Annons:
Etikett25-off-topic
Läst 4050 ggr
regskylt
2010-03-30 22:16

Brist på respekt? eller något

Nu har min svärfar tatuerat sig för första gången.. Min dotter heter "Elva" och gissa vad han har gjort?! Han har tatuerat en siffra.. Jag hatar alla 11/Elva skämt jag får höra. Det är inte roligt. Det är brist på respekt att göra så tycker jag, att det är okeja tt skämta om någons namn.

Och att han tatuerade en siffra för MIN dotter ser jag inte som okej.. Jag är riktigt besviken och arg nu faktiskt… Gråter

Nu ångrar jag verkligen att vi inte stavade med Ä istället….

Är det okej att göra narr av någons namn sådär?

Annons:
Lenore
2010-03-30 23:16
#1

Jag tycker att du ska försöka se det genom HANS ögon istället. Oavsett om han tatuerade en siffra, en liten sagoboksälva eller kanske ett namn så gjorde han det för att han är stolt över att vara farfar till er dotter och för att han älskar henne och vill föreviga detta på hans kropp. Han gjorde säkerligen inte det för att göra narr av hur hennes namn stavas och göra någon ledsen.

Och vad gäller alla skämt tycker jag att du borde säga ifrån om att det inte är roligt och att du blir ledsen. Folk menar säkert inte något illa och slutar nog om du säger hur du känner.

regskylt
2010-03-30 23:37
#2

#1 jag har sagt till honom att jag inte tycker om att han skämtar om henne som en siffra. att jag tar illa vid mig och att jag ser det som kränkande.

han sa när hon var nyfödd att han ville tatuera "11" men jag sa att jag inte tyckte att det var okej, för att hennes namn inte är en siffra utan ett namn.

Lenore
2010-03-31 12:44
#3

#3 Ah, okej. Du har alltså redan sagt att du inte skulle gilla det, då kan jag mer förstå din ilska.

Men jag hade ändå försökt att tänka utifrån hans perspektiv, vad det betyder för honom. Det känns som det är vad som betyder något.
Jag tror att din dotter kommer att bli stolt och glad över hans tatuering när hon blir äldre och inte kränkt.

Linda
2010-03-31 20:33
#4

Jag kan inte förstå att du tycker att det är respekt löst snarare tycker jag att detta är en hyllning till er dotter.

Skulle min svärfar få för sig (skulle aldrig hända..dock..) tattuera in NEW eller ny på sin arm eftersom mina barn heter Nova, Neo vilket betyder Ny på latin skulle jag bli super smickrad åt mina barns vägnar.

Om du blir så arg på folks komentarer varför valde du då ge henne att ovanligt namn.

-Förövrigt ,måste jag säga, ett väldigt vaclkert namn.

Tar så mycket tid att gå och vara arg..

kram

regskylt
2010-04-01 00:26
#5

#4 jag hade aldrig trott att folk skulle gå och kalla henne för elva-halv tolv och liknande skämt. jag trodde att folk visade mer respekt än så, men det hade jag tydligen fel om, inte sånt man vet på förhand. om jag hade vetat detta så hade jag stavat det med Ä.

Man ska inte behöva ta såna kommentarer, oavsätt vad man har för namn själv eller ger sina barn.

Linda
2010-04-01 01:12
#6

#5 Ja, du det räknar man aldrig med, själv får jag höra skämt att Nova är ett stripp namn osv….Men du jag tar inte åt mig.

Och mitt namn Linda här i USA är ung lika sexigt som Ulla-Greta eller så bara gamla tanter, man kan alltid hitta något som har negativ klang om ett namn men att din svärfar gjorde din dotter till en hyllning tror jag inte är ett skämt snarare en fin sak.

kram

Annons:
regskylt
2010-04-01 01:18
#7

#6 Linda.. Det heter jag egentligen också… Men ajg har typ bytt namn nu.

Han gjorde det som en hyllning, men han kunde inte visa mig den respekten att respektera att jag inte vill ha några 11-skämt och kommentarer.

Tangotime
2010-04-01 10:01
#8

Jag kan tycka att det är lite lågt. Om du tidigare sagt att du inte skulle uppskatta en sån tatuering så borde han respektera det. Vill han "hylla" din dotter kunde han tatuerat in hennes namn i stället. Inte så svårt tycker jag… Och om han ändå vill ha 11 på kroppen kunde han kanske ha pratat med dig om det innan och förklarat att det skulle betyda mycket för honom och att han vill ha 11 som tatuering. Men det antar jag att han inte har gjort.

Bumsibum
2010-04-01 14:33
#9

eller får du tänka lite nästa gång att INTE ta ett namn som även betyder anant som tex, Björn, Sten, Liv, Saga osv osv.

jag tycker då det var fint gjort av honom och tatuera in sitt barnbarns namn även om et bara var 11, lite udde ju… så känner han nog sig stolt var gång han förklarar varför det står 11 på hans arm!!  Glad
för det lär han nog få höra ofta "varför står det 11 på din arm" så får han då förklarta att hans barnbarn heter elva och han ville inte vara som alla andra att ha me bokstäver, utan ta siffror för de gick, hur många namn kan amn skriva med sifror liksom Flört

min dotter heter Cassnadra… jag har hennes namn på min arn alltså "Cassnadra"  Glad det hae varigt lite svårt o skriva det som en sifra Flört, men lite udda o coolt om de hade gått.. Skrattande

regskylt
2010-04-01 18:00
#10

#9 den sitter på hans bröst…

och man ska inte behöva tänka över vad för öknamn barnet kan få pga namn. man kan få öknamn till allt. och att vuxna håller på, det är det jag inte förstår, det är lågt och brist på respekt. att barn retas är en annan grej, det kan jag ta, me inte vuxna när man sagt till

Tangotime
2010-04-01 19:48
#11

#9 Fast man ska väl få döpa sina barn till det namn man vill utan att folk ska bli jobbiga. Hade hon döpt sitt barn till Ikea (det får man!) så kan jag tycka att man får skylla sig själv lite. Men tycker framför allt synd om barnet i det fallet. Men Älva fast med E…nä det är bara udda.

Sen kan jag tycka att visst, det är väl fint gjort av honom att hedra sitt barnbarn genom en tatuering. Och man ska givetvis inte tatuera in något man själv inte vill ha. MEN nu har ju hon sagt att hon inte uppskattar en 11 tatuering och ser det som ett hån/skämt och då tycker jag han hunden avstå. En tatuering är inte ett måste! Speciellt INTE om man vet innan att den sårar en nära släkting!

Trollhassel
2010-04-02 13:55
#12

Jag skulle inte alls bli sur eller arg…men det är ju svårt att säga. Vet ju inte vad ni har för relation men personligen tycker jag inte att 11 är ett öknamn. De är ju inget fult. Nåja, trist om du tar illa vid dig. Då borde han ju ha kollat upp de med dig INNAN han gjorde det. Det var lite klumpigt av honom…om han inte ville retas?

Med Vänliga hälsningar

Myra Dessjack Medarbetare på Reptiler

Tina-A
2010-04-03 02:31
#13

Min syster heter Lotta och hon brukar skriva det som L8. Det är coolt när man kan skriva namn på annorlunda sätt och ändå läsa ut det. Jag tror att din dotter Elva kommer tycka det är lite häftigt att hon kan skriva 11 och folk kan läsa ut hennes namn! Det är bara något häftigt tycker jag :)

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

Annons:
regskylt
2010-04-03 02:45
#14
#13 jo så kan det vara.. men hon är så liten och har inte kunnat bestämma det själv än. om hon vill göra det när hon blir "stor" så är det en annan sak.
exitingsvillemo
2010-04-08 03:30
#15

Jag förstår inte varför man ska reta upp sig på en sådan sak.

Jag skulle bli sjukt smickrad om det varit min dotter och svärfar.
Jag förstår inte varför du ska vända det till ÖKnamn, säg SMEKnamn istället så känns det bättre, när man hör det i en possitiv mening.

När vi väntade första sonen så flyttade vi från stan till hus på landet, i en liten håla. Av den anledningen skämtades det mkt om att vårat barn "minsann kommer hänga nere på macken, med de andra raggarna" osv osv. Namnförslagen vi fick till vårt pyre var "Raggar-Royne" eller "Luder-Rut", det var faktiskt min pappa som slängde ur sig namnen först och sedan fortsatte hela släkten, men "so what"… Det var ingen som menade ngt illa och vi skojjade lika mkt om det själv.

Än idag blir våran pojk kallad Royne på skoj, och han tycker det är roligt han med Skrattande

Tangotime
2010-04-08 09:37
#16

#15 Mycket hänger ju på bakomliggande attityd. Nu har ju TS tagit illa upp så förmodligen har hon uppfattat hela situationen som negativ. Och hon har även uttryckt sin åsikt ang tatueringen INNAN han tatuerade sig. Så varför ärdet konstigt att hon tycker det är respektlöst? Jag hade nog kännt mig lite "överkörd" om någon jag upplevt haft dålig attityd gjort en sån här sak. Om man skojjar på ett hjärtligt sätt blir man ju inte ledsen, men så uppfattar inte jag den här situationen. Den stora grejjen är väl att han ttuerat in något som TS uttryckligen sagt att hon INTE skulle uppskatta. Sen att det råkar höra ihop med dottern är ju mindre viktigt tycker jag.

regskylt
2010-04-08 11:13
#17

#15 jag har svårt att se någotsom smickrande när man nästan dagligen får se hånflin och höra kommentarer i stil med "det kan hon ju inte heta…" och "haha halv tolv!" och "ska nästa unge heta tollv då eller?" Jag ser inget som hälst sött med dessa kommentarer, bara negativt.

exitingsvillemo
2010-04-08 11:52
#18

#17 Det känns som att det ligger annat bakom än just detta med namnet.

Hur är er relation för övrigt?

För som sagt, i en bra relation så känns det inte som negativa komentarer, utan mer ngt som man kan skratta åt tillsammans, skoj liksom…

Om han hade tatuerat in "halv tolv" så hade jag kunnat förstå dig bättre, för då har han ju ändrat hela namnet.

vinteralvan
2010-04-09 12:22
#19

Jag tycker också att det känns lite överdrivet att gå omkring och vara arg över en sån sak. Var glad över att han ville hylla sitt barnbarn på det sättet istället. Men folk som kommer med kommentarer som halv 12, då kan du säga att du inte gillar det utan uppfattar det som ett hån. Jag tror nog att de personerna inte menar någon ill med det och kommer då förklara det för dig.

Väljer man ett ovanligt namn så får man ta kommentarer om det också.

Tangotime
2010-04-09 13:34
#20

#19 Nu vet vi ju inte med vilken attityd han sagt detta och hur han är mot TS. Hon har ju uppenbarligen kännt sig sårad av hans beteende. Tycker det är lite elakt att säga att hon överdriver och att han säkert inte menat nåt illa. Nä, han kanske inte menade något illa, men hon har blivit ledsen av det och då tycker jag att det är respektlöst att fortsätta driva med det!

Annons:
Upp till toppen
Annons: