Annons:
Etikett13-barn-med-funktionshinder
Läst 2572 ggr
AnnaLundin
6/10/10, 5:13 PM

Autism verkar vara genetiskt

Jag länkar direkt till artikeln i Aftonblaskan

http://www.aftonbladet.se/kropphalsa/article7277253.ab 

Det känns ju skönt om det går att bevisa att det är genetiskt, för då kan skeptikerna kanske släppa tankarna på att det skulle vara MPR-vaccinet so utlöst det på ett antal barn.

Annons:
[YlvaP]
6/10/10, 5:20 PM
#1

Läste om det på Netdoktor.se

magma
6/10/10, 10:17 PM
#2

Samtidigt så kan ju en åkomma ha fler orsaker än en enda? T.ex så kan ju cancer ha sitt upphov av en mängd olika saker, allt från giftiga ämnen till stress och nattarbete. Gener och anlag spelar in när det handlar om diabetes typ 2- även smala, hälsosamma personer kan drabbas av det p.g.a starka, ärftliga anlag. Och personer helt utan genetiska anlag kan drabbas om de lever ohälsosamt och är överviktiga.

Så jag känner mig tveksam till att man kan peka ut en enda orsak till en sjukdom, i detta fall autism.

AnnaLundin
6/10/10, 11:27 PM
#3

#2 - det finns säkert flera orsaker.

Fast just det med samband med vaccinet har ju inte kunnat påvisas, då autism är lika vanligt bland dem som inte vaccinerats som hos de vaccinerade barnen. Saken är ju att autism visar sig ofta i just den åldern då barnen också får detta vaccin, det är däeför många tror att det finns ett samband.

magma
6/11/10, 12:50 AM
#4

Just det med vaccin+ autism vet jag för lite om, för att ha kunnat bilda mig en välunderbyggd åsikt om.

Upp till toppen
Annons: