Annons:
Etikett01-allmänt-om-barn
Läst 4638 ggr
Erika85
6/14/10, 8:56 PM

Sjukskrivning...

Undrar om det finns någon som är insatt på just sjukskrivningar och hur det fungerar. Just nu är jag arbetslös (inskriven hos arbetsförmedl..) och gravid, beräknas få om ca 2 månader. Har träffat en läkare som skrivit ett läkarintyg men hur mycket blir ersättningen om jag är arbetslös och får jag behålla min sjukpenninggrundandeinkomst när jag går på mamma ledigt om 2 månader?

Någon som vet?

Annons:
AnnaLundin
6/14/10, 10:46 PM
#1

Det borde du få, om det är sammanhängande.

Erika85
6/14/10, 11:37 PM
#2

Jo, jag är ganska säker att det inte kommer vara några problem att få ersättning. Tänkte om någon vet om de frågor som jag skrev i #0

AnnaLundin
6/15/10, 1:18 AM
#3

tvärsäker kan man aldrig vara när det gäller försäkringskassan, men sjukskrivning ska inte påverka din SGI och föräldrapenningen baseras ju på SGI.

Hannapanna
6/18/10, 12:17 AM
#4

Jag säger också att man ska inte vara för säker på att få en godkänd sjukskrivning av FK. nu vet jag inte vad du blivit sjukskriven för men jag hade riktigt hemska foglossningar (med båda barnen) och nu sista så fick vi strida tillsammans med min läkare för att få min sjukskrivinig godkänd och då kunde jag i princip inte sitta, stå eller gå. Men är man arbetslös så menar fk att man kan söka vilka jobb som helst. Jag kan ju LIGGA och jobba med nånting tex.. Ja (!) dom rä så extrema…

Bara så att du tänker tanken att du kan nekas…

Erika85
6/18/10, 10:15 PM
#5

Jo jag vet att FK har blivit sten hårda, läkaren rekomenderar sjukskrivning pga ångest. Ska skicka in alla papper i morgon så får vi se hur det går.

AnnaFagerell
6/20/10, 6:57 PM
#6

#5 Sjukskrivning pga ångest tror jag inte du kommer få faktiskt. Då ska du ha en väldigt bra handläggare.

Medarbetare på djurskydd.ifokus

Annons:
Erika85
6/20/10, 7:58 PM
#7

#6 vadå vet du någon som blivit nekad som haft ångest som orsak?

AnnaFagerell
6/20/10, 8:02 PM
#8

#7 Japp, fler än en… Man ska ha vad dom säger riktiga skäl… som om dom vet hur man mår… Jag är sjukskriven men har också kräkt och mått illa hela graviditeten. Dock så har jag blivit kollad av FK flera gånger samt fått intygat av olika läkare.

Är man arbetslös anser dom nog inte att man inte kan vara det… Det var strul när jag väntade mitt första barn och var halvtidsarbetslös och var tvungen att vara sjukskriven. Tog tre månader innan jag fick rätt

Medarbetare på djurskydd.ifokus

Erika85
6/20/10, 9:35 PM
#9

Ok, ja du man får väl se hur det går med det där.

AnnaFagerell
6/20/10, 9:40 PM
#10

Man får vara påstridig….

Medarbetare på djurskydd.ifokus

Erika85
6/20/10, 9:46 PM
#11

Jo jag vet, men så är det med det mesta idag. Det ska ju inte vara lätt för oss som har det lite kämpigt i livet….."Det ska kännas" som våran stadsminister säger.

AnnaLundin
6/21/10, 12:22 AM
#12

Frågan är ju inte hur sjuk man är utan hur sjukdomen/problemet påverkar den arbetsförmåga man har. Har man ingen arbetsförmåga så gäller det att berätta det tydligt för försäkringskassan.

Erika85
6/21/10, 8:44 AM
#13

"12 Precis.

Annons:
AnnaFagerell
6/21/10, 9:53 AM
#14

#12 Ja eller hur… det är lättare sagt än gjort… så många som har flera läkares stöd men ändå blir utförsäkrade eller aldrig införsäkrade. Och vad vet försäkringskassan som aldrig träffar folket?!

Medarbetare på djurskydd.ifokus

Erika85
6/21/10, 10:08 AM
#15

Men snälla AnnaFagrell lägg ner denna negativa attityd och sluta krossa allt hopp som jag inom mig. Som sagt så mår jag ju inte så bra och det sista jag behöver är någon som dig som säger att allt är i princip omöjligt.

AnnaFagerell
6/21/10, 11:33 AM
#16

#15 Du tror det blir lättare att försäkringskassan kommer med beskeden? Du frågade saker och jag svarade… detta är verkligheten… ska du föda om två månader är det väl ändå ingen som vill anställa dej… du får inte mer av försäkringskassan än av a kassan

Medarbetare på djurskydd.ifokus

Erika85
6/21/10, 9:15 PM
#17

#16 för det första behöver du inte prata till mig som om jag vore dum eller okunnig. Jag är väl medveten om hur verkligheten ser ut samt hur försäkringskassans tuffa tag. Eftersom du inte vet hela historien om hur jag mår, enbart att jag fått diagnosen ångest så anser jag inte att du har rätt att så lätt säga att det är "kört" för min del bara för att det har varit så i andra fall. Sen är jag medveten om att det är svårt men fan inte omöjligt att få en anställning när man är gravid. Fick jobb när jag väntade mitt första barn så att absolut INGEN skulle vilja anställa mig är inte sant. Men tack för att du delat med dig men du behöver inte göra det mera inte i denna tråd i alla fall.

prodigy
6/21/10, 10:27 PM
#18
prodigy
6/21/10, 10:42 PM
#19

Om du är inskriven hos af så ska du ju få behålla din sjukpenning, men jag vet att f-kassan har lite kluriga regler så ring och fråga….Glad

Lycka till!

Erika85
6/21/10, 11:12 PM
#20

# Ja har pratat med f-kassan och de sa att jag fick behålla min SGI. Men sen sa Af att jag borde stå inskriven i alla fall tills jag vet om f-kassan godkänner min sjukskrivning så får väl se då hur det går.

Är det någon som vet om man får ersättning från a kassan för den period man väntar på besked, om f-kassan inte godkänner ens sjukskrivning?

Eller blir man helt utan då?

Annons:
AnnaFagerell
6/22/10, 1:40 AM
#21

#20 Får du ingen ersättning av försäkringskassan och du är anmäld på AF så får du a kassa. Blir du senare berättigad sjukpenning så regleras detta då… Man kan också få ut senare från försäkringskassan om man inte varit berättigad till a kassa. Ibland kan det ta flera månader innan betalningen kommer igång. Du ska stämpla dina kort som vanligt

Medarbetare på djurskydd.ifokus

Erika85
7/13/10, 11:21 PM
#22

Är så lättad då jag blev beviljad hel sjukskrivning av försäkringskassan och har redan fått min första utbetalning. Här gick det undan :)

AnnaLundin
7/14/10, 12:18 AM
#23

skönt när det fungerar som det ska!

Erika85
7/14/10, 3:06 PM
#24

#23 Ja verkligen :)

prodigy
7/14/10, 7:47 PM
#25

Vad skönt! Grattis!

Erika85
7/14/10, 10:19 PM
#26

#25 Tack, skönt att slippa kämpa för en gång skull :)

Upp till toppen
Annons: