Annons:
Etikett02-barn-0-12-mån
Läst 2900 ggr
Anthka
2010-05-08 19:35

Viktproblem

Började helt med ersättning för en vecka sedan, och det har fungerat finfint. Dottern äter mycket mer regelbundet och är glad och go mellan måltiderna (eftersom hon blir mätt). Hon äter mellan 140 - 170 ml per mål och på paketet står det att minsta mängd per mål för hennes ålder är 140 ml. Trotts detta har hon planat ut sin kurva totalt, det började redan medan jag ammade (vilket var en av anledningarna till att vi gick över till ersättning) men att börja med deltidsersättning och nu med heltidsersättning har inte hjälpt. Förra veckan vägde hon 4710g, den här veckan 4790g(!)

BVC tror att hon kan vara allergisk mot komjölken i ersättningen men jag är tveksam, borde hon inte vara ledsen/kräkas i samband med måltiden/få magknip i så fall?

Det känns väldigt jobbigt att hon inte går upp i vikt som hon ska, trots att hon äter sina 6 mål/dag. Någon som har tips på vad man kan göra, vad det kan vara för fel?

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Annons:
Bumsibum
2010-05-08 20:48
#1

hon hade nog haft ganska så ont i magen om hon nte hade tålt den, och skrikigt i ett akn jag tro…. me jag vet ej. Om hon nu är alergisk så finns de nån laktosfri på apoteket, de hade jag till min dotter (mins inte vad den heter) rätt dyr 198 kr för en förpakning…. men jag hade den turen att min barnmorska på bvc fixa så jag fick köpa 6 förpakningar för 120 kr!  min dotter hade kolik. Men man kan göra prov på bebisar när min dotter var 3 månader gjorde vi blodprov… asså laktos/gluten prov. Så be om att få göra ett sådant test! Glad

Anthka
2010-05-08 21:06
#2

Bra, det ska jag be om. Glad 

känns som rätt mycket pengar för ett paket ersättning (antar att det är precis lika mycket i det som i de vanliga ersättningarna). självklart är det värt pengarna om hon skulle vara laktointollerant, men jag tror ju som sagt att hon borde vara ledsen och haft ont om hon inte tålde det (vet ju hur jag själv blir av mat jag inte tål).

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Bumsibum
2010-05-08 21:19
#3

ja,be om det.. Glad bättre va säker ju.

Ne jag trir heller ej, för som sagt då hade hon nog haft ont, ja de e ju rätt dyrt.. jag hann köpa 3 - 4 förpakningar innan jag fick ärbjudandet om köpa 6 förpakningar för 120, de var rena rama lyxen när jag köpte sammanlagt blev de 3 gånger jag behövde köpa 6pack med sån mat. Så de var ju ändå 18 burkar, tänk ananrs om jag hade fått betala 198 kr för de 18 burkarna med, hade ju varigt en hel del! Tungan ute.

Hoppas de går bra iaf.. Glad

Zahara
2010-05-10 12:29
#4

Min dotter som i dag är 20 månader gick inte heller upp i vickt när hon var mindre och inte mycket i dag heller på 6 månader hade hon bara gått upp knappt 400 g! som mindre hade hon inte gått över födslovickten förren hon var över 6 månader och sen var det inte många gram mellan vägningarna. Dock är hon pigg och glad äter som hon ska och mer där till. Men hon är en mycket aktiv flicka och gör därför av med det hon äter! Dessutom är mamma och pappa långa och smala. Tösen i sig är lång och slank men inte mager och det är det viktiga. Bvc är inte orolig utan säger att det är ok så länge hon äter det hon ska och inte är mager :)

Är ditt barn glatt och piggt och som vanligt och du vet att liten äter som den ska ska du inte stirra dig blind på kurvan! Bara barnet mår bra. Mjölkallergi hade du märkt på magont,gaser,diarre,kräkningar.

Lycka till!

inget är omöjligt. Det tar bara lite längre tid! gottoblandat

medarbetare på scrapbooking.ifokus

AnnaLundin
2010-05-10 12:34
#5

spontan tanke, utan vetenskapligt stöd…

det är skillnad på hur ett ammande barn äter och en som äter ur flaska. det tar längre tid för det ammande barnet att få i sig maten än den som äter ur flaska och flaskbarnet vänjer sig vid aningen större portioner med lite längre mellanrum. Jag skulle kunna tänka mig att övergång från Amning till flaska gör att barnet inte orkar äta så stora portioner som skulle behövas, helt enkelt för att det inte får plats i magen. Och samtidigt är hon "mätt" lite längre, dels för att ersättningen mättar mer än bröstmjölken och dels för att portionerna är större.

Anthka
2010-05-10 12:59
#6

Kanske du har rätt, men hur löser man det i så fall?

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Annons:
AnnaLundin
2010-05-10 13:49
#7

jag vet inte, förhoppningsvis ger det sig när hon vänjer sig vid sin nya matsedel. Kanske kan du ta lite extra fett (olja) i ersättningen så hon får i sig mer.

Men det är ju inte bra att hon inte går upp i vikt, gör inget på egen hand utan ta hjälp av BVC och be att de utreder henne.

Anthka
2010-05-10 15:34
#8

Absolut inte, vill bara ha lite tips och idéer att bolla med bvc då de inte verkar komma med så många egna.

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Upp till toppen
Annons: