Annons:
Etikett02-barn-0-12-mån
Läst 21972 ggr
Trollhassel
2010-06-09 11:40

Skorv och torr hud!

Vad kan man göra åt flagig hud (skorv?) på huvudet på en liten bebis? Hon har massor! Hon är även jättetorr i huden i ansiktet. På övriga kroppen är hon jättefin, men ansiktet är torrt. Jag har smörjt båe huvud och ansikte med babyplja men det hjälper föga. På huvudet hjälper det inte alls.

Hon är 12 veckor.

Med Vänliga hälsningar

Myra Dessjack Medarbetare på Reptiler

Annons:
AnnaLundin
2010-06-09 11:44
#1

Det är bara att fortsätta smörja, det ger sig med tiden.

Fast välj något annat än babyolja, t.ex miniderm eller kanske bröstmjölk.

Trollhassel
2010-06-09 11:55
#2

#1 Ok, tack för svaret! Finns miniderm receptfritt på apoteket?

Med Vänliga hälsningar

Myra Dessjack Medarbetare på Reptiler

Kimpa
2010-06-09 12:15
#3

#2 jag har för mig att jag såg det och att det inte var många kronor mellan recept eller recept fritt ( gällde då pumpflaskan).

Trollhassel
2010-06-09 12:17
#4

#3 Ok, då ska jag ta en titt på apoteket!

Med Vänliga hälsningar

Myra Dessjack Medarbetare på Reptiler

magma
2010-06-09 14:16
#5

Babyolja består väl i stort sett enbart av mineralolja, som inte är så lyckat att mjukgöra med egentligen. Milt att mjukgöra med är ju annars vegetabiliska oljor som rapsolja, sesamolja och mandelolja- den sistnämnda en välkänd "babyolja" som är snäll mot känslig hud. De brukar ju också kunna ge råd på Apoteket, som sagt, så hör med dem.

Trollhassel
2010-06-09 14:36
#6

Min barnolja är från solros och bomullsfrö. Jag ska höra mig för på apoteket. De har säkert några råd. De kan ju få se hur som sr ut i skalen också. Ser inte ett dugg kul ut.

Med Vänliga hälsningar

Myra Dessjack Medarbetare på Reptiler

Annons:
Zahara
2010-06-09 15:26
#7

Inte miniderm! Skit och inte alls bra! Mot skorv finns det en speciell kräm på apoteket, fråga i kassan så kan de hjälpa dig. Olja är inte bra för torr hud då den är för fet för att kunna gå in i huden den bara håller fukten som redan finns på platts. Decubal fungerar ganska bra och den är ganska fet oxå.

inget är omöjligt. Det tar bara lite längre tid! gottoblandat

medarbetare på scrapbooking.ifokus

AlbaStiffler
2010-06-09 21:32
#8

Bephanthen e en salva som funkar lika bra för torra fläckar som röda rumpor.

Har man svårare fläckar finns receptfria kortisonsalvor som man kan smörja envisa fläckar med, men akta mun o ögon bara, oavsett kräm.

Sen är det ett tips att hålla huden torr, dvs torka bort dregel o mjölk rymt munnen efter tex maten o torka huden orentligt torr tex i baken som lätt blir torr. Smörj sen… Bada ej för varmt eller länge.
För att få rent hårbottnen tycker jag tvättolja funkar bra, tex Natusan top-to-toe-wash, funkar bra för hela kroppen o blir inte för kladdigt, men smörj även med salva/kräm efter badet!

Bumsibum
2010-06-11 00:45
#9

annars kan man borsta ofta med en jätte mjukbaby borste så ska som inte komma.. Glad, de kan du ju pröva.. Iaf sen när detta är borta så de ej kommer mer.

Trollhassel
2010-06-11 11:37
#10

Jag har smörjt med en fet vit kräm nu. Flagorna blir uppblötta men jag vet inte hur jag ska få bort dem. Man vill ju inte krafsa för mycke i huden. Går det att blöta upp flagorna så passa att de löser upp sig eller håler de ihop som hela hudflagor?

Med Vänliga hälsningar

Myra Dessjack Medarbetare på Reptiler

magma
2010-06-11 11:49
#11

Det finns en kräm på Apoteket som är just till babyskorv, tror den har salicylsyra i sig??? Eller vad det nu hette. Man ska visst smörja på salva och sedan kamma med en riktig tunn kam, typ luskam. Det skulle du ju kunna prova med, om du har någon sådan kam dvs.

Trollhassel
2010-06-11 11:55
#12

Ja, luskam har jag. Det finns något vaselin med salicyl har jag för mig. Kanske finns någon slags salva också?

Hmm…bara man inte river i huden för mycket på henne…hon har ju knappt något hår alls.

Med Vänliga hälsningar

Myra Dessjack Medarbetare på Reptiler

magma
2010-06-11 12:07
#13

Du får vara försiktig, och kamma liksom med "kamtänderna" nästan horisontellt mot huden.

Annons:
[Catteklina]
2010-06-11 12:31
#14

Har fått samma tips till min lilleman som #11 nämnde.

Trollhassel
2010-06-11 14:38
#15

Har provat på en liten fläck. Det funkar men hon blir lite rosa i huden…men huden kanske ser ut så under skorvlagret? Jag har varit så försiktig man bara kan vara.

Med Vänliga hälsningar

Myra Dessjack Medarbetare på Reptiler

magma
2010-06-11 23:35
#16

Tror nog du skulle ha den där "riktiga skorvsalvan", då kanske skorven släpper bättre?

Trollhassel
2010-06-12 13:31
#17

Ja, ska köpa den på måndag och prova.

Med Vänliga hälsningar

Myra Dessjack Medarbetare på Reptiler

SannaHolmgren
2010-06-17 00:47
Trollhassel
2010-06-17 20:49
#19

Har provat den. Fukar sådär. Kanske använder den fel.

Borago är jättebra men den luktar inte så gott.

Med Vänliga hälsningar

Myra Dessjack Medarbetare på Reptiler

prodigy
2010-06-19 18:59
#20

Du behöver ju inte ta bort skorven på huvudet på en sådan liten tjej. Skorven fungerar ju även som ett skydd. Är det väldigt mycket kan man som skrivs ovan lösa upp det med olja och/eller vatten och försiktigt skrapa bort det värsta…

Det torra i ansiktet blir säkert bättre med lite bröstmjölk, funkar mot de flesta hudåkommor.

Annons:
Trollhassel
2010-06-19 19:47
#21

#20 Om det hade varit lite skorv skulle jag låtit det sitta men huden under lagret är röd och irriterad så hon har för mycket för att det ska kännas bra.

Med Vänliga hälsningar

Myra Dessjack Medarbetare på Reptiler

AnnaFagerell
2010-06-21 14:16
#22

Mina barn blev båda smörjda med Locobase kräm i huvudet. Sen fick jag kamma bort skorven försiktigt. Men man behöver heller inte behandla det

Medarbetare på djurskydd.ifokus

lallemum
2010-06-23 03:14
#23

Skorv försvinner. Det är inte farligt. Låt de vara tills det iallafall minskar av sig själv och sen när hon är större kan ni försöka ta bort lite. Tror Ni gör mer skada än nytta av att försöka ta bort det. Huden under blir röd just för att den blivit irriterad av behandling.

Annars håller jag med om bröstmjölk. Fungerar till allt!

lisette
2010-06-23 20:37
#24

det finns ngt som heter borago som är till för skorv och röda rumpor. dyrt men väldigt väldigt effektivt!

Trollhassel
2010-06-24 14:31
#25

Tyckte att borago var bra..tills jag såg att hon fått tillbaka lika mycket skorv som förut, trots flitig användning. Dessutom så luktar den konstigt :(

Med Vänliga hälsningar

Myra Dessjack Medarbetare på Reptiler

Upp till toppen
Annons: