Annons:
Etikett10-amning
Läst 8654 ggr
jn84
5/4/10, 6:34 PM

Problem med amningen

Dottern blir 4 månader idag och den senaste veckan har amningen börjar strula.

Det började i förra veckan när den vänstra bröstvårtan blev sårig och gjorde fasligt ont. Då ammade jag med bröstvårtskydd, men på nåt sätt så hamnade mjölken i ofas. Bröstet var konstant sprängfyllt och eftersom jag inte ville öka på produktionen i det ytterligare så fortsatte jag att amma från vartannat bröst, men fick ju då gå runt med överfyllt bröst som läckte hela tiden.

Dottern har inte riktigt kunnat koncentrera sig vid amningen under den här tiden. Hon suger lite, släpper och gnäller och övergår till sist till att skrika hysteriskt. Jag har inga problem att klämma fram mjölk med fingrarna så det borde ju inte ha sinat. Jag trodde till en början att hon blev besvärad av bröstvårtsskyddet, men insåg sen att hon kunde sluta äta oavsett om jag använde det eller inte. Sen funderade jag på om hon blev störd av att jag pratade med andra under tiden jag ammade, men igår insåg jag att hon helt enkelt vägrar att äta från mitt vänstra bröst. Hon börjar suga, men börjar sen att gnälla och äter inte tills hon blir mätt. Höger bröst har än så länge fungerat utan problem.

Jag har försökt att börja med vänster, men tvingas byta till höger. Sen har jag börjat med höger och försökt byta till vänster. Då har hon börjat suga som vanligt med snabbt släppt och vägrat.

Vad ska jag göra? Det är fasligt enerverande att inte kunna göra henne nöjd. Jag vill ju kunna amma från båda brösten, men det blir en sån cirkus kring amningen att jag inte vet om jag orkar fortsätta bråka.

Det hela gör också att hon sover dåligt, förmodligen för att hon inte blir riktigt mätt, och det gör ju att jag har ännu mindre tålamod när jag ska försöka amma..

Annons:
AnnaLundin
5/4/10, 7:00 PM
#1

en alldeles spontan känsla - gå och kolla upp dina bröst!

Det finns exempel på när barn har vägrat amma på bröst som inte varit friska… Nu ska du inte måla fan på väggen förrän han står modell, men det kan ju ändå vara värt att kolla upp.

Annars tror jag nog att du helt enkelt får låta bli amningen på det bröst hon inte vill ha, det går inte att tvinga bäbisar… Och räcker inte mjölken till så finns det ersättning eller kan du börja med smakportioner (om hon vill ha det).

jn84
5/4/10, 10:41 PM
#2

Ikväll blev det ersättning efter att hon ratat båda brösten. Men jag vill inte sluta amma än, vill fortsätta ett tag till.

Ska fråga bvc-sköterskan imorrn på Öppna förskolan. Känns ju som att man bör sätta in superåtgärderna ganska omgående för att rädda amningen, för om hon får flaska ofta nu så lär hon knappast godkänna bröstet sen…

AnnaLundin
5/4/10, 11:43 PM
#3

#2 - det finns ju en möjlighet att barnet själv vill avsluta amningen av någon anledning och då har man inte så mycket val…

Det pratas väldigt mycket om helammande minst 6 månader och delamning gärna i minst ett år, men det pratas mycket mindre om alla de kvinnor som faktiskt inte lyckas amma så länge eller kanske inte alls. Nackdelen med att de senare tystas ner är att alla som misslyckas eller har problem tror att de är ensammast i världen om det. Så är det inte!! (av 4 barn har jag fött upp samtliga på bröstmjölk i flaska, endast den sista lyckades jag hobbyamma….)

Sen är det inte alls säkert att flaskmatning innebär att amningen är körd sen. Det kan vara så, men behöver inte vara det, Min minsting ammades de två första dagarna, sen blev det 100% flaska i 1½ månad innan jag ens testade att lägga honom till bröstet igen - och efter lite knorrande så funkade det plötsligt! (fast bara som mellanmål)

Men jag tycker du gör rätt i att prata med din BVC-sköterska, som kan SE vad som är problemet. Amningshjälpen kan säkert vara en bra resurs också, om du kommer till rätt person…

TIMMY
5/8/10, 12:50 PM
#4

Hej!

Du kan alltid pumpa ur bröstet hon inte vill suga ur, och sen ge som extra mål innan läggdags. Man brukar ju ha mindre mjölk framåt kvällen vilket gör att iaf min lilleman inte blir mätt. 

Jag har gjort så nu den senaste veckan att jag pumpar ur efter William gått och lagt sig (ca kl 20), innan jag går och lägger mig (ca kl 22.30) eller under natten när jag vaknar, för att sen ge innan gossens läggdags vid ca 19 tiden nästa dag. Märkte att han inte riktigt blev mätt just då och tänkte öka på bröstmjölken samtidigt som jag lärde honom att kunna ta en flaska…resultatet blir att han sover som en stock i ca 10 timmar. Han är 3 1/2 månad.

Hoppas detta kunde kankse hjälpa litegrann!

Lycka till!

IDA

ps. alltid bra i vilket fall med lite extra fryst mjölk för framtida bruk!

jn84
5/8/10, 1:19 PM
#5

Jag orkar inte pumpa, tycker det är jättejobbigt och att det gör ont i bröstvårtorna.

Nu äter hon från båda brösten igen, men nu är nästa problem att hon äter varannan timme dygnet runt! Och det är ännu jobbigare än att hon vägrade ena bröstet!

Jag tror inte att det är ont om mjölk, för hon äter länge och det är inga problem att trycka fram mjölk, så jag vet inte riktigt vad som är problemet..

TIMMY
5/8/10, 4:57 PM
#6

Förstår dig precis. Kankse att det är en såkallad tillväxtfas nu? Har hänt vid flera tillfällen att jag tänkt "vad i hela friden är det för fel? -har jag för lite mjölk? -varför vill han äta så ofta? -ååå va jobbigt! För att senare kankse ett par dagar senare inse att just det, det måste varit en tillväxtfas han gick genom…eller nåt liknande.

Sen har jag funderat över detta med de ganska tydliga mentala framsteg/hopp bebisar gör vid rätt så tydliga/kända tider i sin utveckling? Eftersom matning kan innebära så mycket mer för en bebis än bara mat så kan det ju vara någon form av tröst/närhet/försäkring/trygghet han/hon behöver just då? Bara en tanke.

De flesta problem har jag tyckt gått över av sig själv rätt snart…iof för att i nästa sekund ersättas med ett nytt…;))

IDA

Annons:
jn84
5/8/10, 7:39 PM
#7

Jag funderar på att följa ditt råd med att pumpa till kvällen ändå.. Det vore så skönt att få sova bara lite längre pass och det kanske är så att hon inte blir helt mätt.

Idag har jag försökt uppehålla henne så att det gått längre mellan amningarna. När hon började gnälla efter bara 1,5 timme efter senaste Amning så packade jag ner henne i vagnen och tog en rejäl promenad. Hon verkade inte särskilt missnöjd över det utan låg där och kikade hela tiden utan att gnälla. Sen åt hon riktigt ordentligt när vi kom hem och fick från båda brösten.

Så jag funderar på om ätandet bara har blivit en vana. Att hon sover lite kortare stunder nu och tror kanske att hon behöver äta så fort hon vaknar, fast hon egentligen inte är hungrig.

Natten är svårare, då gallskriker hon tills hon får bröstet så där kan man inte direkt kompromissa. Men börjar det funka på dagen så kanske det funkar på natten sen också :)

Upp till toppen
Annons: