Annons:
Etikett17-juridik-försäkringar
Läst 4373 ggr
martdat
2010-05-23 15:20

arbeta midsommaraffton utan barnomsorg?

Tänkte se om ni var med om detta o hur det egentligen får gå till.

min arbetsgivare har schemalagt mig på midsommarafton, vi har kollektivavtal och det är en betald ledig dag, men någon måsste jobba, alla blev lediga utom jag,

men ´det finns ingen barnomsorg den dagen, hennes pappa jobbar oxå och vilket som så är det min helg att ha henne, det är jag som är boendeförälder,

på fackets hemsida hittar jag att arbetsgivaren ska underlätta för föräldrarar att jobba men det står ingett specifikt mer,

de andra har aldrig jobbat midsommar då arbetsplatsen tidigare var stängd då, och jag arbetade röd dag sisst det var,

kan jag bli av med jobbet om jag inte kan ordna barnvakt?

tycker inte att det borde va så, men blir ju orolig. de är sura på mig för de tycker jag ska lösa det, men det går inte,de som normalt hjälper mig med barnvakt om jag jobbar röda dagar är bortrestra midsommar, så det är het enkelt tvärkört,

jag sköter alltid jobbet annars o hoppar in o jobbar extra när jag kan, men nu kan jag helt enkelt inte,,,

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

Annons:
Tangotime
2010-05-24 09:06
#1

Ring facket och fråga vad du har för rättigheter. Din arbetsgivare kan inte sparka dig för en sån sak. Men är han dum i huvudet kanske han kan ställa till det för dig ändå. Så ring facket och fråga dom! Trisst när en chef sätter en anställd i en sån här sitts. Hoppas det löser sig för dig!

martdat
2010-05-24 09:28
#2

tack men jag e inte med i facket,, så de vägrar svara på såna frågor,vet jag bara mina rättigheter så kan jag prata ganske bra själv. men i detta fallet var jag osäker,

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

Tangotime
2010-05-24 09:36
#3

Man blir så förbannad… Att dom inte ens kan svara på en fråga utan att man måste vara medlem! Har du provat att ringa och bara säga: -Hej jag har en fråga…och sen ställ din fråga. Ber dom om namn eller persnummer i alla fall då??

Tangotime
2010-05-24 09:36
#4

Vilket fack tillhör du?

martdat
2010-05-24 09:42
#5

hotell o restureng, sisst jag ringde om en annan grej så frågade de direkt om jag var medlem, finns formulär man kan fylla i o skicka en fråga o där måsste man fylla i medlemsnr, jag vill inte vara medlem, messt pga att man blir påtvingad folksamförsäkring o det skulle jag förlora jättemycket på då jag e helkund i länsföräkringar o har massor av rabatter pga det.

jag blir så ledsen på dem med för jag jobbar deltid, med lönebidrag dessutom o de andra verkar ha gått o begärt ledigt när jag inte ens var där då jag jobbar fyra dar i veckan,, känns inte roligt alls, o det är inte första gången detta händer,men innan har jag hållt käfft o jobbat, emn kan jag inte ordna barnvakt så är det ju så, o de vet att jag e själv,frågade om inte dottern kuinde va själv!! Ha!!, hon har både AS o adhd ,odd, o det vet de med,

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

Tangotime
2010-05-24 09:53
#6

Men bara för att du blir medlemm behöver du ju inte säga upp din länsförsäkrings försäkring. Du kan behålla dina andra försäkringar och strunta i att utnyttja folksam försäkringen.

Har du ingen kompis som är medlem som kan ringa och fråga åt dig då? Hjälper väl inte att jag ringer för jag är medlem i transport.

Annons:
martdat
2010-05-24 10:02
#7

nä, känner inga som e med i facket mer än två på arbetsplatsen, när jag bad henne ringa sisst så vågade hon inte. jaja, det gäller att ha is i magen o se vad som händer, men lättare att arumnetera om man vet vad de måsste ta hänsyn till, se om jag kan få tag på af i dag,, ,

jag kan ju inte vara enda personen i landet som har barn!!  hehe,

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

Tangotime
2010-05-24 10:55
#8

#7 Nä det är du knappast ensam om. Du är heller inte ensam om att ha en dum chef tyvärr! Ja fråga af dom kanske vet, sök nytt jobb samtidigt Cool

KimE
2010-05-24 11:33
#9

Har inte kommunen skyldighet att hänvisa till en annan plats då de stänger den vanliga?

martdat
2010-05-24 11:40
#10

nä. googlade o regeringen har slagit fasst att de inte har det,

chefen i sig e bra, men det e inte hon som gör schemat….  vi har personalansvarig för det.  usch, ahr ångest nu,mår skit när folk e sura på mig. o samtidigt ledsen för att ingen muntlig dikution har förts, i vanliga fall så sätter vi oss o pratar om hur vi löser röda dagar, mne jusst denna gång så har de skitit i det,,

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

KimE
2010-05-24 12:19
#11

Tråkigt.

Tangotime
2010-05-24 16:36
#12

Har du ingen bra jobbarkompis som du kan prata med och försöka byta? Annars får du säga till chefen att du tar med dottern till jobbet. Hon kanske fattar vinken och fickar annat folk som kan jobba i stället för dig då. Du kan ju knappast vara den enda som ska jobba eller?

martdat
2010-05-24 22:22
#13

#12 haha. ja det vore något,,  nä det är bara jag som ska jobba, ingen annan,,

men jag ska inte jobba, så är det, fick tag på min handläggare på af oxå, hon sa att vill de sparka mig så m¨åsste facket koplas in o de går aldrig med på det sa hon för att det inte finns barnomsorg,, speciellt som jag var den som jobbade röd dag sisst,,,  problemet är att jag tror att mina kolegor har gått o pratat o bett om ledigt när jag inte var där, jag jobbar bara fyra dar i veckan, för i vanliga fall för vi en diskution om vem som ska jobba,  men inte nu, för de vill inte,, tror de är sura för att de aldrig jobbat midsommar förut, innan var ju hela företaget stängt midsommar,,

jag har jobbat massor av midsommar förut i mitt liv, tillomed midsommardan så det kan kanske var en uplevelse för dem nu,,

jaja, känns liite bättre , ska be dem ringa af om de säger nått mer, jag har ju inte lönebidrag enbart för nöjes skull,, utan för jag mår dåligt pga allt som e kring dottern,

tack för att du lyssnade,

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

Annons:
Tangotime
2010-05-24 23:01
#14

Då hoppas vi att det löser sig för dig nu då! Och om din chef skulle börja strula så hoppas jag att facket står bakom dig till 100% även om du inte är medlem!

SannaHolmgren
2010-05-28 15:05
#15

Chefen får inte kicka dig enligt lag om du är hemma och inte har barnomsorg. Ta ut tillfällig fp då det har du väl rätt till även om det är midsommar.

martdat
2010-05-28 21:30
#16

tack, hennes pappa har ordnat så han kan ha henne nu, orkar inte diskutera med dem, men har sagt vad jag känner om att bli totalt överkörd,  kanske att de tänker efter till en annan gång, hoppas jag,,,

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

SannaHolmgren
2010-05-29 21:57
#17

Bra det löste sig, och ja hoppas de tänker efter nästa gång.

Upp till toppen
Annons: