Annons:
Etikett03-barn-1-3-år
Läst 9488 ggr
Tangotime
4/22/10, 9:46 AM

Svårt att somna.

Jag behöver lite råd. Ella har lite svårt att komma till ro och somna på kvällen. Hon hoppar glatt i säng och vi tittar i en bok eller två. Jag är alltid noga med att förbereda henne och tala om att när boken är slut så ska vi sova osv. Men när vi lagt undan boken ska det krånglas och krypas runt i sängen. Hon tjatar om att jag ska killa på fötterna, magen osv och ger sig inte! När jag lugnt säger att vi ska sova och sen ignorerar hennes tjat om att bli killad så kan hon bli vansinnig! Om hon sitter upp kan hon kasta sig bakåt och bara skrika rakt ut! Jag ignorerar beteendet och har tålamod. Försöker lugnt säga till henne att lägga sig åt rätt håll igen och gör hon det så pillar jag henne lite i håret. I bland lugnar hon sig och somnar ganska så snabbt. Men det tar ändå 10-15min. Oftast kan hon hålla på och krångla i över 1timme. Hon verkar inte orolig, bara envis!

Hon går på dagis 3½tim/dag mån-tors och vi är ute en hel del då vi har tre hundar. Hon sover 1-1½tim runt 13 tiden och på kvällen har vi fasta rutiner och hon är glad när hon lägger sig.

Gör vi helt fel eller är det här en fas eller vad är det? Det börjar bli kämpigt då det oftast bara fungerar för mig att lägga henne. Om Anders lägger henne kan hon skrika efter mig hur länge som helst i bland och vissa gånger är det inga problem alls. Men oftast duger bara jag och jag är sjukskriven pga mental kollaps så jag vet inte hur länge jag orkar med detta utan att jag blir irriterad. Hittills har jag varit förvånansvärt lugn, men jag känner att jag vissa kvällar nu bara vill skrika rakt ut… hjälp….

Annons:
[YlvaP]
4/22/10, 11:04 AM
#1

Min 3-åring kan inte heller få ro när hon skall sova. Det skall drickas vatten och kissas och täcket är inte perfekt och nallarna ligger inte heller perfekt.

Vi brukar också läsa och sen pillar jag rygg och mage medan jag sjunger några sånger för henne. Men inte det hjälper så går jag faktiskt ut från hennes rum. Kan hon inte lika still medan jag pillar så får hon inte ha mig i sängen heller. Oftast så springer hon upp bara för att envisas men jag skäller på henne att gå och lägga sig. Efter några gånger så somnar hon faktiskt.

KimE
4/22/10, 11:35 AM
#2

Jag brukade lägga handen på höften för att både ge trygghet och när hon försökte resa sig vickade jag till lite så hon misslyckades. Efter ett antal försök så slutar de försöka och är ändå så pass lugn att de snabbt kan somna funkar kanske till 2,5års ålder.

Tangotime
4/22/10, 12:33 PM
#3

Jag har försökt hålla en hand på henne men hon är så himla envis och drar undan handen. Om jag håller kvar handen ändå så blir hon galen och skriker och gråter samtidigt som hon försöker ta sig loss. Jag brukar säga till henne att jag går ut där ifrån om hon inte lägger sig ner och försöker sova. Och då blir hon ledsen för hon vet att jag går om hon inte "skärper" sig. Men ibland struntar hon i det och då går jag ut och stänger dörren. Hon blir jätte arg och ledsen och jag går in igen efter någon minut och säger till henne att ska mamma vara här inne så får hon försöka lägga sig ner och sova och då lägger hon sig ner. Men hon vill alltid att jag ska killa på henne… Och så länge jag killar fötterna eller någon annanstans så somnar hon inte. Hon byter fot hela tiden och säger -"den med" och "maje" (mage) osv. Så att killa henne tills hon somnar går inte heller.

KimE
4/22/10, 1:05 PM
#4

Nej killa går inte :)

Trine
4/24/10, 12:45 AM
#5

Jag skulle nog kanske lämna henne längre när du har lämnat rummet och inte gå in igen efter nån minut, då kanske det blir tråkigt efter ett tag när inte nån bryr sig och kanske somnar hon…

Det är ett litet elände det där med o varva ner ibland, mina har försökt med många olika knep, gråta , skrika, prata, "lite till",osv..Jag har varit bestämd och sagt att jag läser denna bok sen är det sovdags, börjar du krångla går jag direkt härifrån sen. Och visst har dom testat..Jag har suttit i trappen o lyssnat med händerna för öronen när det har gråtits o skrikigts och tvingat mig själv att sitta still, inte gå in i rummet, man vill ju det..Som längst har jag nog suttit i en 30-40 min..MEN det har funkat för mig dom har gett sig och stunderna har blivit kortare och försvunnit när dom inser att det inte funkar..Sen går det nog i perioder oxå..

Hoppas ni hittar nåt som kan fungera för er.

AnnaLundin
4/24/10, 12:54 AM
#6

Alla mina (4) barn har somnat i min famn första året, sen jag övergått till att låta dem stöka runt ett tag i spjälsängen och lägga sig själva, med mig (eller pappan) alldeles i närheten.

Jag upplever det som att det har gjort dem trygga och vi har hittills inte haft några problem med varken läggning eller nattsömn. Visst, periodvis har läggningen tagit lite längre tid, men det känns som ett mindre problem i längden.

Annons:
Tangotime
4/24/10, 11:09 AM
#7

#6 Ella somnade alltid i min famn dom första månaderna, sen låg vi i vår sängtätt intill varandra när hon somnade. Och jag tror också att det ger mer trygghet. Men hon har aldrig legat i spjälsängen mer än kanske ett par dagar i taget och rätt som det är så fungerar det bara inte. Nu har hon en vanlig säng och vi ligger i sängen hos henne när hon ska sovaoch det har fungerat bra fram tills för ett par månader sen. Nu ska det bara krånglas osv. MEN det har varit mycket omställning för henne också. Hon flyttade till eget rum, ny säng, började på dagis och blev faktiskt sjuk för första gången i sitt liv. Så vi får försöka ha lite tålamod och helt enkelt vänta ut det. Jag vill inte låta henne gråta sig till sömns. Det tycker jag är tortyr! Kommer själv ihåg hur det var….

Trine
4/24/10, 11:41 AM
#8

Jag har heller inte låtit mina gråta sig till sömn om  ni tror det efter mitt tidigare inlägg, men man hör när dom har förstått att mamma inte ger med sig, då går man in och lugnar ner dom sen har mina slagit sig till ro o somnat lugnt.

Ska väl säga att mina barn är trygga,viljestarka personligheter.

lisette
4/24/10, 12:42 PM
#9

hur gammal är hon?

en period var det bara min man som kunde lägga vår son och det var ju jättejobbigt. numera så går vi in i lokes rum, loke får själv klicka fram till bockarna bruse på steroen, sätta låten på repeat och sedan lägger han sig. vi pussas och kramas lite sen går jag ut och stänger igen dörren.

vissa dagar så är det inget strul alls, andra  dagar så tar det längre tid för honom att somna och han springer rundor i sitt rum. jag brukar lägga mig i min säng för att ha lite koll på honom, men har man bara sagt åt honom på skarpen några gånger så stannar han i sängen och somnar fort.

min son är tre år och sover 45 min på dagis.

Tangotime
4/25/10, 9:26 AM
#10

Ella blir 2år i augusti. Hon sover allt mellan 30min-3tim på dagen. Nu har hon varit rejält förkyld och då sovit ganska mycket. Men normalt sett brukar det vara en timme. Blir det för länge har jag väckt henne.

Upp till toppen
Annons: