Annons:
Etikett20-tips-råd
Läst 2355 ggr
Swandy
3/16/10, 12:52 AM

Någon som kan ge mig råd ?

Vet inte om jag skriver detta på rätt forum, men jag är 15 år och bor med mamma och pappa. Jag röker inte, snusar inte och dricker inte. Jag är hemma den tid de bestämt och jag sköter skolan bättre än förr.

Nu är bara problemet att jag nästan hatar min mamma. Hon är inte som alla andra. Jag har två andra syskon som får allt de pekar på, och hon är så snäll mot dom.

Jag får inte en krona, jag har regler för när jag ska vara hemma, hon har hotat mig med fosterfamilj sen jag var 10, hon knuffar på mig och hon har släppt av mig 20mil hemifrån, gett mig en hundring för att ta bussen hem. För vi bråkade. Får en mamma göra så ?

Hon bestämmer allt, till och med om jag ska sitta eller stå, äta eller inte. Jag börjar bli trött på det här, passar barn och söker jobb nu för att få något. Går det att göra så bara min pappa får vårdnaden.

Han säger aldrig emot henne! Förut har han alltid stått på mig sida men nu vet ajg inte vad hon har lurat i honom. Han sitter bara tyst när hon skriker på mig.

Hon säger också att min pojkvän ska försörja mig, för det fick pappa göra med henne. Jag tycker det är fel ? Hon har aldrig hämtat mig från något utan jag har fått cyklat och min pojkvän har skjutsat mig.

Känner att jag måste ha någonstans att skriva av mig. Vet inte vad jag ska göra.

Hon gör mig jämt ledsen.. Bara jag ser henne mår jag dåligt.

Annons:
AnnaLundin
3/16/10, 9:50 AM
#1

Mitt mammahjärta gråter när jag läser det du skriver, för nej, det är inte okej att behandla sitt barn så.

Vissa saker är kanske "normala", som t.ex regler för när du ska vara hemma och sånt. Men det känns ändå som att det är en osund relation du har till din mamma.

Jag vet inte vad du skulle vilja uppnå med att bara pappa har vårdnaden om hela familjen bor ihop. För mig känns det som om din mamma skulle behöva handledning i sitt föräldraskap.

Men lagligt sett är dina föräldrar skyldiga att försörja dig tills du går ut gymnasiet, eller åtminstone tills du blir myndig - vilket ju är ett tag till! Din pojkvän har INGEN som helst skyldighet att försörja dig!

Min spontana känsla är att du borde ta kontakt med din skolkurator och berätta hur du har det. Kuratorn kan hjälpa dig att ta reda på hur du ska göra för att hitta någon bra lösning på detta. Kuratorn har också tystnadsplikt så dina föräldrar behöver inte få veta vad du har berättat där. (fast som all skolpersonal har kuratorn också anmälningsplikt, ifall ordentliga missförhållanden kommer upp - men det låter inte riktigt som det i detta fallet)

[kvasthilda1972]
3/16/10, 9:54 AM
#2

Det mnd syskonorättvisa har jag också gått igenom…

Jag hade också en mamma som var strängare mot mig än mina bröder och jag kände att hon älskade dom mer än mig…

Resultatet av min ungdomstid är att jag alltid varit självständig och aldrig haft ekonomiska problem, mina bröder däremot har varit hos kronofogden, lånat pengar  och inte kunnat klara sig själv….

Härda ut!!! Snart är du 18 och bestämmer själv!!!

Plugga och sök sommarjobb för att spara pengar tills du flyttar hemifrån och ska ta körkort…

Tangotime
3/16/10, 10:36 AM
#3

Jag känner precis som #1 att mitt mammahjärta gråter när jag läser ditt inlägg. Jag vill att du försöker förstå att inget din mamma gör mot dig är ditt fel eller har med dig som person att göra. Det är hon som har problem och det är hon som i så fall ska ändra på sig. Det verkar ju som att du sköter dig riktigt bra så du är ju en "skötsamm onge" :-)

Jag tror att du skulle behöva prata med någon. Även om detta inte kommer att förändra din mamma så kanske du kan lära dig att hantera det så du inte mår så dåligt av det. Har du bättre kontakt med din pappa tycker jag att du ska försöka sätta dig ner och prata med honom om hur du mår och säg till honom att du behöver hans vuxna stöd när din mamma är elak. Han måste förstå att han också har ett ansvar att skydda dig och se till så att du mår bra, det borde ju ligga naturligt i varje förälder men vissa människor är både bekväma och lite fega så dom väljer att bara sitta och titta på.  

Önskar i vissa fall att jag hade ett lite större hus och lite bättre ekonomi så alla barn som inte har det så bra hade kunnat flytta hit…

Anna-Helga
3/16/10, 1:20 PM
#4

Swandy, kan du prata med en kompis föräldrar om din situation? Eller pojkvännens? Ibland måste man leta för att hitta"rätt vuxen" som kan hjälpa. Och man får inte ge upp för att det går dåligt med en, utan fortsätta försöka få stöd.

Bra att du skriver av dig, håller alla tummar jag kan för dig!

Kram Anna

Mainebusters
3/16/10, 2:14 PM
#5

Jag blir så förbaskad. Särskilt när jag läser detta om att släppa av dig 20 mil hemifrån och du ska ta dig hem själv? Nej, jag anser inte att en förälder får bära sig åt så.

Jag tycker att du ska tala med kuratorn på skolan eller ringa BRIS om du tycker att situationen är jobbig. Att vänta tills du blir myndig är inte bra om du verkligen mår dåligt av detta. Din mamma kanske inte förstår hur du känner det? Ett möte med kurator kanske skulle öppna hennes ögon?

Och även din pappas.. för han måste ju se vad som pågår, men han kanske inte vågar göra något?

Du SKA inte må dåligt. Sök hjälp med det snaraste. Lycka till!

Swandy
3/16/10, 7:03 PM
#6

Vi har varit hos soc en gång och då betede hon dig som om hon vore en helt annan person :S så kändes som hon höll med mamma om allt.

Har funderat på att gå till kurator för alla grannar som märker att det är något frågar och säger att jag ska göra det.
Som tur är har jag min farmor och farfar som vet mycket om mamma som hon gjort så dom skäller ut henne ibland. För hon beter sig dåligt även mot dom, även fast de ställer upp för henne jämt.. tar lång tid att berätta allt som hänt och händer. Så vet inte om jag orkar lägga ner mer energi på henne :/

Annons:
Tangotime
3/16/10, 8:04 PM
#7

#6 Men kan du inte prata med din pappa och din farmor och farfar och se om det finns möjlig het för dig att bo hos dom då? Tills du är myndig. Försök prata med någon vuxen som du har förtroende för och ge dig inte. Kräv att få hjälp, det har du all rätt till.

Mirjami-78
3/20/10, 2:26 AM
#8

Jag tror att din mamma måste få upp ögonen. Prata med en vuxen om detta hela som kurator. Så här ska DU inte behöva ha det helt klart. Om inte annat så kan det bli bättre om du tex. kan få bo hos farmor och farfar. Men viktigt att ni ska föröka få din mamma att inse att det är INTE ok det hon gör mot dig och att du mår dåligt pga. detta. Jag hoppas din pappa kanske kan hjälpa henne att inse detta hela.

Sajtvärd på Singelföräldrar och medarbetare på Misshandel samt på Svåra tider.

Inget är omöjligt det kan bara vara mer eller mindre besvärligt!!Cool

Bumsibum
3/20/10, 12:08 PM
#9

gå till socialen o säg allt du skrev här typ..

det är inte rätt att göra så mot sitt barn förlåt, men de låter som din mamma har något fel.-.. Rynkar på näsan

jag tycker synd om dig, hon borde ej ha vordnaden om dig..

Linda
3/23/10, 2:47 AM
#10

Lilla gumman, jag blir så ledsen när jag läser detta..

-Du har fått många bra råd här redan och jag kan inte annat än att hålla med dem.

Jag hade en styvmamma som var lite som din mamma, men som tur var så bodde jag inte med henne hela tiden och faktist i dag i vuxen ålder kommer vi bra överänns..

Men du verkar vara klok och mogen för din ålder som skriver här.

Har du fin kontakt med dina syskon?

-Kanske de kan sätta ner foten för dig?

Jag önskar inga barn vara i din situation alla behöver känna sig älskade…

Sänder många tankar till dig.

kram/Linda

Upp till toppen
Annons: