Annons:
Etikett12-uppfostran
Läst 4314 ggr
[YlvaP]
6/12/10, 9:15 PM

Sommarlov

Mina barn har sommarlov från både dagis och skola. Vi har valt att dom skall få vara uppe länge på kvällarna och sova längre på morgonen.

Men är det verkligen rätt mot barnen? Jag får ju ingen egen tid på kvällarna som jag hade då dom gick på dagis och skola.

Annons:
magma
6/12/10, 10:47 PM
#1

Mina barn är också lediga nu, ända fram till början av augusti. Vi lägger vår femåring max en timme senare än vanligt, dvs kl 20, men för det mesta vid halvåtta. Åttaåringen lägger vi vid 20-21, beroende på om det är vardag eller helg.

Min uppfattning är att våra två knoddar mår bättre av att lägga sig på barnvänliga tider på kvällarna, skulle jag lägga dem sent för att själv få sova länge på mornarna så skulle jag nog känna mig lite småsjälvisk. Vi får helt enkelt acceptera att vi blir väckta kl 07-08 på mornarna, barnen pysslar ändå själva eller tittar på TV så det brukar fungera bra att ivarjefall få ligga kvar i sängen till 8:30-9:00 om det inte är så att de vaknat väldigt tidigt. Sedan har det heller inte fungerat så bra att få sova längre bara för att barnen lägger sig sent, de sover ändå aldrig längre än till runt 08! *suck*

[YlvaP]
6/13/10, 1:01 AM
#2

Så var det förut men tydligen så sover dom längre på mornarna nu. Mina barn brukar också klara sig själva på morgonen och ser på tv för det mesta så jag kan ligga kvar och dra mig.

Bumsibum
6/14/10, 2:41 PM
#3

jag tycker att de de kan vara lite så, beror på va man gör om dagarna, e man bara hemma så normaltid, hittar man på nått skoj typ tivoli, eller på midsommar osv osv.. så kanske nån timme extra. Glad

[YlvaP]
6/14/10, 4:40 PM
#4

Usch nu blir jag en dålig mamma som låter sina barn vara uppe till 23-tiden ungefär. minstingen går och lägger sig senast 21.

magma
6/14/10, 11:50 PM
#5

Haha, ja fyyyy på dig hörrudu! Tungan ute

Nej men ärligt talat, skulle jag aldrig få en stund för oss föräldrar alls på tu man hand, då skulle jag bli fnoskig. Vi brukar säga till barnen när vi lagt dem att "nu ska vi gå ned och ha mamma/pappa tid en stund", och det har de aldrig ens frågat vad det betyder.

Det är den ena biten.

Den andra är att jag personligen tycker att våra knoddar är i behov av sömn och jag upplever dem som trötta på kvällarna. 5-åringen somnar som en gris på fem röda om hon lägger sig kl 19! Men lägger hon sig kl 20 då knölas det mycket mer, och det tolkar jag som att hon är övertrött. Sonen som är åtta år, han la sig ikväll så sagan var färdigläst kl 21, det var dock en halvtimme senare än det var tänkt…Flört

Det finns ju egentligen inget behov av att lägga barnens vakna tid sent på kvällen, den vakna tiden kan utnyttjas bättre dagtid till roliga saker att göra ihop. Eller annat:) Men familjer och indvider är olika, och de som känner barnen bäst är deras föräldrar! Du/ni gör säkert det som är den bästa lösningen just för er.

tinge-ling
6/18/10, 11:51 PM
#6

Hej!

ha inte dåligt samvete, gör det du tycker är ok. Om det nu är så att du behöver ha en egen stund på kvällen så behöver du det. De har inte gjort valet om att vara uppe så länge de vill, så det är fritt fram för dig att ändra och göra om. Jag tycker det är sunt av dig att komma på att det kanske inte passar dig att ha det så, bättre än att bli trött på dem för sommarlovet är ganska långt…=)

//

Annons:
martdat
6/19/10, 12:09 AM
#7

tycker det är upp till var o en familj att avgöra hur det passar dem, själv tycker jag dock det är viktigt både för barn o vuxna att ändå ha någon senast tid att sova, min är 13 år så hon va vaken till ca 11 om vardagarna när hon har sommarlov, men det som funkar bra för en funkar sämre för en annan,

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

Bumsibum
6/19/10, 11:55 AM
#8

de kan ju få känna av lite att et är lov kan jag få tycka.. Glad

magma
6/19/10, 4:13 PM
#9

Gör de inte det om de är hemma och lediga hela dagarna? Flört

AnnaFagerell
6/20/10, 8:04 PM
#10

Mina barn, 9 och 3 behöver sova och därför lägger de sej tidigt även på lov. Men de brukar få vara uppe något längre. Däremot om vi ska nånting är dom ju uppe men annars är det sängen som gäller halv 9. Dom behöver sova och sover faktiskt inte mer på morgonen om dom är vakna på kvällen

Medarbetare på djurskydd.ifokus

magma
6/20/10, 11:26 PM
#11

Nej, suck… Det sovs inte längre här heller.

Sonen hade en övernattningskompis hemma hos sig igår. De somnade 23:30! När sonen vaknade? 07:15… Då kan man hålla sig för skratt. Speciellt som han var sur och grinig större delen av dagen sedan./

Bumsibum
6/21/10, 7:11 PM
#12

min dotetr (2år och 7mån) har börjat sova lite längre de gånger hon sommnar lite senare, skönt, förr va de så att hon vakna vid 7 öven om hon sommna inför natten kl 18:00 eller kl 22:00, men inte num skönt.. Glad, Inte fören nu senaste 1 - 2 månader de börjat endrats !:P

Upp till toppen
Annons: