Annons:
Etikett12-uppfostran
Läst 3987 ggr
Tangotime
3/21/10, 9:54 AM

Bra självkänsla?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har själv aldrig haft någon bra självkänsla och inget självförtroende heller. Jag vill verkligen inte att mina barn ska behöva må som jag när dom blir äldre. Har ni några råd att ge mig? Hur ska jag uppfostra mina barn så att dom får en bra självkännsla? Jag försöker ge så mycket kärlek och uppmuntran jag kan. Peppar henne när hon försöker något på egen hand osv. Men hur ska man komma ihåg att göra allt det där i minst 18år och vid RÄTT tillfällen? För visst ska man väl ge beröm/uppmuntran osv när barnet inte gjort nåt speciellt också och inte bara när den presterat något?

Fy vad svårt! (Ella är 1½år nu)

Annons:
[kvasthilda1972]
3/22/10, 10:05 AM
#1

Du måste hitta din egen självkänsla för att kunna ge din flicka desamma.

Hon har rätt till en mamma som är stolt över sig själv! Det finns så många böcker ute i handeln som har detta ämne om inte så kanske en psykolog kan hjälpa dig, dom är inte så dumma!!!!

Sträck på dig och var stolt över dig själv, du är en fin människa!!!

Tangotime
3/22/10, 10:10 AM
#2

#1 Tack! Ja går hos psykolog och har ju börjat jobba med mig själv. Men det är just det praktiska som jag är orolig över. Jag vill verkligen vara ett stöd för Ella när hon växer upp. Att finnas där för henne och att hon förstår att hon duger precis som hon är! Att hon inte behöver bry sig om vad andra säger om ungar är dumma mot henne eller vad som helst. Jag vart mobbad i skolan från 1-6 och jag vill verkligen inte att Ella ska behöva gå igenom det. Skulle hon bli mobbad som vill jag att hon ska veta att jag alltid, vad som än händer, finns här för henne. Och så vill jag ge henne så mycket "egenvärde" att hon inte får så "stora mén" av eventuell mobbing.

Snacka om att gå händelserna i förväg! Men jag vill verkligen ge henne en BRA uppväxt med närvarande föräldrar och bra självkännsla. Att göra det i praktiken känns svårt.

[kvasthilda1972]
3/22/10, 10:16 AM
#3

#2 jag var också mobbad från 1-9 och vill själv att min dotter som nästa är lika gammal som Ella ska klara sig…

Jag ser att du har ju den goda tanken där redan så det kommer att gå bra!

Mina föräldrar brydde sig inte så jag fick klara mig själv när jag var mobbad men din dotter har ju mycket bättre förutsättningar i livet eftersom hon har en mamma som vill hennes bästa och bryr sig om henne!!!

[kvasthilda1972]
3/22/10, 10:17 AM
#4

Hon är ju jättesöt din flicka, skulle inte förvåna mig om hon blir en av skolans populära tjejer!!!

Tangotime
3/22/10, 10:26 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Tack! Ja jag är ju inte direkt opartisk, men alla säger ju hela tiden att hon är fantastiskt söt. Skrattande

Jag fick också klara mig själv när jag blev mobbad. Och det känner jag ju att så kommer jag INTE att behandla Ella! Sjukt dåligt av föräldrar att inte reagera tycker jag. Men oron gnager ju i alla fall! Jag anstränger mig varje dag för Ella och ibland känns det ändå otillräckligt. Tänk om jag missar nåt på ex dagis… dom kanske är dumma mot henne och jag märker inte det! HEMSKA tanke! Men det har väl med mitt mående att göra med. Jag är orolig av mig när det gäller Ella… Har till och med avstått att åka till stan (3mil) för att det kunde vara halt och jag vill inte krocka med henne i bilen!

Vissa tycker jag är korkad, men hellre försiktig än oförsiktig!

[kvasthilda1972]
3/22/10, 10:31 AM
#6

Är Ella ditt första barn?

Jag förstår din oro!

Själv är jag hemma med min flicka och är orolig att hon inte får träffa så många barn och skaffa lekkamrater men samtidigt är ju hon så liten än så det ordnar sig…

Du gör ett bra jobb med din flicka så försök att slappna av och kom ihåg att man FÅR göra misstag!

Det är ju så vi lär oss i livet!!!

Så länge man har ett gott syfte så är det ingen fara om man gör fel ibland…

Du är en toppenmamma!!!!

Annons:
Upp till toppen
Annons: