 2 år får bada under halv koll, jag kan gå ut korta stunder ur badrummet.

Hon älskar vatten så jag kom ganska tidigt på att sätta henne i badkaret utan proppen i och med duschslangen på, då kan hon inte drunkna i alla fall, så kan hon sitta hur länge som helst.

Lenore
2010-04-05 23:19
#10

Dottern är 19 månader och henne lämnar jag inte ensam i badbaljan en sekund! Kommer nog inte våga gå ifrån ens 30 sek förrens hon är minst 3 år, det känns så onödigt att riskera att något händer. Jag tar helt enkelt med en stol in i badrummet och en bra bok och mobilen ifall det skulle ringa. Då kan jag sitta där och ha koll hela tiden.

Någon skrev att man kan sitta i rummet intill och höra när barnet gör ljud eller plaskar. Men hur ska man veta om barnet plaskar för att det leker eller för att det håller på att drunkna? Om barnet råkar hamna med huvudet ner i vattnet och får panik kvittar det om det kan simma för då kan det gå åt skogen ändå.
Jag ville inte trampa någon på tårna nu alltså utan bara dela med mig av min tanke.

lisette
2010-04-05 23:26
#11

vi har dusch och där får loke vara själv, med badrumsdörren öppen och vi precis utanför.. jag går o tittar till honom med jämna mellanrum, pratar med honom osv.

badkar hade han absolut inte fått vara själv i. han är tre år.

vinteralvan
2010-04-06 12:24
#12

Mina tjejer är 4 och 6 och dom får bada själva med dörren öppen.

AlbaStiffler
2010-05-31 16:33
#13

Vår bästa investering när vi byggde hus var vårt stora badkar, ett sånt med sittplats för två. Än så länge badar vi familjebad, både jag, min man och vår son på 15-16 mån. Mycket mysigt och roligt. Och framför allt, mycket mycket praktiskt då vi är två som kan fiska upp honom när han halkar omkring…

I övrigt är inte frågan om att bada själv aktuell på några år… :-)

Annons:
Upp till toppen
Annons: