Annons:
Etikett10-amning
Läst 7805 ggr
Trollhassel
5/31/10, 8:51 PM

Krånglar med amningen.

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Julia krånglar med amningen. Flaska går jättebra men när hon ska äta från bröstet så blir det ibland skrik och gråt. Ibland går det bra men oftast så börjar hon knöla, spänna sig och skrika när jag lägger henne vid bröstet. Pumpar ur och matar henne oftast nu men det är ju en hel del extra jobb med det.

Någon mer som varit med om det? Någon idé om vad det kan bero på?

Med Vänliga hälsningar

Myra Dessjack Medarbetare på Reptiler

Annons:
regskylt
5/31/10, 9:51 PM
#1

Det är lättare för barnet att få ut maten ur flaskan än brsötet, och barn är ju människor med instinkten att vilja göra det bekvämt för sig..

hade samma problem, men en dag så vägrades flaskan och bara bröstet istället.. vet itne vad man kan göra åt saken dock :/

AnnaLundin
5/31/10, 10:07 PM
#2

jag har en känsla av att du står vid ett vägskäl just nu och behöver bestämma dig för hur du ska göra, där det finns några olika möjligheter att välja mellan

  • bestäm dig för att återfå en fungerande Amning - då måste du nog helt enkelt sluta ge flaskan och ta de strider som det kommer bli.
  • Låt det vara som nu, pumpa ur och ge med flaska och hobbyamma litegrann.
  • Hobbyamma och ge ersättning i flaska, om det blir för bökigt att pumpa ur.
  • Släpp amningen helt, pumpa ur eller ge ersättning.

(att det är jobbigt att ge urpumpad bröstmjölk kan jag skriva under på, jag har fyra barn som är uppvuxna på det så länge tillgång funnits - jag har sinat runt 3-4 månader alla gångerna)

Och jag tror att det viktigaste är att du verkligen bestämmer dig för hur du ska göra och sen följer den linjen. ALLA dessa val är lika bra, jag lovar att det blir folk av henne även om du släpper amningen  äoch går över till 100% ersättning - bara så du inte känner ett tvång att amma…

Trollhassel
6/1/10, 10:34 AM
#3

Tack för svaren!

#1 Julia älskar i alla fall sin flaska så den kommer hon nog inte at vägra.

#2 Skulle gärna ta striden men det är svårt när man är ute tex. på ett fik eller på tåget. Man vill liksom inte sitta med bröstet framme med ett skrikande barn i famnen. Ser ut som man försöker tvinga barnet..och dessutom drar det massa blickar till sig när man vill vara diskret. Jag tror du har rätt i att man måste göra ett val och vara inställd på det.

Det lutar mot att pumpa ur och ge med flaska så länge jag har mat till henne. Börjar med ersättning först om det behövs. Jag får ta att det blir lite extra jobb. Kan ju amma när det går.

Peppar peppar så har det funkat att amma på nätterna om hon vaknar. Har bestämt mig för att aldrig mata med flaska nattetid. Det har i sin tur gjort att hon inte tycker det är så skoj att vakna på nätterna så hon sover hela nätter nu. 22-06. Något positivt med detta i alla fall. Man kan ju se till att de blir ordentligt nöjda när man matar med flaska.

Med Vänliga hälsningar

Myra Dessjack Medarbetare på Reptiler

AlbaStiffler
6/1/10, 12:19 PM
#4

Hej!

Om du vill amma offentligt eller för den delen hemma, så kan jag rekommendera en snygg stor sjal som du enkelt sveper om dig och barnet när det är dax. Då syns inte bröstet ditt lika väl och folk kan glo bäst de vill och barnet får lite lugn och ro. Rekommenderar dock en tunn sjal så det inte blir så svettigt, kan ju vara svettigt nog att tjorva med en barn vid bröstet.

I övrigt kan jag inte ge mer än de vanliga råden. Använd amningskudde om du sitter. Sitt tex i soffan med en kudde under vardera sidan på amningskudden så den blir plan och barnet ligger bekvämt. Ha henne inte för högt upp, så att hon för "böja ner hakan" för att nå tutten. Testa att mjölka igång (med pump eller för hand) bröstet innan hon själv får börja, så kanske hon är nöjdare med flödet (som kanske blir lugnare/jämnare eller för den delen snabbare om det är det hon vill ha?).

Om du inte redan bemästrar konsten, lär dig liggamma. Jag tycker det är både mindre ansträngande för mig och för barnet och lite mer mysigt.  Kanske kommer hon igång med amningen då och lär sig gilla även att sitta.

Hur äter hon när hon äter flaskan? Ligger hon/sitter hon, kan du efterapa den ställningen när hon ammar? Hon kanske mer vill sitta?

Har du testat amningsnapp, dvs sån där silicontutte som man sätter på sin tutte. Vissa säger ju att vissa barn gillar såna bättre och får bättre grepp… Lycka till och amma så länge du och barnet trivs med det! :-)

Trollhassel
6/1/10, 1:22 PM
#5

#4 Tack för svaret! Har amningskudde och sitter ner med den plant. Hon ligger bekvämt och får ett bra grepp. Amningen ha ju funkat kanon tills nu. När jag matar med flaska sitter jag på samma vis med henne på amningskudden. Det känns som att hon inte vill ligga på sidan (eventuellt på grund av magknip…kolik). Hon vill hellre ligga på rygg och äta ur flaska i mitt knä. Har försökt böja mig över henne så hon kan ligga på rygg och amma men det gillar hon inte…och det gör inte mn rygg heller.

Ska prova amningsnapp!

Med Vänliga hälsningar

Myra Dessjack Medarbetare på Reptiler

AlbaStiffler
6/1/10, 5:07 PM
#6

Hur gammal är hon förresten?

Kanske kan du sitt/lägga hemme från andra hållet, dvs att du sätter hennes rumpa så att säga bredvid dig i soffan så att hon sittligger och ammar på den 2a tutten (än vad man gör när de ligger i knät). Dvs den högra tutten som är närmast henne om hon sitter på din högra sida… hmmm

Knepigt. Eller så är hon bara så pass bekväm att hon gillar flaskan bättre! ;-) Närheten får hon ju med dig ändå.

Annons:
Trollhassel
6/2/10, 10:59 AM
#7

Tror hon är så bekväm av sig. Hon fick flaska på sjukhuset när jag fick narkos och då fick hon liksom smak på det.

Hon är 11 veckor.

Med Vänliga hälsningar

Myra Dessjack Medarbetare på Reptiler

AlbaStiffler
6/2/10, 1:57 PM
#8

Ojoj, en liten plutt! Huvudsaken är ju att hon äter oväxer! ;)

Trollhassel
6/2/10, 4:26 PM
#9

Ja, växer gör hon! Liten knubbis! Kyss

Med Vänliga hälsningar

Myra Dessjack Medarbetare på Reptiler

Bumsibum
6/8/10, 8:57 PM
#10

inte med saken att göra, men, sjukt söt! Glad

Trollhassel
6/9/10, 11:36 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11

#10 Tack Flört

Med Vänliga hälsningar

Myra Dessjack Medarbetare på Reptiler

Bumsibum
6/10/10, 1:26 PM
#12

så lite så! Glad, super duper söt! Cool

Carmarino
3/28/17, 11:53 AM
#13

Detta kan kanske vara en liten tröst för er med barn som är svårammade eller helst vill bli flaskmatade?

http://www.sydsvenskan.se/2017-03-28/inte-smartare-barn-av-amning


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
Upp till toppen
Annons: