Annons:
Etikett20-tips-råd
Läst 3609 ggr
LinaIsabell
2010-06-15 02:08

Ekonomifrågor!

Håller på göra klart lite missat skolarbete nu under sommaren, och hade varit skitbra om ni kunde skriva hur mycket ert barn (ett barn under 5 år) kostar.

Jag vill veta dels hur mycket pengar ni får för barnet (dvs alla inkomster ni får pga barnet, ej lön osv) per månad

Och såklart ungefär vad ert barn kostar per månad.

Har ni flera barn kan ni ju dela den totala kostnaden med antalet barn, så ni får fram ett medelvärde/barn.

Till kostnaderna är jag intresserad av barnets mat och andra nödvändigheter. Inte leksaker eller annat "nöje".

Hade varit superbra ifall ni ville ställa upp och berätta!

MVH Lina

Annons:
AnnaLundin
2010-06-15 17:46
#1

Oj, jag har ingen aning! Jag vet bara att vi redan nu har handlat för över 40.000 på Ica (inkl några enstaka tankningar på Statoil som också redovisas i den summan….)!

/fyrabarnsmamma

AlbaStiffler
2010-06-17 13:54
#2

Barnbidraget är det enda vi "får" för vår son på 1,5 år, och det är väl dryga tusenlappen.

Kostar… ja hur räknar man ut det? Är ju helt beroende på vad som måste inköpas. Bilbarnstol till bilen kostar ju en sudd engångskostnad, barnvagn, kläder måste köpas regelbundet. Blöjor kostar väl kanske 200-300kr/mån kanske med våtservetter och sånt? Sen behöver de ju prylar i form av plast-porslin, hakklappar, matstolar, säng…solskyddsfaktor, babykräm, osv osv… Det blir rätt mycket engångs och flergångskostnader varje månad. Det är klart inte värst billigt. Men samtidigt så gör man inte lika mycket egna aktiviteter som vuxen när man väl fått barn så det "jämnar" nästan ut sig… hehehe…

Matkostnaderna är ju inte värst stora för en småtting om man lagar egen mat. Då blir det ju bara lite mer av det man själv lagar till sig själv. Lite välling, krämer och sånt kanske det blir extra.

Så, vad blev summan? Ingen aning? 2-4000 per månad kanske jag lägger i snitt? kan det stämma måntro?

magma
2010-06-19 02:00
#3

Hur mycket pengar man "får" för barnet??? Om du går till Försäkringskassans webbplats så hittar du alla uppgifter om t.ex barnbidrag där, om det är vad du menar, och det skulle inte förvåna mig om det också finns kostnadskalkyler där.

Vi får iaf 1100 kr/barn. Förutom månatliga kostnader som mest handlar om mat, så tillkommer ju större engångskostnader som #2 redan skrivit om- bilbarnstolar, barnvagn, sittvagn, spjälsäng, trappgrindar osv. Hur mycket det handlar om går nog knappt att sätta en summa, man kan ju välja allt från andrahandsgrejor till det allra dyraste.

Om jag ska räkna på vår alldeles nyblivna femåring och det jag la ut på henne förra året, så hamnar det nog på ca 2500-3000 kr/månad.

Roade mig förut att fundera ut vad för slags saker jag egenligen köper varje år, och kom fram till en diger lista! 

Skor (sandaler, gympaskor- brukar gå åt två st/säsong- och ett par lättare "sommarfinskor" till våren, gummistövlar, fodrade allvädersstövlar, vattentäta GoteTexstövlar till vintern, höstkängor…)

Sommarjacka, ofodrade samt fodrade regnkläder, vinteroverall, vantar- också där oftast två par/vinter samt ett par fodrade galonvantar samt ca tre par tunna fingervantar- och tunn vår/höstmössa, vintermössa, solhatt, keps.

Sedan tillkommer ju alla andra vanliga kläder. Tröjor, tights, klänningar, tunikor, jeans, överdragsbyxor, strumpor, trosor, fleeceunderställ, sovkläder, t-shirts, badkläder, shorts, mjukisbyxor…

Listan kan bli hur lång som helst på vad jag (och de flesta andra gissar jag) köper åt sina barn! För vad gör man när gympaskorna slits ut så sulorna lossnar redan i juni, galonvantarna går sönder för tredje gången eller när lillknatten växer ur kläderna i samma fart som ett expresståg?! Obestämd

Förutom sådant som kläder och skor så kostar ju också shampo/balsam/tvål, hudlotion/zinksalvor, solskyddskrämer, receptfria läkemedel i förkylningstider, mat, bensin för att skjutsa till olika aktiviteter eller till dagis "varje" dag, sängkläder osv. Så om man vill så kan man antagligen räkna ut en ganska så mycket högre summa om man väljer att faktiskt ta med alla kostnader.

AnnaFagerell
2010-06-20 20:11
#4

Räknar ni med försäkringar då? Barnomsorg? Jag tror att flera då måste räkna om. Bara barnomsorgen kostar ju 1000kr per barn i mån om dom går på dagis. Blöjor här har kostar 500kr i mån. Sen tillkommer ju mat, kläder, skor, frisören, jag skulle tippa på att mina barn hamnar på 3500-4000kr mån

Medarbetare på djurskydd.ifokus

Upp till toppen
Annons: